پنج‌شنبه 24 آذر 1388 - 33 : 10        کد خبر : 2229

  یک پیش کسوت تعزیه خوانی کشور
آیین نعزیه خوانی در کاشان مهد تعزیه ایران ناشناخته است

یکی از اساتید مسلم و پیش کسوت تعزیه خوانی ایران از ناشناخته بودن تعزیه و کمبود اجرای مجالس مداوم و مستمر آن در کاشان بعنوان مهد تعزیه کشور انتقاد کرد.

محمد رضایی یکی از اساتید زبده و باتجربه امام خوان(موافق خوان) تعزیه خوانی ایران در حاشیه مراسم اجرای مجلس تعزیه خوانی در روستای محمد آباد کویر از توابع بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل در گفتگو با پورتال خبری کاشان با اشاره به تاریخچه تعزیه گفت تعزیه ایران برای نخستین بار با کتابت نسخه های مجالس تعزیه در کاشان توسط میر عزای کاشی شکل گرفته است.
وی افزود کاشان با این سابقه و پیشینه غنی و با وجود اینکه در حال حاضر در بعضی از شهر و روستاهای این شهرستان مجالس تعزیت و سوگواری ابا عبدالله توسط بعضی گرو ههای تعزیه خوانی در ایام محرم اجرا می شود اما این شهرستان جایگاه اصیل و قدیمی خود را در شناسایی و اجراهای مطلوب هنر آیینی مذهبی حفظ نکرده است.
رضایی تفاوت عمده اجرای تعزیه با تئاتر و یک شبیه خوان با هنرپیشه یا بازیگر را خاطرنشان کرد و گفت باید این
تفاوت با اجراهای صحیح و مطلوب شبیه خوانان برای همه بویژه نسل جوان قابل شناسایی و تشخیص باشد.
به گفته وی میر غم کاشی صاحب نسخه های قدیمی و نوه اش سید مصطفی یکی از موسیقیدانان و نوازنده گان سازهای تعزیه و آیین نعزیه خوانی در کاشان مهد تعزیه ایران ناشناخته استسازنده آهنگ زنگ کاروان از دیگر مفاخر و بزرگان تعزیه در کاشان هستند که مرغوبترین و قدیمی ترین نسخ تعزیه در ایران نسخه های میر عزا معروف به "تهران" است.
رضایی گفت علی رغم آنکه مسولان و نهادهای مربوطه معدود حمایتهایی را در راستای حفظ واحیاء هنر تعزیه خوانی در ایران داشته اند اما تعزیه در کشور هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
وی برگزاری مجالس تعزیه در شهرهای بزرگ منحصر به جشنواره ها، اجرا در آمفی تئاترها، پارکها را خاطرنشان کرد و گفت اجرای تعزیه مکان و محل صحنه آرایی خاص خود بویژه تکیه را می طلبد و اگر قرار باشد برپایی تعزیه در پارکها و زمان آن منحصر به جشنواره ها باشد تعزیه خوانی از بین خواهد رفت.
این استاد پیش کسوت تعزیه خوانی کشور که تعزیه را از چهار نسل اجداد خود به ارث برده و تعزیه خوانی را با طفل خوانی از 5 سالگی اغاز کرده بیشترین و بزرگترین و مشهورترین گروههای تعزیه و اجرای مجالس تعزیه در کشور را استان اصفهان با دارا بودن بیش از یکهزار گروه تعزیه خوانی دانست و گفت معروفترین و گسترده ترین مکان مطلوب و اجرای متناسب تعزیه در این استان و ایران حسینیه قودجان خوانسار با 30 سال سابقه دربرپایی تعزیه است.
رضایی تصریح کرد این شیوه برگزاری مجالس سوگواری و عزاداری سالار شهیدان ابی عبدالله در قالب هنر تعزیه خوانی درخوانسار از اربعین حسینی تا 28 صفر را که شاهد یک میلیون نفر بازدید کننده از این مراسم است الهام بخش برپایی این مراسم در دیگر مناطق و شهرهای استان اصفهان شده و اجراهای زنده هنر آیینی تعزیه را گسترش و رواج داده است.
وی افزود حمایت مسئولان و مشارکت و همراهی مردم مناطق مختلف کاشان در برگزاری مجالس تعزیه با توجه به علاقه مندی جوانان و نوجوانان مناطق حومه این شهرستان به این مراسم یکی از راهکارهای احیاء و ماندگاری هنر اصیل و قدیمی نعزیه درآیین نعزیه خوانی در کاشان مهد تعزیه ایران ناشناخته است کاشان است تا این شهرستان سرآمد اجرای تعزیه در سراسر کشور شود.
به گفته وی برای اینکه تعزیه خوانی در همه ایران جایگاه واقعی خود را بدست آورد و توسعه و رونق روز افزون خود را پیدا کند باید زمینه مادی و معنوی اجرای آن توسط شبیه خوانان در سراسر کشور خاصه شهرهای بزرگ فراهم شود.
رضایی در ادامه با انتقاد از تقلید بیشتر شبیه خوانها در کشور از فیلم و سی دی تعزیه گفت تعزیه خوان حرفه ای و به معنای واقعی کلمه در کشور کم است چرا که اگر رده تخصصی یک شبیه خوان تا 10 قسمت از جمله :صدا، آشنایی به ردیف دستگاه موسیقی، نحوه لباس پوشیدن، راه رفتن،نسخه در دست گرفتن و ... در نظر گرفته شود اشخاص در نقش موافق و مخالف خوان باید در تمام این مراحل استاد و صاحب تجربه باشد.
به اعتقاد این استاد مسلم و مشهور تعزیه خوانی کشور که سابقه 57 سال اجرای شبیه خوانی را دارد
تعزیه هنری است که موسیقی اصیل ایرانی مدیون این هنر آیینی مذهبی اثر گذار و حماسی است.
رضایی تشکیل انجمن تعزیه خوانان ایران را به منظور مدیریت و ساماندهی گروههای تعزیه خوان سراسر کشور و شناسایی استعدادها و ظرفیتهای آنها نام برد گفت سه سال از تشکیل این انجمن می گذرد ولی هنوز یک مکان و جایگاه ثابت بعنوان دفتر کار ندارد.
آیین نعزیه خوانی در کاشان مهد تعزیه ایران ناشناخته استوی افزود تا کنون یکهزار نفر تعزیه خوان با رده های وابسته،پیوسته،آماتور و حرفه ای و تعداد سنوات اجرا به عضویت این انجمن نائل شده اند.
به گفته وی که در سال سابقه اجرای 200 مجلس تعزیه در ایام و مناسبتهای مختلف نظیر ماه محرم ،صفر،رمضان و فاطمیه را در تمام استانها بویژه اصفهان دارد برپایی سالانه 20 مجلس تعزیه در سال می تواند نقش بسزایی در رواج و شناسایی این هنر مذهبی بعنوان نماد واقعی از تجسم مظلومیت ،شجاعت و غربت امام حسین دارد به طوریکه هر بیننده ای اعم از مسلمان و غیر مسلمان با دیدن صحنه های تعزیه بسیار منقلب و متاثر می شود.
رضایی در پایان در خصوص شیوایی و پویایی وقایع عاشورا در قالب تعزیه بر غیر مسلمانها افزود در یکی از مجالسی که در رم پایتخت کشور ایتالیا  داشته شب اول زنان خارجی کاملا بی حجاب برای تماشای تعزیه آمده بودند اما از شبهای دوم به بعد می دیده که زنان با پوشش کامل برای تماشای تعزیه می امدند و حتی با دیدن صحنه های متاثر کننده تعزیه همچون بی رحمی دشمنان در شهادت حضرت علی اصغر اشک می ریزند و منقلب می شوند .
وی افزود یکی از کارگردانهای این کشور پس از تماشای مجلس تعزیه و مشاهده حس ملموس ومحسوس معنوی در شبیه خوانهابا تاکید بر این مطلب که شما معنویت را دارید و ما مادیات را گفت اگر قرار باشد فیلم مذهبی بسازم باید از تعزیه استفاده کنم .
گفتنی است تعداد مجالس تعزیه 360 مجلس شهادت ،ولادت ائمه است که 20 مجلس آن در مورد مولا امیر المومنین (ع) است.
 

 

 
 



نویسنده : حرمت السادات متولي


viagra gnrique viagra pour femme cialis gnrique cialis en ligne levitra gnrique levitra prix kamagra 100 kamagra 100mg kamagra kopen kamagra online cialis bijsluiter cialis kopen viagra kopen viagra online