محمد طالبیان در حاشیه
بازدید از برگزاری سومین دوره مسابقات ملی بازی سازی رایانه های دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کاشان در گفتگو با
پورتال خبری کاشان در خصوص اقتصاد صنعت بازی سازی گفت:
نکته قابل توجه اینست که بزرگترین مشکل برای بازی سازان در بدست آوردن سود و درآمد از طریق ساخت بازی در کشور ناشی از نبود
«قانون کپی رایت» است.
وی با اشاره به اینکه اصولا
کشورهای فعال در زمینه صنعت بازی سازی
موظف به رعایت قانون کپی رایت هستند افزود: مشکلی که هست در حال حاضر قانون کپی
رایت به صورت کامل در ایران رعایت نمی
شود.
به گفته وی،بازیهای ایرانی
به صورت قانونی تکثیر و به فروش می رسد و اکثر بازیهایی که از این نسخه ها در
بازار وجود دارد نسخه اصلی است که توسط پخش کننده توزیع شده است.
این عضو تحریریه نشریه بازی
رایانه مشکل اصلی را عدم رعایت قانون کپی رایت در مورد محصولات خارجی دانست و گفت:بنیاد
ملی بازیهای رایانه ای در طول سالهای گذشته سعی کرده با بوجود آوردن یکسری قوانین
و استفاده از هولگرام بازار بازیهای خارجی را قانون مند کند.
طالبیان، عدم هیچ گونه نظارت
کامل در تکثیر غیر قانونی این محصولات را تاکید کرد و گفت: این در شرایطی است که
بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به عنوان سازمان اصلی مسئول این صنعت این اختیار را
به پخش کننده ها داده است که محصولات خارجی را نه با قیمت اصلی بلکه با قیمت خیلی
پایین تری به شکل قانونی عرضه کنند.
وی تصریح کرد:به طور مثال اگر
یک بازی خارجی در بازار خارج با قیمت 60 دلار به فروش می رسد همان محصول در داخل
کشور با قیمت 3 هزار تومان به فروش می رسد و این همان نتیجه عدم رعایت قانون کپی
رایت در ایران است چرا که این قانون بصورت ظاهری و به شکل نادرست در حال اجرا است.
به گفته وی، بنیاد ملی
بازیهای رایانه ای مسئول اصلی این مشکل بوجود آمده
است چون به پخش کننده داخل اجازه داده محصولات خارجی را به قیمت پایین در بازار
پخش کند.
این داور جشنواره بازی سازان
مستقل ایران با اشاره به اینکه این موضوع تنها برای بنیاد سود دارد چون از این
طریق به پخش کننده های قانونی داخل کشور برای عرضه هر نسخه بازی خارجی یک هولوگرام
می فروشد افزود: این موضوع باعث شده است که
بنیاد بدون هیچ زحمتی سود فراوانی بدست آورد و از طرفی با از بین بردن اختلاف قیمت
بین بازی ایرانی و خارجی عرصه را برای سازنده داخلی سخت و غیرقابل رقابت کند.
طالبیان اظهارداشت:این عامل
باعث می شود بازی ساز ایرانی بعد از عرضه محصولش در بازار سود قابل توجهی بدست
نیاورد و انگیزه خود را برای ادامه کار از دست دهد.
وی در پایان با این سوال که
آیا بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با این کارهایش حامی بازی سازان یا دشمن آنها است
گفت:سیاستهای این بنیاد حمایت از بازی سازان ایرانی نیست.
به گفته وی،بیناد ملی
بازیهای رایانه ای در ظاهر برای حمایت از بازی سازی تاسیس شده در حالیکه این بنیاد
به صورت عملی با توزیع نادرست بازی ایرانی و خارجی به بازی ساز ایرانی ضربه می زند
و در نتیجه باعث رکود اقتصاد صنعت بازی سازی می شود.
این دانش آموخته سخت افزار
در سال 92 از دانشگاه کاشان در پایان گفت: رفع مشکلات عدم اجرای قانون کپی رایت و
سیاستهای نادرست بنیاد ملی در سال اقتصاد و فرهنگ که بر تقویت فرهنگی و توسعه
اقتصادی با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط مقام معرهبری توصیه شده ضروری و لازم
الاجرا است.