به گزارش
پورتال خبري كاشان اكبر پناهي در همايش يك روزه سرگروه هاي آموزشي مديريت آموزش و پرورش كاشان
دراردوگاه لقمان حكيم قمصر افزود: بايد ارزش هاي آموزش ابتدايي به آن برگردانده
شود و به كمك آموزش ابتدايي برويم و تا اين موضوع محقق نشود، تحول در نظام آموزشي
ميسر نخواهد شد.
به گفته وي ، همه
كشورهاي غربي و حتي كشور ما در دوران قبل از انقلاب به دو عنصر آموزش و پرورش باهم توجه داشتند اما
زيرساخت هاي آن دچار مشكل بود.
وي اظهار داشت: با توجه
به سكولار بودن نظام آموزشي دوران طاغوت، مسوولان جمهوري اسلامي در ابتداي انقلاب،
عنصر تزكيه را با استناد آيات قرآن و تعاليم
آسماني با عنوان امور تربيتي به آموزش و پرورش تزريق كردند.
وي با اشاره به اهميت
اصلاح نظام اموزشي طي سه دهه گذشته افزود: در دهه شصت، طرح تغيير ساختار نظام
آموزشي با محوريت اصلاح آموزش ابتدايي، در دستور كار قرار گرفت اما بعد از دو سال
كه تهيه شد؛ آموزش متوسطه دچار مشكل شده بود و اين طرح منسوخ شد.
به گفته وي، در دهه 70
نيز ايجاد طرح پنجره باز در نظام جديد
آموزش متوسطه ، مورد انتقاد خانواده ها قرار گرفت، چون امكانات مدرسه جوابگوي
اشتغال اوقات فراغت دانش آموزان در اين فرصت نبود.
وي تصريح كرد: در دهه
هشتاد سند تحول بنيادين با هدف تغيير نظام آموزشي تهيه و به تصويب مقام معظم رهبري
رسيد اما در سال هاي گذشته بدون توجه به تامين زيرساخت هاي مورد نياز و در زماني
اجرا شد كه هنوز قانون ها و آيين نامه هاي اجرايي آن تهيه نشده بود و قابليت اجرايي
نداشت.
معاون پژوهش، برنامه ريزي
و نيروي انساني اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به عجله در اجراي
طرح تحول بنيادين در آموزش و پرورش گفت: عدم تامين منابع مورد نياز درسي، عدم پيش
بيني نيروي انساني مورد نياز و فقدان فضاي فيزيكي مناسب از جمله مشكلات اجراي موفقيت
آميز اين سند بود كه مورد توجه قرار نگرفته بود.
پناهي افزود: عجله در
اجراي سند تحول بنيادين نظام آموزشي و قبل از اجراي آزمايشي آن، مانع از شناسايي
معايب و نقاط ضعف آن شد به طوري كه براي
اجراي طرح شش، سه، سه و پايه ششم ابتدايي، به دليل كمبود كلاس درس از كانكس و
اتاق زيرشيرواني براي تشكيل كلاس استفاده شد.
معاون آموزش متوسطه مديريت
آموزش و پرورش كاشان در اين همايش گفت:مديران مدارس بايد تحليل گر باشند و سيستم
آموزشي مدارس را سياست گذاري كنند و خود را محدود به اجراي بخشنامه ها نكنند.
حميدرضا كوچكي راوندي
افزود: مديران مدارس بايد، با استفاده از شيوه هاي خلاقانه، ظرفيت ها و توانمندي
هاي مجموعه خود را بشناسند و موفقيت هاي همكاران و دانش آموزان را اطلاع رساني
همگاني كنند پيش از آنكه ساير مراكز از آن استفاده سودجويانه داشته باشند.
وي اظهار داشت: براي
موفقيت نظام آموزشي در دنياي مدرن، مديران مدارس بايد با استفاده از مشاركت همه
اركان مدرسه، سيستم مديريت را از حالت سنتي به مديريت پيشرو و متعالي ارتقا بخشند.
وي تصريح كرد: در نظام
آموزشي مدرن، محدود كردن بحث و گفت و گو پيرامون مسايل آموزشي، جوابگو ي فراگيران
نيست بلكه با نظارت بر فرآيندها بايد بهبود مستمر از پايين به بالا به عنوان بخشي
از فرهنگ مدرسه تلقي شود.
وي تاكيد كرد: سيستم پويا،
تمركز بر عمليات بلند مدت ، تمركز بر نوآوري و خلاقيت كاركنان، استفاده از توان
همه اركان مدرسه در خانه و مدرسه، تعامل با اوليا دانش آموزانبراي رسيدن به اهداف
نظام آموزشي، از جمله ملزومات مديريت مدرسه متعالي است.
وي در مورد بهبود فرآيند
آموزش در كاشان با اشاره به تحليل آزمون هاي هماهنگ پايه سوم متوسطه گفت:در خرداد
سال جاري از مجموع سه هزار و 89 دانش آموز شاغل به تحصيل در هنرستانهاي فني و حرفه
اي، دو هزار و 117 نفر قبول شدند و اين
رقم در دبيرستان هاي دوره متوسطه نظري رقم 86.73 ( 86 مميز 73 صدم ) درصد بوده
است.
نماينده مديران مدارس
متوسطه شهرستان كاشان نيز گفت: همه ارگانها و سازمانها، هرسال نسبت به افزايش دريافتي
خود از مردم اقدام مي كنند اما آموزش و پرورش با وجود همه كمبودها محكوم به ارائه
خدمات رايگان است.
"زهرا فرهادي"
افزود: سيستم هدايت تحصيلي دانش آموزان براي تحصيل در هنرستانهاي فني و حرفه اي
ناكارآمد است و نتيجه آن شده است كه خانواده ها و دانش آموزان اطلاعات درستي از مزيت
هاي تحصيل در اين دوره را ندارند.
وي تاكيد كرد: در حالي
كه در كشورهاي پيشرفته دنيا، دانش آموزان را به طرف حرفه آموزش و كسب مهارت در
دوران تحصيل هدايت مي كنند، برخي مراكز آموزشي مانع از تحصيل در اين هنرستان مي
شوند.
وي تصريح كرد: اگر براي
توسعه و ايجاد اشتغال تحصيل كردگان جامعه در كشور برنامه داريم، بايد براي توسعه
هنرستانها و جلب توجه خانواده ها براي تشويق فرزندانشان به رشته هاي فني و حرفه اي
تلاش كرد