دكتر گودرز
عكاشه در حاشيه سمينار سلامت روان در مدارس در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علوم پزشكي
كاشان در گفت وگو با
پورتال خبري كاشان با اشاره به آمار بالاي اضطراب امتحان در
بين دانش آموزان كشور اظهارداشت: از هر 10
دانش آموز كاشاني يك نفر عليرغم هوش بالايي كه دارند پيش فعال است و نمي تواند از توانايي هاي خود استفاده
كند و مبتلا به افسردگي مي شود و اقدامي براي درمان آن نمي شود.
وي با اشاره به
پسرفت دانش آموزان در مسابقه اي با عنوان امتحان گفت: اگر در گذشته پسرفت امتحاني
منحصر به كنكور مي شد امروز به سطوح پايين ترحتي كلاس هاي اول و دوم رسيده است.
به گفته وي ،
امروز همه زندگي دانش آموزان ما در دوره دبستان و دبيرستان در يك مسابقه تحصيلي
فرساينده خلاصه شده است و درس خواندن را براي رسيدن به مدرسه تيزهوشان و در ادامه
قبولي در كنكور هدف قرارداده است.
عكاشه همچنين
سيستم قبولي دردانشگاه ها را نيز ماراتن فرساينده فردي خواند و گفت: اين القاي
خانواده است كه به دانش آموزان منتقل مي
شود تا در چنين مسيري هدايت شوند و باعث اضطرابي مي شوند كه مشكلاتي را جسماني ، زخم
معده ،كاهش عملكرد فردي و اجتماعي دانش آموزان شده و زندگي كردن را ياد نمي گيرد.
به گفته وي ،
اين امر باعث مي شود تا ما يك مشت بچه هايي با معلومات حسي بالا پرورش مي دهيم
بدون اينكه عوامل زندگي را فرا بگيرند منجر به بسياري از ناهنجاري ها شوند.
مديرگروه
روانپزشکی دانشگاه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت : ما نمي خواهيم يكسري آدم هاي نخبه را پرورش دهيم
بلكه مي خواهيم آدم هاي زندگي پرور را پرورش دهيم.
عكاشه ياد
آورشد: يكي از اشكالات مدرسه تيزهوشان اين است كه چون فكر مي كنند با دانش آوز تيز
هوش سر و كار دارند
بايد يكسري برنامه هاي فوق برنامه براي آنها گذاشته شود و اين امر وقت
بسياري از دانش آموز فقط صرف مسائل تحصيلي مي شود.
وي هدف از
آموزش و پرورش را تربيت دانش آموزان شاد و پرنشاط كه توانايي فراگيري درس زندگي
داشته باشند نه اين كه تعدادي مهندس و دكتري را پرورش دهند كه در الفباي زندگي
خودشان مانده اند.
به گفته وي يكي
از مهم ترين معلول هاي تمامي تعارضات فردي و اجتماعي و مشكلات زناشويي و درون خانوادگي عدم آشنايي با
راه و رسم زندگي كردن در دوران نوجواني است كه فقط به يكسري دروس تئوريك پرداخته
شده است و راه و رسم زندگي را عملا آموزش
نداده اند.
استاديار
دانشگاه علوم پزشكي كاشان از طرح كاد در آموزش و پرورش به عنوان يكي از طرح هاي
تاثيرگذار درآينده دانش آموزان ياد كرد و گفت: طرح كاد در اموزش و پرورش كه الگويي
از كشورهاي خارجي بود چگونه زندگي كردن را عملي آموزش مي داد.
دكتر گودرز
عكاشه گفت : ما امروز يك مشت بچه هاي صرف تئوري پرور را از دبستان كه حتي در حال رسيدن به پيش دبستاني تا بالاترين
سطوح علمي است را در يك رقابت فراساينده پرورش مي دهيم.
وي افزود : اين
رقابت فراساينده در امتحانات تخصصي نيز رقابت وحشتناكي را ايجاد كرده است و يك سال
پر اضطراب را
سپري مي كنند.
استاديار
دانشگاه علوم پزشكي كاشان با اشاره به مدرگرايي و نمره خيزي دردانشگاهها گفت : مدرك
گرايي امروز باعث شده است تا فارغ الخصيلان ما نمي توانند حتي كارهاي خودشان را
انجام دهند.