صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

دوشنبه 10 شهریور 1393 - 39 : 13

نویسنده : حرمت السادات متولي

کد خبر : 12056

2348 بازدید


  یک مشاور و روان شناس خانواده:
دانایی، زیبایی و نیکویی سه دایره ای که انسان باید در آن زندگی کند

یک مشاور و روان شناس خانواده گفت: دانایی، زیبایی و نیکویی سه دایره منتج به علم ،هنر و اخلاق می شود که انسان باید در آن زندگی کند.


 
مصطفی پرورش، یکشنبه شب(9 شهریور)در حاشیه دومین همایش اخلاق و خانواده رضوی جشنواره فرهنگی هنری آه و آهو در کاشان در گفتگو با پورتال خبری کاشان گفت:روح انسان لطیف و جنس انسان از معرفت است برای مراقبت و محافظت از این جنس و روحیه همیشه باید در سه دایره دانایی، زیبایی و نیکویی زندگی کرد تا به آرامش، موفقیت و شادی و سلامت رسید. 
وی با تاکید بر نوشتن کلمات دوتایی پرنده -پرواز، ماهی–شنا و انسان- علم آموزی و تفکر بر روی کاغذ توسط والدین و در بالاسر تخت فرزندانشان قرار دادن گفت:پرواز انسان علم آموزی است، شنای انسان تفکر و جنس انسان از معرفت است.

پرورش ، سه دایره دانایی، زیبایی و نیکویی را منتج به علم آموزی، هنر و اخلاق دانست و افزود: قرآن، نهج البلاغه، دیوان حافظ و مولوی بهترین کتاب های مفید برای علم آموزی و پند آموزی انسان است.

*زندگی دادگاه نیست نه معامله نه محاکمه/ راه و رسم زندگی بخشش بدون چشمداشت است
به گفته وی، زندگی دادگاه نیست که به آن به دید معامله و محاکمه نگاه کرده شود بلکه راه و رسم زندگی بخشش بدون چشمداشت است.

استاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: انسان متمدن و با فرهنگ دارای علم ، اخلاق و هنر است از اینرو متمدن ترین و با فرهنگ ترین انسان ها در ایران هستند و قدیمی ترین تمدن از ایران است.                                                                        
پرورش با اشاره به اینکه باد، نور و پرنده به معنای اینکه همه چیز مطابق میل انسان نیست در تمام زندگی ها وجود دارد افزود: هیچ کس نمی تواند از نور، باد و پرنده جلو بزند یا آنرا به تسخیر درآورد.

وی با اشاره به  متن قوی نویسنده سریال ستایش که زندگی خانواده و نتایج رفتارها را بسیار عالی به تصویر کشیده بود گفت: این موضوع بسیار زیبا در این سریال به تصویر کشیده شد پدرشوهر ستایش مرد ثروتمندی بود که می خواست  نور، باد و پرنده را با پول بخرد و با آنها مقابله کند.

به گفته وی، ستایش به عنوان عروس خانواده به منزله باد بود که حشمت فردوس مقابل آن ایستاد و نمی خواست او را بپذیرد غافل از اینکه این باد طوفانی می شود که سرانجام این طوفان فرزند و نوه هایش را گرفت و حتی باعث  مرگ  همسرش در داغ فرزند و دوری از نوه هایش شد.

*خادم رضوی در عمل به رفتار و گفتار و کردار باشید
پرورش گفت: کسیکه خود را دوستدار و خادم فرهنگی  امام رضا(ع) می داند باید انسانی معنوی و ارزشی در ایمان، اخلاق و محبت باشد و تمام رفتار، کردار و  گفتارش مطابق با سیره رضوی باشد تا این ایمان و  معرفت و علم و اخلاق برایش ثروت شخصیتی باشد نه اینکه پول و مال و اموال برایش دارایی باشد چرا که ثروت و دارایی فانی پذیر است اما ثروت اخلاق و ایمان و معرفت فناناپذیر است.
*کیف زندگی را سبک بگیرید تا راحت حمل کنید
این مدرس تربیت معلم اظهارداشت:همه چیز بر وفق مراد و  میل انسان در زندگی نیست بنابراین افراد بدون اینکه سخت بگیرند کیف زندگی را سبک بگیرند تا بتوانند به راحتی آنرا حمل کنند.

پرورش با نقل حدیث «دنیا گذرگاه و آخرت قرارگاه است» از امیر المومنین(ع)افزود: در زندگی و دنیایی که قابل گذر است و مرگ را به دنبال دارد نباید سخت گرفت و در زندگی بدون چشمداشت بخشید برای آخرتی که قرارگاه است.

وی، زندگی را به گل رز زیبا،معطر و جذابی تشبیه کرد که در کنار آن خار و تیغ مشکلات و دست نیافتنی های فراوان است بنابراین چه بهتر است که انسان دستش را از تیغ زندگی بیرون بکشد و به جای زجر کشیدن و غصه خوردن و اذیت شدن از عطر، رنگ و جذابیت زندگی که همان نعمتهای بیشمار خدا به هر انسان است لذت ببرد.

به گفته وِی، زندگی ترکیبی از خوب و بدها است و به منزله چهارراهی است که برای همه سه رنگ است.

*چراغ های رنگی چهار راه زندگی برای همه تغییر می کند/زرد+قرمز=صبر
این مشاور خانواده با تاکید بر اینکه چراغ های رنگی چهار راه زندگی برای همه تغییر می کند و برای هیچ کس همه چهارراه های آن باز نیست افزود: رنگ سبز نعمت های خدواند، رنگ زرد مشکلات متوسط و آرزوها و رنگ قرمز مشکلات و سختیهای بزرگ و سنگین زندگی است.
 
پرورش با اشاره به اینکه این سه چراغ را باید همیشه مقابل چشم قرار داد گفت: جمع  رنگ زرد و قرمز مساوی با صبر می شود که این ترکیب فرمول زندگی برای انسان بدون نیاز به دکتر و دارو درمان است.

وی صبر را به معنای ایستادگی و مقاومت عنوان کرد و گفت: صبر به معنای رهایی نیست بلکه صبر پایداری و ایستادگی در مقابل ناملایمات و سختی ها است.

*زندگی نوشتن املایی است که باید سعی کرد بی غلط نوشت          
به گفته وی، زندگی نوشتن املایی است که انسان باید نهایت سعی خود را بکند تا املایی بی غلط بنویسد و همیشه این جمله را با خود بگوید«سعی خواهد کرد املایی بی غلط بنویسد».

این روان شناس خانوده با تاکید بر اینکه انسان هیچ وقت نمره بیست نباید به خود دهد اظهارداشت: نمره بیست به خود دادن در زندگی به معنای تکبر و توقف است.

پرورش، املای صحیح زن و  شو هر را همسرداری، خانه داری و  فرزندپروری صحیح و مطلوب عنو ان کرد و گفت: ز ندگی از انسان توقع سعی و تلاش خو ب زیستن دارد.

وی جاده های دو طرفه در زندگی زن و شوهر را منسوخ دانست و گفت: بهترین خیابان زندگی یکطرفه است زن و شوهر نباید رفتار کودکانه عمل و عکس العمل را در برابر یکدیگر نشان دهند و با تلافی با یکیدیگر زندگی کنند.

*هنر زندگی دفع بدی به نیکی احسن است/قرآن باید خون شود و در رگهای زندگی جریان یابد
به گفته وی، همانطور که در آیات 30 تا 33 سوره فصلت در قرآن آمده است هنر زندگی اینست که افراد در زندگی بدی را با نیکی دفع احسن کنند که اگر این آیات سراسر نور و برکت و هدایت قرآن خون شود و در رگهای زندگی جریان پیدا کند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

پرورش در ادامه خوبی ها و بدهی های زندگی را به دو نورافکن تشبیه کرد و گفت: نورافکن خوبیها را همیشه در زندگی روشن و پرنور نگه دارید و نورافکن بدی را خاموش و از انعکاس آن در زندگی جلوگیری کنید.

وی زن و شوهر را مکمل یکدیگر ذکر کرد و گفت: زندگی یک پل بیشتر نیست که زن و شوهر هر دو به عنوان یک جسم بر روی آن راه روند و برای همدیگر پای رفتن  و چشم دیدن داشته باشند.

به گفته وی، هنر زندگی زن و شوهر آن است که هر دو با سیاست احترام، محبت، عاطفه، صداقت، کظم غیظ ، قناعت و رضایت به شرایط موجود تکیه گاه یکدیگر باشند.

*پرهیز از سرزنش، قضاوت و انتقام جویی در زندگی
پرورش پرهیز از سه و یژگی اخلاقی خطرناک سرزنش، قضاوت و انتقام جویی در زندگی همسران در خانواده بهاری و معتدل را یادآورشد و گفت: در خانواده ای که این سه ویژگی باشد زندگی سرد و تاریک و بی روح و پر از کینه و نفرت می شود و اعضای آن از هم دور می شوند.

وی بدترین صفت اخلاقی را لجبازی و ریشه شکل گیری آنرا از سرزنش دانست و گفت:امام علی(ع) می فرماید:«افراط در سرزنش آتش لجاجت راشعله ور می شود».

به گفته وی،از آنجا که  متاسفانه سرزنش کلامی و غیر کلامی در خانواده ها زیاد است مهارت اصلی در زندگی اینست که بتوان با محبت و ارتباط صحیح روابط زندگی را گرم و صمیمی کرد.

*زندگی هیچ چیز جز دوست داشتن نیست
پرورش این جمله که "زندگی هیچ چیز جز دوست داشتن نیست" را تاکید کرد و گفت: انسان ها تا زنده هستند محبت کنند و مانند یک درخت از سایه ، سبزی و شادابی و محبت خود اطرافیان را شاداب و سلامت سازند.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه ما با مرگ یکدیگر مهربان می شویم و بر سر خاک و مزار اطرافیان گریه و اظهار محبت می کنیم افزود: محبت بعد از مرگ به درد نمی خورد.

به گفته وی، بیشتر مشکلات اخلاقی  و سختی هایی که در زندگی ها وجود دارد به دلیل کمرنگ شدن محبت و عواطف بین طرفین است.

به گفته وی، زندگی را نباید تکرار کرد زندگی را باید تمرین کرد اما متاسفانه ارتباط های زن و شوهر و فرزند در زندگی بیشتر تکرار است و تکرار همراه با خطا است.

پرورش افزود: تمرین کردن زندگی با ثبت دو جمله "من می توانستم بهتر از این عمل کنم و هنوز کارهایی هست که انجام ندادم" در خودآگاه ذهن میسر می شود.

*خوددوستی و خودارزشمندی ستون یک شخصیت سالم است
پرورش خوددوستی و خودارزشمندی را به عنوان ستون یک شخصیت سالم خاطرنشان کرد و گفت: اولین کسی که باید دوست داشته شود خود شخص است و آموزش این موضوع توسط والدین به فرزندان نیز ضروری است تا بدانند که خوددوستی عامل توجه به رشد شخصیت و سعادت فرد و در نهایت سرسبزی و شادابی جامعه است.

وی اظهارداشت: دختری که با یک پسر دوست می شود خود را دوست ندارد و برای خود ارزشی قائل نیست که به راحتی با یک پسر ارتباط می گیرد.

گفتنی است: دومین همایش اخلاق و خانواده رضوی با برنامه های قرائت قرآن توسط قاری ممتاز استاد جلالی، مداحی ذاکر اهل بیت خدادوست،پخش دعای فرج، صلوات خاصه، کلیپ امام رضا(ع) و سخنرانی دکتر پرورش با محوریت خانواده بهاری با سیره رضوی در چهارمین شب جشنواره آه و آهو برگزار شد.

ششمین جشنواره فرهنگی هنری آه و آهو به همت مؤسسه خادمین امام رضا(ع) در کاشان با 50 نوع برنامه متنوع فرهنگی مذهبی،توزیع نمک تبرک حضرت،توزیع ماهنامه هشت به صورت روزنگار، برپایی نمایشگاه عکس رضوی و استقرار غرفه های کودک رضوی(نقاشی و  دل نوشته)، رفع شبهات دینی و خوشنویسی احادیث امام رضا(ع) توسط داوود فتّال پور، به مدت 11 شب  از 6 تا 16 شهریور در این شهرستان در حال برگزاری است.

امشب جشنواره با همایش طب رضوی و حضور دکتر معماری برگزار می شود
عکس: مهران خالقی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi