صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

پنج‌شنبه 2 آذر 1391 - 39 : 11

نویسنده : حرمت السادات متولي

کد خبر : 8065

35123 بازدید


  برگزاری آیینهای سنتی مذهبی محرم در نوش آباد
برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

پورتال خبری کاشان: بزرگترین مراسم آیینی و سنتی مذهبی محرم کشور به شیوۀ تلفیق بازگویی مداح، بازیگرادنی صدها هنرور و تعزيه خوانی با بيشترين نفرات ،تجهيزات و سواران بر اسب و شتر در مجموعه های فرهنگی خیمه گاه حسینی و علقمۀ شهر نوش آباد برای عزاداران بازآفرینی و اجرا می شود.


 
برگي ديگر از تاريخ محرم عمرمان ورق خورد و ما دوباره به عاشورا نزدیک می شویم روایتی که همچنان جاودان و پاينده هر سال از سال ديگر پر شورتر و حماسي تر حقيقت هميشه زندۀ تاريخ حقیقت بر سر ني را تداعی می کند.
بی تردید عاشورا حماسی ترین و سوزناكترين وقايع تاريخي در محرم الحرام سال 61 هجري است، حقیقت نهضتی خونین و جاودان كه جوشش خونش از حركت نمي ايستد و سرخي خطش امتداد مي يابد و اين همان معناي"ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه" است كه  هنوز بعد از 1373 سال در هر زمان و مكان دست هر محزوني را مي گيرد و هر ره گم كرده اي را راه مي نماياند آری تا كربلا زنده است ايمان و آزاد مردي و صلابت حسین نیز جاری است.
مراسم عزاداري و سوگواري محرم در هر شهر و دياري از سراسر ايران متفاوت و خاص خود آن منطقه مي باشد كه نشانگر فرهنگ و آداب و رسوم مردمان آن مناطق است و هر كدام در نوع خود قابل توجه و بي نظير است مراسمی که با گذشت هزاران سال از واقعۀ کربلا هنوز در ايام محرم و صفر هر سال بيشتر از سال قبل با شور و هيجان و معنويت وصف ناپذيري برگزار مي شود.
شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرهای شهید پرور با مردمانی نیک نهاد و ولایتمدار است که سابقه مراسم تعزيه خواني و آيين سنتي مذهبي عزاداري ابا عبدالله با توجه به بناي تكايا و حسينيه هاي شهر به جا مانده از دوره صفوی و قاجار در این شهر به قرنهاي گذشته برمي گردد.
مسئول انجمن فعالان توسعۀ گردشگری شهر نوش آباد در این خصوص در گفتگو با پورتال خبری کاشان گفت: شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل و در مجاورت کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان است که از قديم الايام برگزار كننده آيينهاي سنتي مذهبي ويژه و منحصر به فردي همچون مراسم سقایی خوانی، چاووش خوانی، كشته برداري ،خيمه برداري، خيمه سوزي ،كتل و تعزيه خواني، آيين سوگ و مويه هيات سادات مي باشد.
حسین میرزاجانی افزود: مراسم آیینی و سنتی مذهبی محرم در نوش آباد از شامگاه روز عید غدیر بعد از نماز مغرب وعشاء با سنت دیرینه و یکصد سالۀ سقایی خوانی در در حسينيه ها و منازل محلات این شهر آغاز می شود.
وی تصریح کرد: سقاخوانی مراسمی است که ۴ گروه از استادان و پيش كسوتان سقاخوان، بزرگ‌ترها، شاگردان و جوانان به صورت حلقه هاي عزا مقابل يكديگر نشسته و اشعاري پر محتوا و سوزناك در توصیف واقعه کربلا و مدح شهدای کربلا را با نواهايي برگرفته از رديف دستگاه موسيقي سنتي بدون سينه‌زني و سنج و دهل هم‌نوايي ميكنند که تا شب اول محرم اجرا می شود.
به گفتۀ وی،همزمان با این مراسم و علاوه بر نصب بیرقهای عزا در هر کوچه، خیابان و کوی و برزن حتی تک تک منازل جوانان نیز با سیاهپوش کردن تکایا و حسینیه ها توسط هیئتها جوانان و نو نهالان عاشق حسینی نیز با سیاه پوش کردن و برافراشتن پرچمهای سبز و قرمز و سیاه در تمام محلات شهر به استقبال محرم می روند
مسئول انجمن فعالان توسعۀ گردشگری شهر نوش آباد فعالیت پنج هیات مذهبی شهر نوش آباد را یادآورشد و گفت: هر کدام از این هیئتها در ایام محرم برنامه های و آیینهای ویژه خود را اجرا می کنند.
میرزاجانی اوج برنامه ها و مراسم آیینی مذهبی شهروندان نوش آبادی را در روزهای عاشورا، دوم، هشتم، یازدهم و دوازدهم محرم و اربعین حسینی دانست و گفت: در این مراسم ورود امام حسین و اهل بیت به سرزمین کربلا تا شهادت و نحوۀ اسارت اهل بیت و تدفین امام و 72 تن از یاران با وفایش در قالب تعزیه ای بزرگ و با شکوه توسط هنرورها و تعزیه خوانان با روایت مداحان بسیار سوزناک و تاثیر گذار برای عزادارانی که از دور و نزدیک برای دیدن این مراسم می آیند بازسازی می شود.
به گفتۀ وی، سابقه مراسم سنتي خيمه كوبي هيات حسيني شهر نوش آباد توسط نخستين نفرات پيش كسوت و اساتيد تعزيه خواني آن همچون مرحوم شادروان ميرزا جوشني ، اسماعيل جوشني ،يدالله طاهر ،عباس شيخي ،غلامرضا شيخي ، عباس عباس زاده ،فرهاد شايان ،غفراني و شهيدان آقايي در نقش شبيه خوان مخالف و سيد مصطفي يداللهي در نقش شبيه حضرت علي اكبر كه به ديار حق شتافته اند به 65 سال قبل بر مي گردد.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر این مراسم دو نمایشگاه بزرگ عاشورایی توسط هیئتهای حسینی و ابالفضلی در مجموعه های فرهنگی خیمه گاه و علقمه طی دو ماهۀ محرم و صفر برای بازدید علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت برگزار می شود افزود: در نمایشگاه از "غدیر تا ظهور" (روضۀ رضوان) واقع در مجموعۀ فرهنگی خیمه گاه حسینی با نمايش نمونکها دراندازه های واقعی وقایع تاریخی عاشورا و مصائب ائمه اطهار به همراه نقل راویان در مساحت 1600مترمربع باز آفرینی می شود.
به گفتۀ وی، در نمایشگاه "اینجا کربلاست" (از مدینه تا مدینه) با مساحت 700 مترمربع نیز واقع در مجموعۀ فرهنگی علقمه با ساخت نمونك مسير حركت حضرت امام حسين (ع) از مدينه به كربلا و بازگشت قافله اسرا از كربلا تا مدينه بازسازي می شود که غرفۀ قابل توجه این نمایشگاه غرفه پخت نان سنتي و نذري معروف محرم نوش‌آباد به نام "نان عباسعلي" است  كه در ساعات بازديد نمايشگاه طبخ و به بازديدكنندگان عرضه مي‌شود .
مسئول انجمن فعالان توسعۀ گردشگری شهر نوش آباد در ادامه این مراسم را به شرح زیر برای مخاطبان و علاقه مندان به بازدید از این آیینیهای سنتی مذهبی در محرم امسال بیان کرد و گفت: تمام این مراسم عزاداری به شیوۀ تلفیق بازگویی مداح و بازیگرادنی هنروران و تصویر سازی فضای واقعی  آن واقعه با نظارت کارشناسان مذهبی و استناد به مقاتل برای عزاداران بازآفرینی و اجرا می شود.
میرزاجانی خاطرنشان کرد:همایش شیرخوارگان حسینی همزمان با سراسر کشور، نماز ظهر عاشورا و مراسم شام غریبان از دیگر برنامه هایی است که همزمان با سراسر کشور در شهر نوش آباد نیز برگزار می شود.
مراسم ورود قافلۀ اهل بیت به کربلا در روز دوم :
مراسم ورود به قافلۀ اهل بیت به کربلا توسط یکی از هیئتهای مذهبی شهر نوش آباد از طریق گروه تعزیه خوان و  روایت مداح با شیوه ای جذاب روز دوم محرم در مجموعه فرهنگی علقمه برای عزادران به تصویر کشیده می شود.
این مراسم به شیوۀ تاثیر گذار برای مخاطب با تلفیق حرکت هنروران و بازگویی مداح در راستای تصویر سازی فضای واقعی وقایع عاشورا با نظارت کارشناسان مذهبی و استناد به مقاتل برگزار می شود.
مراسم سنتي مذهبي خيمه كوبي در روز هشتم محرم الحرام
مراسم خيمه كوبي و ورود شبيه قافله حضرت امام حسين (ع) ،اصحاب و اهل بيتش، لشكر يزيد و اشقياء در قالب يكهزار و 500 نفر پياده و سواره بر يكصد اسب و شتر همراه با تجهيزات به همراه مراسم تعزیه خوانی  در مجموعه فرهنگي 30 هزار متر مربعی خيمه گاه حسيني همزمان با عصر روز هشتم محرم الحرام درشهر نوش آباد برگزار می شود.
در اين مراسم شبیه كاروان اولياء در قالب ابا عبدالله ،ياران و اهل بيتش، خاندان بني هاشم ،گروه ملائكه دوزخ ،حوريان بهشتي ، سپاه اجنه،ملائك مقرب  و سپاه اشقياء در قالب لشگر يزيد، ابن سعد، حرمله ، ارزق شامي، حكيم بن طفيل ،شمر به همراه 10 گروه از نوازندگان سازهاي ضربي و بادي در دسته‌های چند نفره بسيار باشكوه و سنگين و متاثر كننده بازآفرینی می شود.
این کاروان عظیم و تاثیر گذار با حضور يكهزار و 500 نفر از افرادي كه انتخاب نقشهايشان از قبل بر اساس برنامه ريزي منظم و حساب شده تعيين شده از صبح روز هشتم در منزل جامه دار و انجام كار گريم بر روي آنها آماده می شوند و راس ساعت 2 كاروان در يك ستون بسيار منظم و با شكوه با حرکت از محل آماده سازی و عبور از خیابانهای اصلی شهر به مجوعه فرهنگي مذهبي خيمه گاه حسيني می رسد و مراسم را اجرا می کند.
نكته قابل اهميت و توجه در برگزاري اين مراسم آييني سنتي حركت منظم ،مرتب و با شكوه تمام افراد كاروان است كه توسط گروه زيادي از جوانان و انتظامات هيات در طول مسير هدايت شده و شور و حال وصف ناپذيري را در برپايي ماتم شهادت امام حسين به عزاداران مي بخشند به طوريكه در طول مسير سياه پوشان عزادار را مي بيني كه متاثر و محزون و غمگين با قطرات اشكشان اين قافله را مشايعت مي كنند چنان كه تو گويي هركسي با ديدن اين صحنه ها خود را در صحراي كربلا تجسم مي كند.
گهواره علي اصغر ،حجله قاسم ، محمل مخدره زينب (س) ، زنان و دختران كه بر كجاوه جلالت و شكوه و عظمت سوار بودند و در كنارشان علمدار رشيد،سقاي طفلان و پاسبان حرم حسين قمر منير بني هاشم و شبه پيغمبر حضرت علي اكبر را مي ديدي كه چگونه از زنان حرم پاسداري و محافظت مي كنند،سپاه اجنه ،حوريان ،ملائك ،وهب نصراني و تازه عروسش ،مسلم بن عوسجه ،حبيب ،زهير و ...در ياري امام حسين در این کاروان بسيار زيبا و جذاب باز سازي می شود.
مراسم نقاره زنی بر بام حسینیه شهر در صبح روز دهم محرم  :
صبح روز دهم محرم يعني عاشوراي حسيني گروه موزيك نقاره و دهل هيات حسيني به روي بام حسینیه اين منطقه رفته و با نواختن نقاره و دهل نغمه ماتم  شهادت حضرت امام حسين (ع) را مي سرايند تا مردم شهر خود را برای برگزاری عزاداري اين روز رستخيز آماده كنند.
دراین روز پنج هیات حسيني ،ابالفضلي ،قاسمي و علي اكبري(تنها دسته زنجير زن شهر ) هر كدام جداگانه به صورت دسته سينه زني همراه با كتلها و شبيه كشته مرتبط با نام هيات خود از حسينيه محله خود حركت كرده و پس از طي كوچه ها و خيابانهاي شهر كه مملو از جمعيت بازديد كننده ميهمان از اطراف و اكناف است خود را به امامزاده و گلزار شهدای شهر مي رسانند و با اجراي سوگواري و سينه زني مراسم كشته برداري را در زمان مشخص شده برگزار مي كنند و جايگاه عزاداري را به هيات بعدي تحويل مي دهند.
پیشاپیش اين هياتها در طول مسير از حسينيه محله تا امامزاده شبیه کشته ای (به صورت كاملا طبيعي )از حضرت امام حسين(ع)،  ابالفضل العباس ،علي اكبر ،قاسم ، ذوالجناح ،طفلان زينب ،حجله قاسم ،گهواره علي اصغر ،علم و بيرق ،طوق حمل مي شود و گروه سقا خواناني و تعزيه خوانان كه صحنه بسيار منقلب كننده و متاثر وقايع جانسوز عاشورا را براي عزاداران تداعي مي كند.
در و ديوار سياه پوش شهر، سوگواراني كه با پاي برهنه در هيات با خلوص و عشقي ناب به اهل بيت بر سر و سينه مي نند و زنجيرزني مي كنند شور و حال معنوي خاصي را به عزادران می بخشد.

برداشتن شبیه كشته های امام و فرزندانش  در روز عاشورا :

در این مراسم که شبیه پیکرهای مطهر و مقدس امام و فرزندانش بصورت طبیعی بازسازی می شود و با عنوان کشته برداري در روز عاشورا معروف است عزاداري مرسوم و ويژه شهر نوش آباد است افرادي از سادات و افراد در خور شان و مقام اين شخصيت در نقش شبيه كشته امام حسين ، ياران و فرزندانش انتخاب مي شوند.
در مراسم شبيه كشته اباعبدالله نقش شبيه كشته ابي عبدالله درتابوت به گونه ای می خوابد که تمام پیکر او بادستانی درهم کرده وانگشتانی خضاب شده پیداست و پیکری بی سر وگلویی بریده را نمایش میدهد به طوريكه در ذهن هر بیننده شهید کربلا بسيار دردناك و جانسوز متجسم  مي شود.
در شبيه كشته ابالفضل العباس هم يكي از سادات بر روي تختي خوابيده در حاليكه تير بر چشمانش خورده و دستانش از بدن جدا شده و به همين منوال ديگر شبيه كشته ها متناسب با نحوه شهادت و وضعيت خاص خود توسط شخصي از سادات به صورت كاملا طبيعي و منحصر به فرد نشان داده مي شود.
از آداب کشته برداری آنست که در طراحي ،اجراي آن هیچ غیری به جز معتمدان و مشاوران مذهبي هياتها دخالتی ندارد.
آنچه كه در به تصویر کشیدن اجساد مطهر امام و فرزندانش مهم و قابل تامل است حالت حزن و اندوه وجاري شدن سيل اشك برچهره عزاداران است كه با مشاهده اين صحنه های بسيار طبيعي و بازسازی شده واقعیت حوادث عاشورا را به طور ملموس حس می کند.
گفتنی است در روز عاشورا  تمام هیئتهای مذهبی شهر در امامزاده و گلزار شهدا عزاداری و سینه زنی می کنند و مراسم روز دهم را با تعزیه خوانی هیئت حسینی به پایان می رسانند.

مراسم کتل در روز عاشورا :

 خانواده های نوش آبادی، در روز عاشورا به قصد ادب به آستان اهل بیت (ع)، نذر می کنند که فرزند خردسال خود را بيمه حضرت علي اصغر کنند و آیین كتل را با آداب خاصی برگزار مي كنند.
در اين آيين طفل شش ماهه به نماد حضرت علي اصغر امام حسين(ع) بر اساس نذر مادر كودك كه نذر كرده سفيدپوش يا سياه پوش باشد بر اسب تزیین شده نشانده می شود و هر كتل با مرشدي که اشعاري در مصائب امام حسين قرائت می کندحركت داده مي شود.
قاليچه اي بر روي اسب انداخته شده و بر قسمت جلوی زین اسب، دو کارد بصورت ضربدری می بندند و برای حفاظت کودک، تیغه آنرا با پارچه می پوشانند و بر سر آن میوه های سیب و پرتقال یا انار قرار می دهند. بر پیشانی اسب دو آیینه می بندند و بر قسمتهایی از بدن اسب، که پوشیده نیست، پارچه هاي سبز سفيد يا سياه می بندند.
در دو طرف اسب كتل، سه نوجوان که لباس مخملین  پوشیده اند و چوب در دست  دارند به نام شاطر، حرکت کرده و یک نفر نیز سوار بر اسب ، با یک دست کودک را در بغل گرفته و با دست دیگر چتری بر سر او نگه می دارد. پدر کودک نیز به همراه کتل، جامی از شربت در دست گرفته و از مردم پذیرایی می کند.
مردم نوش آباد، کودک خردسال خود را کتل می کنند تا بگویند، ای کاش در کربلا بودیم و كودكان خود را فداي علي اصغر امام حسین مي كرديم.
دادن نذري و ميهمان كردن ناهار ظهر عاشورا ويژه خانواده همه كتلهاي نوش آبادي است كه در پايان مراسم افراد فاميل ،همسايه ها و عزاداران ميهمان را بر سر سفره خود ميهمان مي كنند.
گفتني است كتل كردن كودكان درخانواده هاي نوش آبادي قبل از تولد نوزاد و يا براي گرفتن حاجت و سلامتي كودكانشان نذر كرده مي شود.
آیین سوگ و مویه سادات در صبح روز یازدهم محرم :
این مراسم توسط بيش از 500 نفر از سادات شهر نوش آباد با هدف تسلیت گویی شهادت امام و یارانش به محضر بانوي صبر و جلالت مخدره زينب(س) و حضرت امام زمان (عج) همراه با عزاداري و سوگواری ظهر روز يازدهم محرم در مجموعۀ فرهنگی خيمه گاه حسيني اين شهر برگزار می شود.
سادات شهر در این مراسم هر سال صبح روز يازدهم محرم به صورت دسته سينه زني با حركت از مسجد فاطميه شهر در حاليكه نوحه ماتم "بني اسد سفر كنيد،  خاك عزا به سر كنيد، كه حسين كشته شده و " بني اسد سفر كنيد، شال عزا به سر كنيد  كه حسين كشته شده " را با زبان اشك و سوز سر مي دهند و با عبور از كوچه و خيابانهاي شهر در محل خيمه گاه حسيني اقامه عزا و سوگواري مي كنند.
در اين هيات مردان با شالهاي سبز بر گردن و زنان با پوشيه سبز از روي ادب و احترام بالاترين مراتب حزن و اندوه خود از ماتم شهادت امام حسين(ع) و اصحاب با وفايش به نشانه همدردي و اظهار مراتب تسليت از اين واقعه جانگداز را به همگان اعلام مي دارند.
سادات شهر نوش آباد هدفشان از اجراي اين مراسم را گسترش فرهنگ عاشورايي ، انتقال مفاهيم پيام كربلا و تجديد بيعت با آرمانهاي امام حسين (ع) در واقعه عاشورا از جمله ظلم ستيزي و زنده نگه داشتن ارزشها و فضائل اخلاقي اسلامي عنوان مي كنند.
اين مراسم پس از اجراي سينه زني و رو ضه خواني توسط سادات و ديگر مردم عزادار شهر در ذكر مصائب دردناك و غم انگيز عاشوراي حسيني با اقامه نماز ظهر در اول وقت و پذیرایی از عزاداران با غذای نذری به پايان می رسد.
مراسم خیمه سوزی و کشته برداری قوم بنی اسد در کربلا در روز یازدهم:
بزرگترين مراسم آييني مذهبي خيمه سوزي، اجراي تعزيه، خيل عرب و خاكسپاري شهداي كربلا توسط شبيه قوم بني اسد بر اساس يك سنت ديرينه به همت هيات حسيني شهر نوش آباد است که در مجموعه فرهنگي مذهبي خيمه گاه اين شهر به وسعت 30 هزار متر مربع در روز یازدهم برگزار می شود.
این مراسم همزمان با عصر روز يازدهم محرم الحرام با اجرای گروههاي اجراي تعزيه شهادت امام حسين و وداع آن حضرت با اهل خيام ،مراسم خيمه سوزي ،غارت سپاه يزيد در اردوگاه ابي عبدالله ، هلهله و شادماني لشگر ابن سعد پس از ظهر عاشورا در حمله به خيمه ها و اسارت اهل بيت،حضور اعراب بني اسد در قالب مراسم خيل عرب و دفن شهداي كربلا توسط هيات حسيني در مجموعه ای كاملا متناسب و باز آفريني شده از خيمه هاي دو لشگر امام و اشقياء در صحراي كربلا به صورت زنده و طبيعي براي عزاداران برگزار مي شود.
کاروان عظیمی که در این روز برای باز آفرینی وقایع روز یازدهم حرکت می کند شامل شبيه لشكر امام، عمر سعد، حربن يزيد رياحي و تمام ديگر عناصري كه با آيين و اسطوره‌هاي عاشورا ارتباط دارد از جمله فرشتگان، جنيان و غیره همراه با حدود 10 گروه از نوازندگان سازهاي ضربي و بادي در دسته‌های چند نفره نمايش عظيمي برپا مي‌كنند كه بسيار باشكوه است.
براي اين آيين تداركات وسیعی انجام مي‌گیرد كه در آن 1000 نفر لباس رزم ویژه ‌پوشیده و مسلح مي‌شوند و حدود 100 اسب و شتر در آن شركت داده مي‌شود.
مراسم خاكسپاري شهداي كربلا در روز دوازدهم:
مراسم خاكسپاري شهداي كربلا و اسارت خاندان اهل‌ بيت (ع) با تلفيقي از بازگويي مداح و بازيگرداني 100 هنرور نیز در مجموعه علقمه نوش‌آباد برگزار می شود.
اين هنرنمايي در مكاني به وسعت 5 هزار مترمربع همراه با نمايش پيكر مطهر شهيدان كربلا روي زمين نينوا توسط هنروران واقعي به همان وضعيتي كه در گوشه گوشه ميدان نبرد به شهادت رسيده‌اند، تل زينبيه، نخلستان‏ها، علقمه و حتي گودي قتلگاه بازآفريني می شود.
تأثير معنوي مطلوب و جذابيت ويژه اين شيوه سنتي مذهبي عزاداري مردم ولايتمدار و دوستدار اهل‌ بيت (ع) شهر نوش‌آباد در بازسازي حوادث و وقايع تاريخي حماسي كربلا كه با مطالعه كارشناسان مذهبي هيئت و استناد به مقاتل اصل آن واقعه نمايش داده شده براي همه كساني كه از دور و نزديك براي تماشاي اين مراسم آمده‌اند به ويژه كودكان، جوانان و نوجوانان به روشني مشهود بود.
نكته قابل توجه در بازآفريني پيكر شهدا و تمايز اين مراسم با برنامه‌هاي ديگر مناطق كه از ماكت، نمونك و آدمك‌هاي مصنوعي استفاده مي‌شود حضور اشخاص واقعي در نقش شهدا است به اين صورت كه گروهي از جوانان شهر به تعداد شهداي كربلا با طراحي صحنه كاملا شبيه‌سازي شده از دشت كربلا با سر و صورت خوني ،نيزه يا تير در بدنشان فرو رفته، صورت‌هاي سوخته از آفتاب، از ساعت 10 صبح عاشورا تا عصر روز دوازدهم بي‏حركت بر زمين خوابيدند به گونه‌اي است كه هر كس وارد محوطه مي‏شد بي‏اختيار تحت‏ تأثير قرار مي‌گیرد و با تمام وجود مظلوميت و غربت جبهه حق در برابر تماميت ظلم ظالمين كفر را درك مي‌كند.
گفتنی است علاوه بر تمام این مراسم در تمام  شبهای دهه اول هر شب در تکایا و حسینیه های شهر مراسم سوگوای سخنرانی و توزیع نذورات و غذا توسط بانیان برقرار است. و همچنین در تمام ایام دو ماهه محرم و صفر در تکایا ، منازل و حسینیه ها نیز مراسم روضه خوانی برگزار می شود.
مراسم روز اربعین:
مراسم نمادین ورود قافلۀ اسرا از شام به کربلا ، وداع خاندان اهل‌ بيت (ع) با امام و یارانش و زیارت جابر بعنوان اولین زائر امام حسین(ع)  با بازيگرداني بیش از یکصد هنرور به صورت طبیعی و زنده در مجموعۀ 5 هزار متر مربعی فرهنگی علقمه نوش‌آباد برگزار می شود.

نذريهاي سنتي در نوش آباد

از ديگر برنامه هاي ويژه محرم در شهر نوش آباد پذيرايي از عزاداران با توزيع نذورات و خيرات بانيان در ايام محرم و صفر بويژه از روزهاي تاسوعا  تا پايان روز دوازدهم است كه توسط خانواده هاي اين شهر نذر كرده مي شود و بين عزاداران توزيع مي شود.
پخش حليم موسوم به آش امام حسين ،نان عباسعلي كه با تركيبي از آرد،شير،شكر،زعفران،غرفه و كنجد پخت مي شود،شير ،شله زرد ، گوشت لوبیا ،نان و پنير سبزي و مشگل گشا (بسته هاي حاوي ذرت ،نخودچي ،كشمش ،آجيل و شكلات) از جمله نذريهاي ويژه و سنتي خانواده هاي نوش آبادي است كه بين عزاداران و شهروندان توزيع مي شود.
شهرنوش آباد با پیشینه تاریخی و باستانی 7هزارساله باجمعیت 12هزارنفری درفاصله 8کیلومتری شمال کاشان و3کیلومتری غرب آران وبیدگل در استان اصفهان واقع شده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi