صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

سه‌شنبه 11 شهریور 1393 - 0 : 11

نویسنده : حرمت السادات متولي

کد خبر : 12060

3336 بازدید


  یک پژوهشگر طب اسلامی سنتی:
تقدم پیشگیری بر درمان یکی از ویژگیهای طب اسلامی است

یک پژوهشگر طب اسلامی سنتی گفت: تقدم پیشگیری بر درمان یکی از ویژگیهای طب اسلامی یا طب الائمه(ع) و عامل کاهش بیماریها است.


 
علی معماری پژو هشگر طب اسلامی سنتی
 به گزارش پورتال خبری کاشان، علی معماری، دوشنبه شب(10شهریور) در همایش طب رضوی جشنواره فرهنگی هنری آه و آهو در کاشان گفت: آنچه که در طب اسلامی و طب الائمه (ع) دستور داده شده است همه درراستای پیشگیری از بیماریها و تامین سلامت جسم و روح انسان است.

وی، پیشگیری بر درمان را از اصول اساسی بهداشت و درمان دانست و افزود: رعایت دستورات طب الائمه(ع) عامل کاهش بیماریها و افزایش سلامت جسمی و روحی است آنچنان که جسم و  روح را بیمه می کند.

به گفته وی،بسیاری از افراد امروزه به دلیل عدم رعایت این دستورات گرفتار بیماریهای مختلف هستند به طوریکه باید پول فراوان و  وقت زیادی را برای درمان خود هزینه کنند.

این پزشک طب سنتی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که «معده لانه بیماریها است» افزود: این دستور که هر وقت گرسنه شدید غذا بخورید و سیر نشده از سر سفره بلند شوید به علت همین موضوع است که با پرخوری خود را گرفتار بیماری نکنید.

*کل طب در آیه «کلو ا و اشربو ا و لاتسرفو ا» بیان شده است
معماری، حدیثی از امیرالمومنین(ع) را یادآو رشد و گفت: امام علی(ع) می فرماید کل طب در همین آیه قرآنی «بخوریدو بیاشامید اما اسراف نکنید» آمده است.

وی، گفتن نام خدا هنگام غذاخوردن،خوب غذا جویدن، تخلیه روده، حجامت کردن، خوردن سرکه، غذاخوردن به هنگام گرسنگی و  دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن را از دیگر نکات لازم برای سلامت جسم و از نکات طب الائمه(ع) عنوان کرد و  گفت: آموزش این مسائل توسط  والدین به فرزندان از کودکی ضروری و  از ابتلا به بسیاری از امراض جلوگیری می کند.

به گفته وی، بر اساس رو ایتی خداو ند فرموده است «هر کس نام مرا هنگام غذاخو ردن بر زبان آورد من تضمین می کنم از  آن غذا آسیب نبیند».

این پژوهشگر طب الائمه(ع) استحباب چشیدن نمک قبل و  بعد از غذا و حتی آوردن نمک به عنو ان سوغات از سفر از زبان پیامبر (ص) رایادآو رشد و  گفت: الان به دلیلی که املاح نمک را می گیرند گفته می شود مضر است در حالیکه نمک تنها ماده ای است که املاح آن برای بدن مفید است.

معماری، نمک دریا را مناسب برای خوردن ذکرکرد و گفت:امروز نمک های موجود در بازار به دلیل اینکه آنالیز شده و فقط دارای سدیم و  پتاسیم است عامل بیماری فشاری خون و بیماریهای قلبی می شود.

وی با تاکید بر اینکه منیزیم در نمک آنالیز نشده اصلی ترین املاح این ماده است افزود: امام مو سی بن جعفر(ع) می فرماید:«سفره بدو ن نمک بی برکت است».

به گفته وی، حضرت علی(ع) نیز می فرماید:«هر کس غذای خود را با نمک خوردن آغاز کند 70 نو ع بیماری را از بین می برد».

*پرهیز، مادر تمام درمان ها است
این پزشک طب الائمه(ع) فرهنگ کم خوری، تحمل درد، رعایت عادت غذایی صحیح و پرهیز  را از دیگر دستو رات اسلامی خوردن و  آشامیدن برشمرد و گفت: پیغمبر اکرم(ص) می فرماید:«هر کس طعام را کم بخو رد بدنش صحت پیدا می کند و  قلبش صفا می یابد».

معماری، با استناد به حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند: «شام انبیای الهی همزمان با تاریک شدن هوا است» افزود:شام خوردن در هنگام سرشب و عده غذایی صحیح است.

وی عادات غذایی صبحانه، ناهار و  شام را غلط  ذکرکرد و گفت: یک و عده صبحانه کامل، حذف ناهار و  صرف شام همز مان با سر شب عادت درست غذایی است.

به گفته وی، امام موسی بن جعفر(ع) در صورت تحمل درد در موقع بیماری و نخوردن بلافاصله قرص نیز فرمو دند«هیچ دارو یی نیست مگر اینکه محرک بیماری دیگر می شود» و یا امام علی (ع)فرمودند«تا جایی که بیماری با شما راه می آید آنرا تحمل کنید».

معماری،تشخیص مزاج سرد و  گرم تو سط  افراد را نیز یکی از عوامل موثر در سلامتی و انتخاب نوع غذا دانست و گفت: هر کسی می تواند حکیم خود باشد و فقط در وقت نیاز به پزشک مراجعه کند.

*کل علم تغذیه در آیه 24 سوره عبس است
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کل علم تغذیه در آیه 24 سوره عبس« فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَی طَعَامِهِ» آمده است افزود: خدواند کل تغذیه در خوردن چهار ماده پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و چربی ها را در آیات27 تا 31 این سوره « فَأَنبَتْنَا فِيهَا حَبًّا* وَعِنَبًا وَقَضْبًا *وَزَيْتُونًا وَنَخْلًا * وَحَدَائِقَ غُلْبًا * وَفَاكِهَةً وَأَبًّا»خوردن انگور ( کربوهیدرات)،زیتون و خرما ( چربی ها)، گیاهان عدس و لوبیا (پروتئین ها) و میوه جات و سبزیجات (ویتامین ها) به عنوان چهار گروه اصلی تغذیه امر کرده است.

این پزشک طب اسلامی آیه 32 «مَّتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ » این سوره را یادآورشد و گفت: خدواند در این آیه فرموده «این متاعی برای شما و چهارپایان است» منظور اینست که انسان ابتدا گیاهخوار بوده و بعدها در اثر خشکسالی و نبود سبزیجات و میوه جات به خوردن گوشت روی آورده است.

*گوشت در موقع هضم نیتریت ایجاد می کند که این ماده سرطان زا است
معماری با تاکید بر این روایت امام جعفر صادق (ص) که «هر سه روز یکبار خوب است انسان گوشت بخورد» افزود: خداوند روده انسان را نیز به دلیل گیاهخواری طویل آفریده و روده گو شتخواران را کوچک آفریده است تا سریع غذای هضم شده از بدن خارج شود چون گوشت در موقع هضم "نیتریت" ایجاد می کند که این نیتریت عامل سرطان های گوارشی است.

وی گیاهان را منبع عالی و غنی آنتی اکسیدان یعنی ماده ای که مواد زاید بدن را دفع می کند دانست و گفت: متاسفانه چای گیاهی سمی در تلطیف است که عامل سوءهاضمه و سرطان می شود و حتی اگر در کنار گیاه علف و یونجه جلوی حیوان بگذاری آنرا نمی خورد.

به گفته وی، طب الائمه(ع) چایی های گیاهی بسیار خوبی از جمله چای زنجبیل، دارچین، بابونه، بادرنجوبه، پونه، زنجبیل، نعنا، بومادران و میوه نسترن را سفارش کرده اند که خوردن آن برای بدن بسیار مفید است.

این پژوهشگر طب الائمه(ع) اظهارداشت: عاقلانه نیست انسان غذاهایی مثل "فست فودها"  یا بهتر گفته شود "سم فودها" دارای مواد رنگی و نگهدارنده سرطان زا را وارد بدنش کند و با دست خود بیماری و ضرر و زیان برای خودش بیاورد.

معماری در خصوص استفاده از ظروف غذا نیز ظرف مسی و چدنی را تاکید کرد و گفت: مس ماده ای میکروب کش است که 10 هزار سال پیش در ایران کشف شد و مقدار آن در بدن کم است.

وی، با تاکید بر اینکه غذا بیش از 24 ساعت نباید در ظرف مسی باشد چون بعد از این فاصله تولید اکسید می کند و غذای ظرف چدنی را نیز در آستانه پختن از ظرف آن باید خالی کرد  افزود: موقع پخت غذا می توان یک میله فولادی را در قابلمه غذا انداخت تا با آزاد شدن یون های آهن غذا سرشار از آهن شود.

*رساله ذهبیه امام رضا(ع) طب کامل و نجات بخش بیماریها است
به گفته وی، رساله ذهبیه امام رضا(ع) در تمام آداب خوردن، نوشیدن، زناشو یی، حجامت و دیگر موارد مطلب دارد که می توان از آن استفاده نمود.

معماری افزود: طب النبی(ص)، طب الصادق(ع)، طب الرضا(ع)  و طب سایر ائمه (ع) عامل پیشگیری و نجات بخش بیماریها است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یهود از سه هزار سال پیش تا کنون با گرفتن تمام منابع غنی دانشمندان مسلمان ایرانی به صورت کاملا برنامه ریزی شده بر بشریت حکومت می کند افزو د: آنها خودشان دو میکروب را برای تولید یک بیماری جدید در سراسر جهان ترکیب می کنند و واکسن آنرا نیز خود تولید می کنند و از این راه مبلغ کلانی به جیب می زنند به طوریکه پول بیشتر داروهای شیمیایی به جیب یهود می رود.

*5 هزار روایت از اهل بیت(ع) موجود است
معماری تعداد پنج هزار روایت ثبت شده از ائمه اطهار(ع) را خاطرنشان کرد و گفت: منابع غنی از اهل بیت (ع) در اختیار ما است که متاسفانه کم از آن استفاده می شود.

وی، منشا طب در ایران را مربوط به چند هزار سال قبل دانست و گفت: در بین طب های یونانی، سریانی، هندی و  عربی، طب ایرانی و یونانی یک سر و گردن از بقیه بالاتر بوده است که با ظهور اسلام و اهل بیت(ع) نیز این مطلب رنگ و بو و قوت مضاعفی گرفت.

به گفته وی، مساله تندرستی جایگاه ویژه ای در طب قرآن، اهل بیت(ع)، طب الائمه یا طب شیعه و سفارشات متعددی در این زمینه دارد.

معماری افزود: پیامبری که خواندن و نوشتن نمی دانست  1400 سال قبل با ظهورش دستورات بهداشتی درمانی را بیان کرد که اکنون دانشمندان با پیشرفت علم به آنها دست پیدا کرده اند.

وی اظهار داشت:اهمیت طب و سلامتی به اندازه ای است که علم به دو نوع ادیان و ابدان تقسیم بندی شده است به طوریکه خدواند در باب علم ابدان آنقدر علمی برخورد کرده است که در انجام اعمال عبادی به بیمار تخفیف داده است به طور مثال با ضرر داشتن آب برای وضو تیمم را به بیمار دستور داده است.

وی در پایان با اشاره به این روایت که صحت و امنیت دو نعمت محجهول هستند گفت:عقل سالم در بدن سالم است و بدنی می تواند خدواند را عبادت کند که سلامت باشد.

گفتنی است: همایش طب رضوی با برنامه های قرائت قرآن توسط قاری ممتاز سید مهدی رخسارزاده، مداحی ذاکر اهل بیت سید علی وکیلی ،پخش دعای فرج، صلوات خاصه، کلیپ امام رضا(ع) و جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر علی معماری پژوهشکر طب اسلامی و سنتی در پنجمین شب جشنواره آه و آهو برگزار شد.

ششمین جشنواره فرهنگی هنری آه و آهو به همت مؤسسه خادمین امام رضا(ع) در کاشان با 50 نوع برنامه متنوع فرهنگی مذهبی،توزیع نمک تبرک حضرت،توزیع ماهنامه هشت به صورت روزنگار، برپایی نمایشگاه عکس رضوی و استقرار غرفه های کودک رضوی(نقاشی و  دل نوشته)، رفع شبهات دینی و خوشنویسی احادیث امام رضا(ع) توسط داوود فتّال پور، به مدت 11 شب  از 6 تا 16 شهریور در این شهرستان در حال برگزاری است.
عکس:مهران خالقی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi