به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه توضيح آيات 5 تا 22 سوره مباركه انسان،گفت: اين آيات در رابطه با اهل بيت(ع) نازل شده است و چند آيه ابتدايي آن در رابطه با فعاليت آنها بود و آيات بعدي نيز بيانگر پاداشي است كه خداوند براي ابرار كه بالاترين نمونه ابرار اهل بيت(ع) هستند قرار داده است.
وي افزود: اين آيات به پاداش ابرار اشاره كرده است كه در رأس همه آنها اهل بيت(ع) هستند و خداوند در قرآن وقتي در رابطه با بهشت صحبت ميكند، غالبا از حورالعين نيز صحبت ميكند، مانند سوره واقعه و الرحمن و سوره هاي ديگر و زماني كه نعمتهاي بهشتي شمارش ميشود خداوند حورالعين را نيز جزو نعمتهاي بهشتي بيان ميكند.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به روايتي از امام كاظم(س) در ذيل اين آيات، گفت: از امام كاظم(ع) سؤال شد چرا در اين آيه كه در ارتباط با سوره انسان و پاداش ابرار نازل شده است خداوند صحبتي از حورالعين نكرده است، حضرت مي فرمايد چون اين آيه در رابطه با حضرت زهرا(س) و بهشت و پاداش ابرار نازل شده است خداوند به احترام حضرت زهرا(س) در اين آيه صحبتي از حورالعين نميكند.
امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: خداوند در آيه 12 و 13 سوره انسان در مورد پاداش فرمود «وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَريراً» و بعد مي فرمايد «مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ لاَ يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلاَ زَمْهَرِيرًا» خداوند به ابرار به واسطه صبر و استقامت ‹‹جَنَّةً›› بهشتي بسيار با عظمت «حَريراً» و لباسها و فرشهايي از حرير پاداش مي دهد «مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ» وقتي بهشتيان وارد بهشت ميشوند به آنها قصرها و مكانها و باغهايي به آنها داده ميشود كه در آنها تختهاي سلطنتي است.
حجت الاسلام اسلاميتبار گفت: بهشتيان در بهشت داراي سلطنت و مقام و تختهاي پادشاهي هستند كه تمام تختهاي سلطاني روي زمين نيز نمي تواند با آن برابري كند حتي كسي كه كمترين مقام را در بهشت داشته باشد از مقام و تختهاي سلطنتي بهشتي بهره مند است، بنابراين ‹‹الأَرَائِكِ›› جمع اريكه است و نمي توان تصور كرد كه تختهاي سلطنتي بهشتي چگونه تختهايي است چرا كه خارج از عقل و درك انسان است.
وي در ادامه نعمتهاي دنيا را قابل مقايسه و اندازه گيري با نعمتهاي آخرت ندانست و عنوان كرد: اگر اوصاف نعمتهاي دنيا را شنيده باشيد بهتر از اين است كه به آن دستيابي داشته باشيد اما برخلاف آن اگر به نعمتهاي بهشت رسيده باشيد بهتر از اين است كه توصيف آن را شنيده باشيد چرا كه نعمتهاي بهشت را به هر ميزان كه توصيف شود نمي تواند حقيقت آن را بيان كند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در قرآن تنها به نام ميوه هاي بهشتي اشاره كرده است، اما ميوه هاي بهشتي را توصيف نكرده است و تنها ميوه هاي بهشتي را اشاره كرده است و اين در حالي است كه حقيقت ميوه هاي بهشتي به هيچ زباني قابل توصيف نيست، بنابراين خداوند مي فرمايد «مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ» انسان خسته زماني كه به استراحتگاهي مي رسد خيلي علاقه دارد خستگي خود را رفع كند، از اين رو در اولين توصيف بهشت ميفرمايد، بهشتيان بر تختهاي بهشتي مي نشينند و تكيه مي دهند.
حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹لاَيَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلاَ زَمْهَرِيرًا›› در بهشت نه كسي خورشيد را مي بيند كه از گرماي آن اذيت شود و نه سرماي شديدي وجود دارد كه از سرماي آن اذيت شود، بنابراين هواي بهشت هواي مطبوع و دل انگيز است و يك شادي و طراوت و نشاط و سرمستي خاصي به انسان مي دهد كه براي انسان بهشتي قابل تصور نيست.
وي ادامه داد: برخي از رواياتي كه براي بهشت گفته شده به گونه اي است كه نمي توان براي ديگران بيان كرد چرا كه امكان دارد آن را انكار كند چون به فهم و درك انسان نمي رسد و مانند اين است كه جاذبه هاي دنيا را براي جنيني كه در رحم مادر است بيان كنند براي اينكه جنين در يك عالم كوچكي است نمي تواند آن درك كند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در آيه 14 سوره انسان مي فرمايد «وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا» در بهشت سايه هاي درختان براي انسان نزديك است و تمام وجود و مكان را گرفته است «دانيه» به اين معني كه سايه درختان بلند كه با زمين فاصله دارد لذت بخش نيست اما سايه درختاني كه نزديك به زمين است لذت بخش است.
حجت الاسلام اسلامي تبار خاصيت سايه در دنيا را يادآور شد و گفت: سايه براي فرار از نور خورشيد و گرماي خورشيد است در حاليكه مي فرمايد، در بهشت خورشيد نيست و نيازي به سايه درخت نيست، از اين رو تفاوت بين نعمتهاي دنيا و آخرت اين است كه نعمتهاي دنيا براي رفع ناراحتي است مانند غذاخوردن كه براي رفع گرسنگي است، اما ميوه هاي بهشتي اينگونه نيست چرا كه انسان در بهشت تشنه و گرسنه نمي شود و گرما وجود ندارد كه زير سايه برود.
وي ادامه داد: همه نعمتهاي بهشتي براي اين است كه خوردن آن لذت دارد و براي رفع گرسنگي نيست چرا كه انسان در بهشت گرسنه نمي شود و آنچه را مي خورد براي لذت بردن از نعمتهاي بهشتي خدا است و در بهشت انسانها هيچگونه نيازي ندارد اما در عين حال تمام نعمتهايي كه در دنيا است در بهشت نيز وجود دارد و انسانها در بهشت از آن لذت مي برند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: سايه در بهشت براي فرار از گرماي خورشيد نيست چرا كه در بهشت خورشيد و گرما وجود ندارد بلكه رفتن در سايه بهشتي براي اين است كه ذات سايه در بهشت لذت بخش است، بنابراين ‹‹ قُطُوفُهَا›› به معني ميوه چيدن در بهشت است و ‹‹ذُلِّلَتْ›› به معني اينكه ميوه بهشتي در اختيار انسان است و نيازي نيست انسان به خودش زحمت بدهد و براي چيدن آن اقدام كند.
حجت الاسلام اسلامي در ادامه با اشاره به يكي ديگر از تفاوتهاي نعمتهاي دنيا با نعمتهاي آخرت، گفت: هر كدام از نعمتهاي دنيا را كه خواسته باشيد به تناسب خودش براي به دست آوردن نياز به تلاش و زحمت است اما در بهشت اينگونه نيست وذرّه اي تلاش و زحمت وجود ندارد و تمام نعمتها و حتي نعمتهايي كه به ذهن انسان نمي رسد در بهشت در اختيار انسان است و و به دست آوردن آن هيچ زحمتي ندارد.
وي ادامه داد: خداوند مي فرمايد ‹‹وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا›› از سايه لذت آور درخت استفاده مي كند و ميوه هاي آن در اختيار است و شاخه درخت ميوه در اختيار انسان است و موقع اراده كند شاخه ميوه پايين آمده و در اختيار است و براي مصرف هيچگونه تلاش و زحمتي وجود ندارد.
امام جمعه موقت كاشان اظهار داشت: انسان براي رسيدن به چنين بهشتي با چنين ويژگيهايي بايد تلاش كند و با كنار گذاشتن برخي از كارهاي ناپسند به آن برسد، از اين رو اميرمومنان مي فرمايد، نديدم چيزي مانند جهنم كه مردم از ترس آن فرار كنند اما با اعمال خود به سوي بدوند و نديدم چيزي مانند بهشت كه اين قدر مردم طالب آن باشند اما از آن فرار كنند.
وي يادآور شد: انسانها در شبهاي احياي ماه رمضان صداي خداوند مي زنند و براي آمرزش گناهان خود «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ يا رَبِّ» مي گويند اما روز بعد از آن غيبت ميكنند و گناه ميكنند و خداوند نيز به چنين بندگاني مي گويد، منتظر باش تا زنگت بزنم، بنابراين اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد، هر كس استغفار كند اما از گناه دوري نكند مانند اين است كه خداوند را مسخره كرده باشد.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 15 سوره انسان مي فرمايد «يطَافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَکْوَابٍ کَانَتْ قَوَارِیرَا» وقتي بر تختهاي سلطنتي در بهشت تكيه زدند در زير سايه درختان نشسته و ميوه هاي درختان در اختيار آنها است و خادمان بهشتي با استفاده از ظرفهاي نقره اي بهشتي و پيمانه هاي شراب از بلور «قَوَارِیرَ مِن فِضَّةٍ» بلورهاييكه از نقره است از آنها پذيرايي ميكنند.
وي افزود: آنچه كه در بهشت است در زمين نيز وجود دارد به غير از قدح هاي بهشتي چرا كه اگر اين ظرفها بلور باشد ديگر نمي تواند «فِضَّةٍ» فلز باشد و بلور از سنگ خاصي است كه آن را ذوب و تبديل به جنس شيشه اي شفاف ميشود كه چنين ظرفي كه هم بلور و هم نقره باشد در دنيا وجود ندارد بنابراين چنين خدايي كه قدرت دارد سنگ تيره را چنان خاصيتي در آن قرار دهد كه امكان تبديل شدن به يلور را داشته باشد، همان خدا مي تواند كاري كند كه «فِضَّةٍ» فلز بهشت هم مانند بلور باشد.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه امام صادق مي فرمايد، در قيامت نور چشم انسان چنان در فضه نفوذ ميكند، گفت: خداوند در بهشت چنان نفوذي به چشم مي دهد كه ظرفي كه از آن شراب مي خورد هم با صفا و مانند شفافيت بلور است و هم به نورانيت و جلوه نقره است.