دنیا از رسانههای کوچک و بزرگی پر شده است که ما را با اطلاعات و تحلیلهای خود بمباران میکنند. رسانههای باهوش و متعهد میتوانند جامعه انسانی را به سمت سعادت و کمال پیش ببرند؛ و در نقطه مقابل رسانههای شیطانی افکار جامعه را به تباهی و رفتارش را به ویرانی میکشانند.
فصل انتخابات نزدیک است و کمکم حرارت تحلیلهای رسانهای، ذهنها را داغ میکند. انتخابات پیشرو برای ایران اسلامی از هر حیث، مهم و سرنوشتساز است.
تجربه تاریخی بهویژه در طول دهه اخیر ثابت کرده است نقش رسانههای ایرانی و غیر ایرانی در انتخابگری مردم غیر قابل چشمپوشی است. از این جهت پیشنهاد میشود اصحاب رسانه در پوششدهی اخبار سیاسی توصیههای زیر را جدی بگیرند و صحابی فرهنگ این توصیهها را با قاطعیت مطالبه کنند:
1. تلاش برای ترمیم شکافها و پرهیز جدی از دامن زدن به دوقطبیهای سیاسی و اجتماعی؛ جامعه ایرانی زخمخورده دوقطبیسازیهای کاذب است و هربار به خاطر خطکشیهای کودکانه هزینههای سنگینی پرداخته است.
2. ناامید نکردن مردم نسبت به کارآمدی حاکمیت و تزریق روحیه امید در عین نقادی شجاعانه؛ باید نسبت به ضعفها و ناتوانیها روشنگری کرد، اما نباید راه عبور از مشکلات را بنبست و مسدود نشان داد.
3. مراقبت نسبت به این مسأله که با رسانهای کردن موضوعات اختلافی، مبادا ذهنیت مردم اینچنین رقم بخورد که گروههای مختلف سیاسی بر سفره منفعت مردم نشسته و برای سهمخواهی بیشتر از این غنیمت، پنجه به روی هم کشیده و گاهو بیگاه پتهی هم را روی آب میریزند.
4. سوق دادن همه دستگاههای دولتی و حکومتی به سمت شفافیت و ذائقهسازی عمومی برای پیگیری مسأله پاسخگویی.
5. نقد کردن رفتارها بهجای شخصیتها، ضمن سابقهشناسی تصمیمات (پیشینه شناسی) و بررسی عاقبت و آتیه اقدامات (آیندهپژوهی شعارها و تصمیمات سیاسی).
6. تلاش برای ایجاد اتحاد و وفاق بین گروههای سیاسی حول منافع ملی و پرهیز از دمیدن بر آتش کینهورزی و لشکرکشی احزاب سیاسی و قربانی کردن هواداران خود.
7. رعایت جانب انصاف و اخلاق، پرهیز از قضاوتهای یکطرفه و احتراز از پیشداوریها و شایعهپردازیهای پوچ.
8. تنگ کردن عرصه رسانهای بر رسانهچیهای بیهویت و یا قلمبهمزدان زیگزاگی که به نفع منفعت، شهرت و یا حزب خود، گاهی به نعل و گاهی به میخ میزنند.
9. بالابردن سطح آگاهی، تفکر و تحلیل توده مردم نسبت به مسائل شهر و کشور
10. مدیریت هوشمندانه فضای رسانهای و دروازهبانی خبر برای جلوگیری از کشیده شدن مسائل بیثمر و یا ناامیدکننده به سطح افکار عمومی جامعه.
11. تصمیمسازی و کمک به دستگاههای مسئول برای ترمیم تصمیمات اشتباه و ارائه راهحل در جایگاه خرد منفصل دستگاهها.
12. تولید ایدههای کلان و رزق فکری و رسانهای مفید برای مردم جهت عبور دادن آنان از مجادلات بیهوده سیاسی که منجر به شقاق اجتماعی و ناامیدی از نظام میشود.
13. رعایت رضایت خداوند در همه زمینههای رسانهای در جهت کسب قرب الهی.
14. تشویق مردم به حضور هوشمندانه در انتخابات و انتخاب اصلح