به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالنبی نمازی صبح امروز در دیدار با رییس دادگستری، دادستان، معاون دادستان و قضات شهرستان کاشان به مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک این هفته گفت: منصب قضا شغل نیست و منصب است و در فقه اهل بیت (ع) برای فقیه عادل جامع شرایط سه منصب تعریف شده است.
وی از منصب قضا به عنوان یک منصب آسمانی و عرشی نام برد و افزود: حکم کردن و حاکم بودن اولا به ذات از آن خداوند سبحان است که خالق و رزاق و حافظ وحاكم انسان است.
نماینده ولی فقیه در کاشان منصب قضا را منصب سخت و دشواری خواند و اظهار داشت: در نظام اسلامی نیاز به حوزه و دانشگاهی است که بتواند قضات توانمندی را پرورش و تربیت کنند.
وی از فقه القضا، اخلاق القضا و تدبیر القضا بعنوان سه رکن قضاوت نام برد و افزود: فقه القضا حلال و حرام و احکام حقوقی و آیات و روایات در قضاوت است و در اخلاق القضا قاضی باید آدابی را در منصب قضاوت رعایت کند و نگاه قاضی به شاکی ومتشاکی مساوی باشد.
به گفته وی، در اخلاق القضا قاضی قضاوت باید براساس واقعیت وحقیقت داوری کرد و اهل طمع و معامله و باج و رشوه نباشد.
آیت الله نمازی با اشاره به اینکه منصب قضا منصب آسمانی و انبیاء و اولیای الهی است، عنوان کرد: قاضی در عصر ظهور به پیشرفتهترین ابزار داوری مسلح است و افرادی که قصد ورود به عرصه قصاوت را دارند باید مسلح به سلاح علم و فقه و اخلاق و سیاست باشند.
نماینده ولی فقیه در کاشان منصب قضا را جزو مشاغل سخت و زیان آور خواند و ابراز داشت: قضاوت در پروندههای کیفری سخت و مشکل و طاقت فرسا است و برخی از پروندهها خواب را از قاضی میگیرد و فشارهای روحی و روانی را برای قاضی به همراه دارد.
آیت الله نمازی بر تأسیس دانشگاه ویژه و استراتژیک کادرسازی نظام به ویژه کادرهای قضایی تأکید کرد و یادآورشد: امروز دانشگاههای ویژه و استراتژیک در کشورهای پیشرفته جهان کادرهای درجه یک نظام را تربیت میکنند.
وی ایجاد کانال ارتباطی مردمی رییس قوه قضائیه با هدف ارتباط و پیوند ارباب رجوع و شاکی و رییس قوه قضائیه را کار مبارکی از سوی حجت الاسلام رئیسی دانست و افزود: این کانال ارتباطی برای دسترسی مردم به قوه قضائیه و کمک به برداشتن حصارهای حفاظتی و سبب آرامش در جامعه میشود.
وی افزود: اگرچه کار قضاوت و داوری سخت و طاقت فرسا است، اما اجر و پاداش زیادی دارد و در روایت میفرماید، حکمی که قاضی به حق صادر میکند سبب نزول رحمت الهی است، اما حکم به غیرما انزل الله سبب حبس نزول برکات آسمان میشود.