صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

جمعه 24 دی 1395 - 3 : 22

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 18485

15026 بازدید


  چندگانگی های بيمارستان جديد کاشان

يادداشت تحليلي خبري پورتال خبري کاشان درباره ساخت ، بهره برداري و واگذاري بيمارستان آيت الله يثربي (ره)


 
حسين قطني باف 

بيمارستان آيت الله يثربي روز پنج شنبه 16 دي 1395 با حضور دکتر قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بطور رسمي افتتاح شد .
اين بيمارستان با زيربناي حدود 11 هزار و 400 متر مربع ، در زميني به مساحت بيش از 20 هزار متر مربع در اراضي متعلق به دانشگاه علوم پزشکي کاشان ساخته شد . 
به گزارش وب دا کاشان ، « مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان » با 40 ميليارد تومان هزينه ، بيمارستان آيت الله يثربي را ساخته و « مؤسسه محب سلامت کاشان » با  40 ميليارد تومان اين بيمارستان را تجهيز کرده است . 
در ادامه گزارش « وب دا » آمده است : « مؤسسه محب سلامت کاشان » از مؤسسات وابسته به « هيئت امناي صرفه جويي ارزي در معالجه بيماران » وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مي باشد.

* گفته هاي رئيس دانشگاه علوم پزشکي کاشان درباره بيمارستان آيت الله يثربي : 
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کاشان قبل از افتتاح اين بيمارستان به « وب دا کاشان » مي گويد : بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي آيت الله يثربي به صورت پروژه سرمايه گذاري ( Public Privet Partnership ( PPP  و بر اساس مدل BOT) Build Operate Transfer) که يکي از مدلهاي اين نوع سرمايه گذاري است اداره خواهد شد .
دکتر محمد حسين اعرابي مي افزايد : دانشگاه علوم پزشکي کاشان زمين بيمارستان را به مؤسسه خدماتي عمران سيلک کاشان واگذار کرد و  اين مؤسسه ، بيمارستان را ساخت و تجهيز آن را « مؤسسه محب سلامت کاشان » انجام داد . 
وي تصريح کرد : بهره برداري از بيمارستان طي قراردادي معين به « موسسه محب سلامت کاشان » واگذار شده که پس از اتمام قرارداد ، مالکيت آن به دانشگاه علوم پزشکي کاشان واگذارخواهد گرديد .
دکتر اعرابي همچنين به خبرنگار خبرگزاري ايرنا گفته بود : « مؤسسه محب سلامت کاشان »  از مؤسسه هاي وابسته به « هيئت امناي صرفه جويي اررزي در معالجه بيماران » است . 
ضمن اينکه دکتر اعرابي در آمار و ارقامي متناقض در گفتگو با ايرنا افزوده بود : مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان با اعتباري افزون بر 130 ميليارد ريال اين بيمارستان را احداث کرده  و « مؤسسه محب سلامت کاشان » هم با  150 ميليارد ريال اعتبار در حال تجهيز اين بيمارستان است .

* گفته هاي نماينده مؤسسه خدمات عمران سيلک درباره بيمارستان آيت الله يثربي : 
عليرضا پورعسگري ( نماينده مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان ) هم در شب افتتاح بيمارستان ، در گفتگويي با پايگاه خبري کاشان نيوز گفت : « موسسه خدمات عمران سيلک » در ابتدا اقدام به ساخت آن در قالب مشارکت با دولت قبل نمود به اين شکل که به نسبت 40 درصد سهم خير و 60 درصد سهم دولت ساخته شود ، منتها دولت نتوانست به تعهداتش عمل کند و به همين دليل خير ( مؤسسه خدمات عمران سيلک ) تصميم گرفت کل پروژه را انجام دهد .
وي در خصوص تجهيز بيمارستان به کاشان نيوز افزود : نزديک 40 ميليارد تومان بابت ساختمان پرداخت کرديم و براي تجهيز هم نياز به همين مقدار پول داشتيم ، چون دولت { کنوني } توان تامين اين مبلغ را در قالب بودجه دولتي نداشت نهايتاً قرار شد دولت در قالب تسهيلات کمک کند تا ما مبادرت به تجهيز بنماييم بدين شکل که تجهيز بيمارستان در قالب اخذ تسهيلات از طرف « مؤسسه محب سلامت کاشان » و از طريق « هيئت‌امنا صرفه جويي ارزي در معالجه بيماران » پرداخت گردد.
آقاي پورعسگري در عين حال با اشاره به اينکه مجموعه بيمارستانهاي محب در تهران فعال است گفت : در اين بيمارستانها تعدادي از پزشکان  « بيمارستان‌هاي فرسوده دولتي » را احيا مي کنند . 
حسين محلوجي عضو هيئت مديره مؤسسه خدمات عمران سيلک و  مؤسسه محب سلامت کاشان نيز در روز افتتاح بيمارستان آيت الله يثربي با تاکيد بر عام المنفعه بودن اين بيمارستان ، به غیرانتفاعی بودن آن اشاره کرد و گفت : « دیناری از این بیمارستان برای بنیان‌گذاران آن نیست » !!  

* « مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان » 
مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان همان هيئت امناي ناجي آّباد است . 
با اين يادآوري که در سالهاي 71-1370 با عضويت اشخاص حقوقي همچون مرحوم حضرت آيت الله سيد مهدي يثربي نماينده ولي فقيه در کاشان ، مرحوم سراج الدين کازروني وزير وقت مسکن و شهرسازي ، محمود جمالي نماينده وقت کاشان و آران و بيدگل ، حسين محلوجي وزير وقت معادن و فلزات  ، سيد مهدي ناظم رضوي شهردار وقت کاشان « هيئت امناي مسکن ناجي آباد »  يا به نام امروزي آن « مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان » شکل گرفت که بعدها و در ميانه راه اعضاي اين هيئت از اشخاص حقوقي به حقيقي تغيير کردند . 
در آن سالها ، هيئت امناي مسکن ناجي آباد ، 5 هزار قطعه زمين در دشتهاي ناجي آباد را تفکيک و به متقاضيان واگذار کردند که در سالهاي متمادي هنوز فاز 2 ناجي آباد با مشکلات عديده اي نظير آسفالت و جدول گذاري و .... روبروست .  
آقاي محمود جمالي و آقاي حسين محلوجي هم اکنون دو نفر از اعضاي خير و سازنده بيمارستان آيت الله يثربي ، يعني « مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان » هستند که همزمان عضو هیئت مدیره موسسه محب سلامت کاشان نیز می باشند . 
با این توضیح که مؤسسه خدمات عمران سیلک به عنوان و به نیت  " خیر " در 20 هزار متر مربع از اراضي دولت « دانشگاه علوم پزشکي کاشان » بيمارستان آيت الله يثربي را ساخته است و اکنون موسسه محب سلامت مدیریت نظارتی این بیمارستان را بر عهده دارد .

* « مؤسسه محب سلامت کاشان »   
« مؤسسه محب سلامت کاشان » در 23 تير 1395 به شماره 39112 به ثبت رسيده است . 
در اين مؤسسه  « محمود جمالي » به نمايندگي از شرکت محب سلامت ايرانيان به عنوان رئيس هيئت مديره ، « محمد حاجي جعفري »  به نمايندگي از شرکت آواي فناوري اطلاعات سلامت به عنوان نائب رئيس و عضو هيئت مديره ، « محمد حسين اعرابي » به نمايندگي از شرکت پادياب طب به عنوان عضو هيئت مديره ، « حسين محلوجي » به نمايندگي از شرکت آواپزشک به عنوان عضو هيئت مديره ، « محمد زارع جوشقاني » به نمايندگي از شرکت آواي پرديس سلامت به عنوان عضو هيئت مديره و « رضا نعناکار » به سمت مديرعامل براي مدت 2 سال انتخاب شده اند.


* « شمسا » شرکت محب سلامت ايرانيان ؛ مالک بيمارستان آيت الله يثربي 
به گفته دکتر قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي و همچنين دکتر اعتماديان رئيس هيئت مديره محب سلامت ايرانيان ( شمسا ) ؛  « بيمارستان آيت‌الله يثربي کاشان »  از سوي خيرين « مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان » با ارزش روز 50 ميليارد تومان به « مؤسسه محب سلامت ايرانيان » ، « هبه » شده و تحت نظارت « مؤسسه محب سلامت کاشان » است .

* « هبه » 
« هبه » عبارت است از خارج ساختن مال از ملک خود و به ملک ديگري در آوردن آن به طور رايگان و آن قراردادي است که به ايجاب و قبول احتياج دارد ، به هر لفظي که مقصود را برساند. 
« هبه » از عقدهاي جايز است؛ يعني هر گاه « واهب » خواست ، مي‏تواند آن را به هم بزند و هديه خود را پس بگيرد ، مگر در مواردي که استثناء شده است که يکي از آن هبه معوّض است ؛ يعني موهوب له نيز در مقابل هديه واهب ، چيزي به او بدهد ، چه با شرط قبلي باشد و چه بدون شرط 

* از « محب » تا « شمسا » 
در اجراي مدل مشاركت دولتي - خصوصي در بخش بهداشت و درمان مي توان  بيمارستان هاي محب را مثال زد .   
بخش خصوصي مشاركت كننده در اين طرح ، مؤسسه غيرانتفاعي محب بوده است. 
بيمارستان شهيد هاشمي نژاد موقوفه مرحوم حاج مهدي ابراهيمي درياني  به عنوان مركز بيماريهاي كليوي در ايران شناخته شده است. 
در بين سالهاي  1378 تا 1381 اين بيمارستان با مشكلات عديده اي همچون محدوديتهاي مالي ، كمبود امكانات درماني و نياز شديد به ارتقاي خدمات كيفي خود مواجه شده بود چرا که از زمان ساخت بيمارستان شهيد هاشمي نژاد تا سال 1381 براي نگهداري ابنيه و تأسيسات و خدمات مطلوب منطبق با استانداردهاي بين المللي در اين بيمارستان ، هيچ فعاليتي انجام نشده بود ، بنابر اين مشاركت بخش خصوصي در اين بيمارستان آغاز به فعاليت كرد . 
بنابر اين دکتر مسعود اعتماديان رئيس وقت بيمارستان به اتفاق چند خير ، هيئت امناء موقتي را تشکيل دادند و هيئت امناء با قبول همياري و مساعدت مالي و معنوي با مديريت بيمارستان ، در سال 1382 بخشي را با عنوان بخش ويژه يا VIP با 16 تخت در قسمت هاي بلااستفاده درماني بيمارستان ساختند و تجهيز کردند . 
پس از آن بود که مؤسسه درماني غيرانتفاعي محب در سال 1382 به منظور حمايت از بيماران تاسيس شد .
بنيانگذار اين مؤسسه دکتر مسعود اعتماديان است . 
بيماران در انتخاب بخش VIP بيمارستان شهيد هاشمي نژاد ، اختيار كامل داشتند و هيچ اجباري مبني بر بستري شدن در بخش جديد يا بخشهاي قديمي بيمارستان هاشمي نژاد وجود نداشت. 
کيفيت خدمات بخش 16 تخت خوابي VIP با خدمات درماني بخش هاي ديگر بيمارستان شهيد هاشمي نژاد متمايز بود و البته بخشي از درآمد ساختمان و بخش جديد ( محب ) ، به نوسازي و تجهيز بيمارستان هاشمي‌نژاد اختصاص يافت و با توجه به استقبال مردم از بخش جديد ، يک بخش 11 تختخوابي ديگر افتتاح شد. 
موفقيت اين دو بخش، ايده طراحي و ساخت بيمارستان محب در كنار بيمارستان هاشمي نژاد را به وجود آورد. 
تا اينکه بيمارستان محب مهر با 122 تخت بستري ، در قالب يک بخش ، 7 درمانگاه تخصصي و فوق تخصصي و يک اتاق عمل در سال 1388 در کنار بيمارستان قديمي شهيد هاشمي نژاد ساخته شد . 
طراحي و ساخت بيمارستان محب ، رفت و آمد متخصصان ميان بخش دولتي و خصوصي را از بين برد و در واقع متخصصان از منافع بخش دولتي و خصوصي به صورت مؤثرتر استفاده مي کردند . 
به گفته مسئولان بيمارستان محب مهر ، اين بيمارستان هيچ سهامداري ندارد و از هيچکدام از سازمانها و نهادهاي دولتي بودجه يا کمکي دريافت نمي کند و تنها با اتکا به اصل تقابل درآمدها با هزينه ها اداره مي شود.

محب در نوبت بعد و در فروردين سال 1392 بيمارستان محب کوثر  را در منطقه يوسف آباد تهران در کنار بيمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) بنا کرد و از آبان سال 1393 بيمارستان محب ياس را هم به عنوان سومين بيمارستان اين مؤسسه در کنار بيمارستان قديمي ميرزا کوچک خان در خيابان استاد نجات اللهي شمالي بنيان نهاد .
گستره اين تلاشها و فعاليتها منجر به تاسيس شرکت محب سلامت ايرانيان « شمسا » شد . 
اين شرکت ، سهامي خاص است و در 18 خرداد 1395 يک ماه زودتر از شرکت محب سلامت کاشان به شماره 493083 به ثبت رسيده است . 
رئيس هيئت مديره اين شرکت دکتر مسعود اعتماديان است . 
شرکت محب سلامت ايرانيان ( شمسا ) در آبان امسال قرارداد ساخت ، تجهيز و بهره برداري بيمارستان محب سلامت مهدي‌  واقع در قسمت شمال‌ غرب مجتمع بيمارستاني امام خميني تهران را با ظرفيت 900 تخت بين با دانشگاه علوم پزشکي تهران امضا کرد .
به گفته اعتماديان رئيس شمسا ؛ بيمارستان آيت‌الله يثربي ( بيمارستان محب کاشان ) هم از مؤسسه خدمات عمران سيلک کاشان با ارزش روز 50ميليارد تومان به محب سلامت ايرانيان هبه شده و تحت نظارت موسسه محب سلامت کاشان است.
دکتر اعتماديان مي‌ گويد : اين شرکت با نگرش ايجاد مشارکت بين بخش دولتي و خصوصي ( PPP ) و دستيابي به مدل مشارکتي مطلوب جهت همسوسازي نقاط قوت بخش دولتي و خصوصي و حذف نقاط ضعف آنها فعاليت مي کند . 

* نظر وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشکي درباره « مديريت » بيمارستان آيت الله يثربي  
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در روز افتتاح بيمارستان آيت الله يثربي در تالار  دانشگاه علوم پزشکي کاشان در خصوص نحوه اداره بيمارستان آيت الله يثربي گفت :‌بيمارستان فوق تخصصي آيت الله يثربي (ره) از طرف موسسين و خيرين به شرکت شمسا که زير نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مي باشد، هبه شده است. 
دکتر سيد حسن قاضي زاده هاشمي افزود : اين شرکت به نوعي وابسته به وزارت بهداشت است و مکانيزمي است که  اين وزارت را از گرفتاري ها و مشکلات محلي و سليقه پردازي هاي مختلف نجات داده است و واسطه اي است براي اداره نوين تعداد زيادي از بيمارستانهايي که در آينده مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت .
دکتر هاشمي اظهار داشت: خيرين و موسسين زحمت ساخت و تجهيز اين بيمارستان را کشيده اند و از اين به بعد شرکت شمسا موظف به ادامه « تجهيز و بهره برداري » از اين بيمارستان است .
وي تاکيد کرد : هيچ اختلافي از نظر پرداخت ها و رفتارها بين اين بيمارستان و ديگر بيمارستانهاي شهر کاشان نبايد وجود داشته باشد « مگر اينکه تصميم بگيرند به صورت خصوصي اين بيمارستان اداره شود » ؟! که هيچ رابطه ديگري به جز زمين واگذاري با دانشگاه وجود نخواهد داشت.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد : در صورت خصوصي شدن ! ، همکاران وزارت بهداشت مجاز به همکاري همزمان در اين بيمارستان و بيمارستانهاي ديگر نخواهند بود و آنچه که الان بناست شرکت شمسا بايد بتواند اين بيمارستان را به عنوان يک مرکز آموزشي و پژوهشي در کنار بيمارستانهاي دانشگاه اداره کند و در خدمت مردم باشد.
وي يادآور شد: اين امتياز بزرگي براي دانشگاه است تا در اين بيمارستان از قيد و بند مقررات براي جذب بيماران خاص، استفاده از بيمه تکميلي و اخذ تعرفه خصوصي از برخي بيماران متمول نجات پيدا کند و امتياز موسسه محب سلامت کاشان اين مي باشد تا هم از عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و هم از اساتيد دانشگاه علوم پزشکي استفاده نمايد و اميد است که اين کار به اين بيمارستان ختم نشود و با دلگرمي و اميد خيرين بتوانيم شاهد اين نوع نيکوکاريها باشيم.

* ( PPP ) و قرارداد ( BOT )   
همانطور که رئيس دانشگاه علوم پزشکي کاشان گفته بود : بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي يثربي به شيوه  سرمايه گذاري مشارکتي (PPP)  تجهيز شده که   ( Build-Operate-Transfer ( BOT يکي از مدلهاي اين نوع مشارکت عمومي خصوصي است .
سرمايه گذاري  PPP يک قرارداد بلندمدت بين بخش دولتي و بخش غيردولتي است که به بخش غيردولتي اجازه مي دهد در پروژه هاي زيرساخت دولتي نقش بيشتري را ايفا کند .  
PPP سرمايه گذاري مشاركتي بخش خصوصي و عمومي است و به پروژه هاي سرمايه گذاري اطلاق مي شود كه در آنها، يكي از آن زيرمجموعه هاي دولت مركزي يا دولت محلي با مشاركت يک يا چند شركت خصوصي، تأمين مالي و ساخت و بهره برداري پروژه را برعهده مي گيرد و « درآمدهاي ناشي از راه اندازي پروژه هم به نسبت سهم مشاركت هر يک از شركا بين آنها تقسيم مي شود »
در حقيقت مشاركت عمومي – خصوصي توافقنامه اي ميان دولت و بخش يا بخش هاي خصوصي است كه براساس آن بخش يا بخشهاي خصوصي نسبت به ارائه خدمات عمومي ، همراستا با اهداف ارائه خدمات دولت و اهداف سودآوري بخش خصوصي و به نحوي اثربخش كه ريسک كافي به بخش خصوصي منتقل شود ، اقدام مي نمايد. 
قراردادهاي BOT  که يکي از مدل هاي اين روش سرمايه گذاري است براي تأسيس بيمارستانهاي جديد، رشد و توسعه بيمارستانهاي موجود و افزايش طول عمر بيمارستانهاي قديمي مورد استفاده قرار مي گيرد. 
در قراردادهاي BOT مسئوليت سرمايه گذاري هاي کلان و طراحي ، ساخت و بهره برداري از بيمارستان و تأمين مالي و مديريت بيمارستان بر عهده بخش خصوصي است در عين حال مالكيت رسمي با بخش دولتي است که در پايان مدت قرارداد به اين بخش انتقال داده خواهد شد.
در قرارداد BOT  ، « بخش دولتي » به ائتلاف خصوصي جواز قانوني اعطا مي کند تا اين ائتلاف با انعقاد قراردادهاي ثانوي ، تأمين مالي، طراحي، ساخت، بهره برداري و نگهداري بيمارستان را عهده دار شود. 
ائتلاف بخش خصوصي هم از تعدادي از سازمانها شامل مديران تسهيلات ، بانکها ، سرمايه گذاران و حاميان تشكيل شده است.
پرداخت به اين سازمانها بعد از تكميل فاز ساخت و ساز و آغاز بهره برداري زماني كه خدمات در دسترس عمومي قرار مي گيرد آغاز مي شود. 
در مدت زمان بهره برداري از بيمارستان ، درآمد بخش خصوصي از محل ارائه خدمات به مردم حاصل مي شود.  
در قرارداد BOT  ريسک هاي تجاري و سرمايه گذاري متعلق به بخش خصوصي است و « مدت زمان قرارداد 20 تا 30 طول مي کشد » و  بعد از اتمام زمان قرارداد ، امتياز بهره برداري به بخش دولتي بازگردانده مي شود يا مادام العمر با بخش خصوصي خواهد بود .
در اين قرارداد جهت متعادل سازي سود بين بخش دولتي و خصوصي ، يارانه و پرداختهايي به عنوان انگيزاننده در اختيار بخش خصوصي قرار مي گيرد. 

* ابهامات سرمايه گذاري PPP و قرارداد BOT براي بيمارستان آيت الله يثربي  
صرف نظر از هر نقد و بحثي درباره ساخت و بهره برداري و واگذاري و انتخاب مدل و الگويي که براي مالکيت و تجهيز و نگهداري بيمارستان آيت الله يثربي انتخاب شده بايد اذعان کرد که انجام اقدامات عام المنفعه با هر نيت و هدفي که باشد اقدامي ماندگار و هوشمندانه است که قابليت تاثيرگذاري بلندمدت در اذهان مردم منطقه دارد و مردم سالها مي توانند از ثمره اين کار ارزشمند بهره برداري کنند .
اما در عين حال  ، بايد به منتقدان و پرسشگران براي ابهامات و پرسشهايي که در خصوص  ساخت و واگذاري بيمارستان آيت الله يثربي دارند ، حق داد .  
علت اصلي واگذاري بيمارستان آيت الله يثربي به بخش خصوصي را بايد در اين نکته يافت که بنيانگذاران محب و شمسا ، اعتقاد دارند که بيشتر بيمارستان هايي که از طريق اهدا يا وقف تأسيس شده اند و اداره آن به مراکز درماني دولتي و دانشگاهي سپرده شده پس از مدتي همان راهي را رفته اند که بيمارستان هاي دولتي و دانشگاهي پيموده اند.  
با اين حال نبايد از اين نکته غافل شد که هر چند تئوري هاي اقتصادي نظير سرمايه گذاري PPP و  قرارداد BOT را در بخش سلامت تأييد مي كند ، اما هيچ چيز به اندازه تجربه و واقعيت نمي تواند موفقيت يا عدم موفقيت اين رويكرد را مشخص كند. 
در بيمارستانهاي زنجيره ه اي مثل بيمارستانهاي محب با خرید عمده  مواد اوليه ، هزینه كمتري صرف مي شود ؛ همچنين بيمارستانهاي زنجيره اي در ارائه خدمات متمايز تبديل به يک نشان برتر مي شوند بنابراين تعداد مراجعه بيماران به این بيمارستانها نيز افزايش مي يابد ، در نتيجه قدرت چانه زني بيمارستانهاي زنجيره اي در برابر پزشكان و تأمين كنندگان خدمات اعم از دارو و تجهيزات هم افزایش مي یابد .
ادغام بيمارستانها در قالب بيمارستانهاي زنجيره اي مثل بيمارستانهاي محب ، هر چند به دلايلي از قبيل كاهش هزينه هاي بيمارستان با استقبال روبرو شده است ، اما با چالشهايي از قبيل « مسابقه فناوري پزشکي » براي جذب بيمار و پزشكان باعث شده تا هزينه هاي پزشكي بيماران بيشتر هم بشود . 

با توجه به سرمايه گذاري PPP و قرارداد BOT و با توجه به اينکه بيمارستان آيت الله يثربي ماهيت خصوصي دارد ، مسائل مهمي درخصوص اداره اين بيمارستان مورد توجه است ؛ مسائلي نظير شفاف نبودن مدت زمان قرارداد مالكيت  بيمارستان ، نحوه فعاليت پزشكان و تعرفه پرداختي به آنان ، نحوه محاسبه هزينه هاي بيمار ، به کارگيري نيروهاي تخصصي و درماني و بهداشتي مجزا از  دولت ، خدمات باليني و غيرباليني ، تدارکات و خريد دارو و لوازم پزشکي ، ريسک تجاري ، رعايت استانداردها و شاخصهاي نظام سلامت ، نحوه نظارت بر عملكرد اين بيمارستان و ... از جمله موارد مهمي هستند كه تکليف آن در اين بيمارستان خصوصي روشن نيست که در صورت عدم شفافيت و رعايت نکردن استانداردها و پيش بيني هاي لازم ، موجب ايجاد اختلاف بين طرفين قرارداد شده و طرح اداره بيمارستان را با شكست مواجه خواهد ساخت. 

بيمارستان آيت الله يثربي در اراضي دولتي دانشگاه علوم پزشکي ساخته شده است و آنچه که استنباط مي شود اين است که خيران ( مؤسسه خدمات عمران سيلک ) در توافقنامه اي قبل از ساخت با دولت ، پس از ساخت بايست مثل همه بيمارستانهاي خيرساز ( به عنوان نمونه بيمارستان آقاي کارگرنژاد ) آن را تحويل دولت مي دادند تا دولت خود براي تجهيز و اداره آن تصميم بگيرد اما اکنون اين ابهامات براي اداره اين بيمارستان وجود دارد .  

1- آيا نبايست يک طرف سرمايه گذار PPP ، بخش عمومي يا دولت ( هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکي کاشان ) می بود ؟ 
2-  قرارداد BOT اين بيمارستان بصورت مناقصه انجام شده يا مذاکره ؟  و این بیمارستان به مدت چند سال به شمسا واگذار شده است ؟ 
3- مؤسسه خدمات عمران سيلک در قرارداد BOT با شمسا ، آيا تسهيلات و آورده دولت حين ساخت و ساز بيمارستان آيت الله يثربي را لحاظ کرده است ؟ تسهيلات دولت حين ساخت بيمارستان آيت الله يثربي نظير واگذاري زمين رايگان ، تأمين آب گاز و برق و ... 
4- آیا به جز مدل BOT مدل دیگری برای مشارکت عمومي خصوصي در سرمایه گذاری در این بیمارستان وجود نداشت ؟
5- اعضاي مؤسسه خدمات عمران سيلک ( خيران )  اگر بنا داشتند بيمارستان ساخته شده در زمين دولت را به محب يا شمسا بسپارند و آن را به صورت خصوصي و غيرانتفاعي اداره کنند چرا از قبل پيش بيني نکردند تا مثل بيمارستانهاي خصوصي نظير بيمارستان ميلاد کاشان ، ساخته و تجهيز و توسط يک هيئت امناي تخصصي اداره شود ؟!     
6- مالک اين بيمارستان اکنون ( شمسا ) شرکت محب سلامت ايرانيان است ، از طرفي شرکت محب سلامت کاشان با تشکيل يک هيئت مديره به عنوان زيرمجموعه شرکت محب سلامت ايرانيان در رأس اين بيمارستان قرار دارد و با توجه به اينکه  دکتر محمد حسين اعرابي ، رئيس  و دکتر محمد حاجي جعفري ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي کاشان دو نفر از اعضاي هيئت مديره محب سلامت کاشان هستند ، بيمارستان آيت الله يثربي چطور خواهد توانست به عنوان يک بيمارستان غيرانتفاعي و خصوصي ، استقلال خود را حفظ کند و چطور خواهد توانست متکي به خدمات باليني و غيرباليني و تدارکات و ....  دانشگاه علوم پزشکي کاشان نباشد ؟!   
7-  سازمان و ستاد مرکزي بيمارستان آيت الله يثربي کدام مؤسسه خصوصي يا دولتي است ؟  مردم در صورت شکايت از خدمات باليني و غيرباليني و تعرفه ها و ... در بيمارستان آيت الله يثربي بايد به شرکت شمسا شکايت کنند يا محب کاشان ؟ دانشگاه علوم پزشکي در اين خصوص چه نقشي خواهد داشت ؟! 
8- گفته مي شود بيمارستانهايي نظير بيمارستانهاي محب هيچ سهامداري ندارد و با اتکا به اصل تقابل درآمدها و هزينه ها اداره مي شود از طرفي طبق قرارداد BOT درآمدهاي ناشي از راه اندازي پروژه به نسبت سهم مشاركت هر يک از شركا بين آنها تقسيم مي شود حال با احتمال شريک دانستن دولت در اين پروژه ، با وجود دو شرکت محب سلامت ( ايرانيان مالک و کاشان ناظر  ) درآمدها و هزينه هاي اين بيمارستان چطور خواهد توانست هم براي اين دو شرکت و هم براي دولت سودآور باشد ؟!  و ريسک اقتصادي بهره برداري اين بيمارستان متوجه شرکت محب سلامت ايرانيان خواهد بود يا محب سلامت کاشان ؟   
9- اگر مؤسسه محب سلامت کاشان مدعي است از يارانه هاي دولتي و از طريق هيئت امناي صرفه جويي ارزي معالجه بيماران تجهيزات بيمارستان آيت الله يثربي را تامين کرده ، با توجه به وظایف و اختیارات مشخص اين هیئت امنا ( که عبارت است از  ایجاد هر گونه تسهیلات برای واحدهای درمانی داخل کشور و تجهیز آنها ، بهبود کیفی و کمی امکانات مراکز آموزشی و درمانی داخل کشور ،  اعزام متخصصان پزشکی و پیراپزشکی و حرفه‌های وابسته برای دوره‌های آموزشی ، زمینه‌سازی و ایجاد تسهیلات و امکانات در خصوص ساخت و سرمایه‌گذاری در تولید در حد امکان با رعایت قوانین و مقررات مربوط ) ، پس « هبه معوض شمسا » براي تجهيز بيمارستان آيت الله يثربي چه بوده که در ازاي آن مالکيت بيمارستان آيت الله يثربي را در اختيار گرفته است ؟ و اصلا با وجود تسهيلات هيئت امناي صرفه جويي ارزي به بيمارستان آيت الله يثربي ، چه لزومي داشت اين بيمارستان به شمسا واگذار و مؤسسه محب سلامت کاشان تاسيس شود ؟! 

به هر حال با توجه به استفاده بخش خصوصي ( شمسا و محب کاشان ) از اموال دولت ( زمين دانشگاه علوم پزشکي کاشان و خدمات و تسهيلات ارائه شده براي ساخت بيمارستان خيرساز آيت الله يثربي ) ، سياست و نقش بخش دولتي و دانشگاه علوم پزشکي کاشان در برنامه ريزي ها و مقررات تنظيم شده براي اداره اين بيمارستان بايد به گونه اي باشد که اين بيمارستان ضمن بهره مندي از پزشكان و پرستاران مجرب و تجهيزات پزشکي پيشرفته و نوين ، موجب ارتقاي سطح سلامت و رضايتمندي مردم کاشان به ويژه قشرهاي آسيب پذير شود.   



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi