به گزارش پورتال خبري كاشان سيد جواد ساداتي نژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، گفت: وزير اسبق اقتصاد ايران 41 بند از 42 بند FATF را پذيرفته بود و تنها يك بند آن كه شاه كليد اصلي براي پيوستن به كنوانسيون FATF ‹‹تأمين مالي تروريسم›› بود را مجلس شوراي اسلامي تصويب كرد.
وي با اشاره به اينكه ارتباط بين CFT و FATF اين است كه با تصويب CFT شرايط براي ورود به FATF مهيا مي شود افزود: هيچ ضمانتي وجود ندارد كه با وجود پذيرش CFT بلافاصله ايران را از ليست خاكستري خارج كنند.
به گفته وي، تجربه برجام نشان داده ايران هميشه به تعهدات خود عمل کرده ايم اما طرف مقابل به ويژه آمريکا به تعهدات اش عمل نكرده و امروز نيز با پذيرفتن CFT هيچ تضميني وجود ندارد که اين تجربه تاريخي بارديگر تکرار نشود.
سيد جواد ساداتي نژاد با اشاره به اينكه قبل از پذيرش آخرين بند از 42 بند و تصويب نهايي FATF در مجلس براي اعتماد سازي حداقل 5 سال ايران را از ليست سياه خارج مي كردند و بعد آن را در مجلس تصويب مي كردند گفت: امروز كه مجلس FATF را تصويب كرد همانطوري كه وزير امورخارجه ايران نيز در مجلس اعلام كرد هيچ تضميني وجود ندارد ايران را يك هفته بعد ايران را از ليست خاکستري FATF خارج كنند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه با اشاره به اينكه مصداق و مفهوم تروريسم در بند ۲ کنوانسيون مبارزه با تأمين مالي تروريسم تعريف شده است و بند ۶ آن اجازه حق تحفظ و شرط را از کشورها مي گيرد عنوان كرد: تصويب CFT مي تواند سبب تشديد تحريم ها شده و براي تحريم هاي بيشتر بهانه به دست دشمن بدهد.
ساداتي نژاد يادآور شد: امروز كه حدود 20 ماه است ايران از ليست سياه خارج شده و در ليست خاكستري قرار گرفته است اين تعليق چه دستاوردي براي ايران داشته است كه امروز با تصويب CFT مشكلات كشور حل شود.
وي در ادامه به موضوع شفافيت در FATF اشاره كرد و گفت: موضوع CFT و پيوستن به كنوانسيون FATF كه در مجلس راي آورد و تصويب شد مقابله با تروريسم را در كنوانسيوني مطرح كرده است كه اين كنوانسيون متفاوت از ديگر كنوانسيون ها از جمله پالرمو است.
ساداتي نژاد گفت: كشورهايي كه كنوانسيون پالرمو را مي پذيرند نيز جرم را خودشان تعيين مي كنند اما در كنوانسيون FATF ‹‹تأمين مالي تروريسم›› جرم را كنوانسيون تعيين مي كند و تروريسم را در ماده 2 كنوانسيون تعريف كرده است و اختيار تعريف از كشوري كه اين كنوانسيون را پذيرفته سلب كرده است.
وي ادامه داد: اين كنوانسيون هم به لحاظ مصداق و هم به لحاظ محتوا يك آيين دادرسي را براي خود تعريف كرده است كه اين تعريف مغاير با تعريفي است كه ايران براي تروريسم دارد چرا كه ايران نهضت هاي آزادي بخشي كه براي آزادي اشغال كشور خود مبارزه مي كنند تروريسم نمي داند، از اين رو تعريف تروريسم در كنوانسيون FATF ‹‹تأمين مالي تروريسم›› با تفكري كه ما داريم مغاير است.
نماينده مردم كاشان و آران و بيدگل در مجلس دادن چندين بند حق شرط را موضوع رايج در كنوانسيون ها دانست و يادآور شد: قانون كنوانسيون هاي وين كه در آن شرايط حق شرط را تعريف كرده به صراحت گفته شده حق شرط نمي تواند هدف اصلي كنوانسيون را محدود كند.
ساداتي نژاد ادامه داد: در ماده 2 كنوانسيون FATF گفته شده است به دليل مسائل سياسي و اعتقادي تعريف تروريسم را نمي توان تغيير داد، از اين رو شرط گذاشتن در كنوانسيون ها باطل است و با پيوستن به آن براساس تعريفي كه دارد بلافاصله بايد دستورات آن اجرا شود و در صورت تمرد از CFT با پيش نويس هاي قطعنامه آمريكا مواجه شده و بهانه اي براي تحريم هاي بعدي خواهد شد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين شفافيت در اين موضوع آن هم زماني كه ايران تحريم است را دادن اطلاعات به دشمن دانست و گفت: شفافيت مالي سبب سوء استفاده دشمن مي شود و اين فرصت را به دشمن خواهد داد تا با كشورهايي كه تحريم ايران را ناديده گرفته اند برخورد شود.