عضو شوراي اسلامي شهر کاشان گفت : مردم به ما بگويند با فرودگاه چه کنيم ؟! قصه پرغصه فرودگاه واقعاً ما را بيچاره كرده است ! به گزارش پورتال خبري کاشان ؛ عليرضا پورعسکري در گفتگو با فعالان اجتماعي در يکي از گروههاي مجازي کاشان با اشاره به تعطيلي پروازهاي فرودگاه کاشان با بيان اين که موضوع اين فرودگاه به دوره طلايي توسعه كاشان بر مي گردد گفت : در زمان حيات مرحوم آيت الله يثربي امام جمعه فقيد کاشان و رياست جمهوري مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني { در سال 1373 }؛ ايده راه اندازي فرودگاه را آقاي مهندس حسين محلوجي و مهندس محمود جمالي قبل از سفر رسمي رئيس جمهور وقت مطرح کردند و مقرر شد در كنار تكميل زيرساختهاي ديگر در کاشان به فرودگاه اين شهرستان هم توجه شود.
وي افزود : در آن سال با هماهنگي آقاي جهانگيري استاندار وقت اصفهان مقرر شد مكان فعلي فرودگاه - كه قبل از پيروزي انقلاب به عنوان باندي براي فرود هواپيماهاي سم پاشي بود - بازسازي و اين باند براي فرود هواپيماي حامل رئيس جمهوري تكميل و در کنار آن سالن ترانسفر و پاويون مسافر ساخته و هزينه آن از محل منابع استاني و ملي و كمك خاص آقايان محلوجي و جمالي پرداخت شود.
به گفته اين منتخب مردم با هماهنگي مسئولان شهرستان و استاندار وقت، شهرداري كاشان مجري اين طرح ها شد و در نهايت با همت آقاي مهندس سيد مهدي ناظم رضوي بخشي از اين طرح ها با حدود 200 ميليون تومان هزينه اجرا و آماده شد و با سفر آقاي رئيس جمهور و فرود هواپيماي حامل او به بهره برداري رسيد.
عضو شوراي شهر کاشان تصريح کرد : در آن سالها با وجود پيگيري هاي زياد در تحويل فرودگاه کاشان به سازمان هواپيمايي کشوري موفقيتي حاصل نشد و بنابراين براي جبران هزينه هاي تمام شده در بهره برداري طرح هاي فرودگاه ، با شور و مشورت مسئولان و بنابر صلاحديد ، به اجبار بخشي از فرودگاه به نيروي هوايي سپاه پاسداران واگذار شد تا از فرودگاه به صورت دومنظوره نظامي - غيرنظامي استفاده شود اما اين تصميم در مراحل بعد با مشكلات و معضلات و بدعهدي هايي مواجه و فرودگاه صرفاً براي مامويتهاي نظامي و امنيتي مورد استفاده سپاه پاسداران قرار گرفت و سپاه در واقع مالك فرودگاه شناخته شد. پورعسکري افزود : بعد از آن مرحوم آيت الله يثربي گزارشي را درباره روند آماده سازي و تملک فرودگاه کاشان تنظيم و به فرماندهي كل قوا ارسال کرد و حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده کل قوا هم در پاسخ به گزارش نماينده خود در کاشان دستور دادند فرودگاه براي خدمت به مردم کاشان { استفاده غيرنظامي } در اختيار سازمان هواپيمايي كشوري قرار گيرد اما متاسفانه اين اتفاق هم بنا به دلايل نامشخص صورت نگرفت و موضوع بهره برداری مسافری از فرودگاه تا ابتداي دوره چهارم شوراي شهر مغفول ماند.
وي گفت : در ابتداي سال اول دوره چهارم شوراي شهر که { ايده مسافربري کردن فرودگاه کاشان دوباره مطرح شد } حدود 2 ميليارد تومان براي كمك به زيرساختهاي كاشان از طريق منابع سازمان انرژي اتمي تعهد و به پيشنهاد آقاي منصوري نماينده سابق کاشان يك ميليارد تومان از آن براي راه اندازي فرودگاه هزينه و به جز اين مقرر شد ، يک ميليارد تومان هم از محل اعتبارات فرمانداري و يك ميليارد تومان هم از منابع در اختيار شهرداري براي راه اندازي فرودگاه کاشان كمك شود يعني در مجموع 3 ميليارد تومان آورده اوليه
پورعسکري افزود : متعاقب آن به شهرداري تکليف شد متناسب با اعتبار تخصيص يافته ، طرح ها و برنامه هاي خود را براي راه اندازي فرودگاه کاشان اجرا و سپس صورت حساب و صورت وضعيت طرح ها و برنامه هاي اجرايي را براي دريافت 2 ميليارد تومان كمك وعده داده شده سازمان انرژي اتمي و فرمانداري گزارش کند كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد و اين تساهل منجر به بدعهدي دو مجموعه سازمان انرژي اتمي و فرمانداري شد ؛ در عين حال شهرداري كاشان ؛ همچنان به اجراي طرح هاي عمراني و تاسيساتي و تجهيز فرودگاه کاشان ادامه مي داد.
منتخب مردم در شوراي شهر تصريح کرد : قرار بود شهرداري با يک ميليارد تومان از اعتبارات خود فقط در تعريض و تطويل باند مشاركت و كمك كند ولي شهرداري خارج از مجوزهاي قانوني ، حدود 30 ميليارد تومان براي توسعه فرودگاه هزينه كرد ، حال آنکه شوراي شهر به جز اين يک ميليارد تومان براي برداشت از بودجه شهرداري براي فرودگاه هيچ مجوز ديگري صادر نکرده بود.
پورعسکري ادامه داد : با همه اين تفاصيل فرودگاه کاشان آماده پرواز هواپيماها و در مرحله نخست پروازهاي اين فرودگاه به مقصد مشهد مقدس انجام شد اما از پنجم ارديبهشت تاکنون در اين فرودگاه هيچ پروازي صورت نگرفته است و در زمان حاضر از فرودگاه کاشان حقوق ماهيانه کارکنانش - هزينه نگهداري تجهيزات فني و ابنيه - 30 ميليارد تومان بدهي هزينه هاي خارج از ضابطه و غيرمجاز بر روي دست شهرداري مانده است.
وي با بيان مخالفت صريح وزير راه و شهرسازي وقت در سفر به کاشان براي اداره دولتي فرودگاه کاشان گفت : حتي توصيه بزرگان و مكاتبات نماينده محترم قبلي و فعلي تاکنون در خصوص سرنوشت فرودگاه کاشان فايده اي نداشته است.
پورعسکري افزود : سرمايه گذار قابل اعتنايي هم در اين خصوص اعلام آمادگي نکرده و برخي سرمايه گذاران هم فقط توان پرداخت هزينه هاي جاري را دارند و شركتهاي هواپيمايي هم تنها به دنبال منافع خود در ايجاد پروازهاي چارتري هستند.
عضو شوراي شهر در پايان گفت : گر چه داشتن فرودگاه آرزوي همه مردم كاشان بوده و هست و از زيرساخت لازم براي توسعه كاشان به شمار مي رود اما اکنون مردم بگويند مديريت شهري با اين حجم هزينه خلاف قانون و خلاف شرع انجام شده و موانع پيش رو و هزينه هاي جاري و حقوق کارکنان فرودگاه چه تصميمي بايد بگيرد ؟!
|