صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

جمعه 17 مرداد 1393 - 35 : 20

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 7414

28881 بازدید


  به مناسبت روز خبرنگار
گفتگو با خانم ارمی گوینده اخبار رادیو

مصاحبه از محمد ملک آبادی


 

خانه اي را تصور کنيد که مادر جوانش گوينده خبر باشد ، پدر در تحريريه خبر کار کند و اين دو وقتي به خانه هم بر مي گردند از پيگيري مهم ترين بخش هاي خبري راديو و تلويزيون غافل نشوند و تلويزيون آن خانه هم فقط خبر پخش كند ، پس زياد عجيب نخواهد بود اگر فرزند نوجوان اين خانواده هم با مسائل روز كشور و جهان آشنا باشد .
طيبه ارمي ، گوينده خبر صداي جمهوري اسلامي ايران ، مادر اين خانواده است .
او گرچه متولد تهران است اما كاشاني تبار است و خود به اصالت خويش افتخار مي كند و مي گويد : با وجود پدر و مادر كاشاني و منسوبان كاملاً كاشاني و همسر كاشاني ، مگر مي شود اصل و اصالت خويش را به تهران منسوب كنم ؟
وي پيش از آغاز گفتگو با پورتال خبري كاشان ، به پسوند ارمكي در انتهاي نام خانوادگي خود اشاره مي كند و مي گويد : گرچه بنده دهستان ارمك را هنوز بطور كامل نديده ام اما هنوز اين پسوند در انتهاي نام خانوادگي من و خواهران و برادرانم هست و خيلي دوست دارم فرصتي پيش آيد چند روزي در ارمك كاشان با اقوام و منسوبان پدرم بيشتر آشنا شوم .
خانم طیبه ارمی که خود را اهل مصاحبه و حاشیه نمی داند بالاخره امسال آن هم به بهانه روز خبرنگار ، دعوت پورتال خبري كاشان را برای مصاحبه ای کوتاه پذیرفت و به سئوالات ما پاسخ داد . 
   
خانم ارمي كمي بيشتر خودتان را براي ما معرفي بفرماييد .
با سلام و تشكر ، من طيبه ارمي مطلق ارمكي ، متولد فروردين سال 1356  تهـــــران ، دانش آموخته رشته زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه آزاد اسلامي كاشان ، فارغ التحصيل سال 1378  ، متاهل ، ساكن شرق تهران ، داراي 2 فرزند ، شغل گوينده اخبار صداي جمهوري اسلامي ايران از شهريور سال 1381
چطور وارد سازمان صداو سيما شديد ؟
من و همسرم در فاصله سالهاي 72 تا 78 در دانشگاه آزاد اسلامي واحد كاشان در رشته زبان و ادبيات فارسي تحصيل مي كرديم ، در آن مقطع در دانشگاه فعاليت هاي دانشجويي زيادي داشتيم و به خاطر دارم به اتفاق همسرم ( حسين قطني باف ) و آقاي عباس شافعي ( فعال رسانه اي كاشان ) آقای مصطفی جوادی ( شاعر کاشانی ) و چند نفر ديگر از دانشجويان ، گروه دانشجويي رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي كاشان را براي برگزاري برنامه هاي ادبي نظير شب های شعر تشكيل داديم و اتفاقاً چند مراسم برگزار كرديم كه اجراي اين مراسم به بنده سپرده شد . فعاليت هاي ما در آن گروه دانشجويي با فارغ التحصيلي مان خاتمه يافت تا اين كه همسرم در سازمان صدا وسيما مشغول شد و چون اجراهاي من را در برنامه هاي دانشگاه ديده بود و نوع صداي مرا براي گويندگي مناسب تشخيص مي داد علاقه داشت از اين فرصت استفاده كنم ، لذا در مقطعي كه شبكه خبر تاسيس شد ( پاييز 1378 ) و اين شبكه براي جذب گوينده آگهي داد همسرم من را تشويق به ثبت نام كرد تا اين كه من براي حضور در آزمون ها و مصاحبه هاي تخصصي گويندگي شبكه خبر داوطلب شدم و با آن كه در آن مقطع در هيچ كلاس گويندگي و اجرا شركت نكرده بودم در همان ابتدا مصاحبه ها و آزمون هاي فشرده را با موفقيت پشت سر گذاشتم به گونه اي كه در آن برهه مدير وقت شبكه خبر تصور كرد بنده با سابقه گويندگي ، داوطلب گويندگي آن شبكه شده ام ، هر چند در آن زمان براي گويندگي در شبكه خبر پذيرفته شدم اما همان ابتدا از گويندگي خبر در تلويزيون انصراف دادم تا اين كه 2 سال و نيم بعد ( 1381 ) مجدداَ خود را براي گويندگي خبر البته اين بار در پخش اخبار رادیو نامزد كردم و پس از روندي 6 ماهه و شركت در مصاحبه هاي مكرر ، جذب اداره كل پخش اخبار صدا شدم و اولين روزهاي گويندگي خود را در شهريور آن سال براي راديو تهران و راديو پیام اجرا كردم و به تدريج گويندگي بخش هاي خبري راديو فرهنگ و راديو ايران نيز به من سپرده شد .
بيشتر گوينده اخبار كدام يك از شبكه هاي راديويي هستيد ؟
بيشتر گوينده ثابت بخش هاي خبري 8 بامداد و 14 راديو ايران و بخش نيمروزي راديو پيام هستم . البته ناگفته نماند از 6 ماه پيش به سبب اين كه عضو ديگري به خانواده ما افزوده شده و صاحب دختر شيريني شده ايم از كار فاصله گرفته ام ولي بزودي در هفته دوم شهريور دوباره مشغول به كار مي شوم .
رفت و آمد بین این شبکه ها ، شما را خسته نمی کند ؟
خیر ، چون استودیوی خبر تمام شبکه های رادیویی و حتی تحریریه های خبر این شبکه ها همه در کنار هم و در یک جا متمرکزند و تحت مدیریت یک اداره کل فعالیت می کنند .
مختصري از خانواده تان بگوييد .
همسر من همكار من هم هست او در  تحريريه تولید خبر فعاليت مي كند ، اهل كاشان است و تا 24 سالگي در كاشان زندگي كرده ولي پس از فراغت از تحصیل و  همزمان با اشتغال و ازدواج  از سال 1377 در تهران اقامت كرد ، ما صاحب يك پسر 12 ساله و دختري 6 ماهه هستيم ، نام پسرم شاهد و دخترم هم شكيباست .
ضمن تبريك به شما ، آيا اعضاي خانواده از كاركردن و شغل شما راضي اند ؟
بله به ويژه همسرم كه بيشتر اوقات ، اطلاعات و آگاهي هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي روز را در گفتگوي با هم بازيابي و تحليل مي كنيم ، از طرفي چون با هم همكاريم و استرس و حساسيت كار ما فوق العاده است ، شرايط كاري يكديگر را درك مي كنيم .
پس خانواده شما يك خانواده كاملاً خبري است ؟
خوشبختانه يا متاسفانه بله و بيشتر اوقات در ديدن و شنيدن اخبار تلویزیون ، پسرمان نيز همراه ماست و گاه در مورد برخي خبرها نظرهاي جالبي هم مي دهد .
گويندگي خبر شغل راحتي است ؟
به ظاهر بله ، ولي در واقع خير و اتفاقا بسيار پر استرس هم هست چون گوينده آخرين حلقه زنجيره توليد و پخش خبر است و با اشتباه او ممكن است مجموعه اي دچار خسران شوند ؛ يك بار نزديك سازمان با 2 خانم برخورد كردم كه يكي از آنها به آن يكي مي گفت : به اطلاعات جام جم سر بزنيم ببينيم گوينده يا مجري نمي خواهند ! در حالي كه گوينده به ويژه گوينده خبر بايد اطلاعات نسبي از مسائل سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، ورزشي داشته باشد و هر روز اين اطلاعات را بروز رساني كند در غير اين صورت پیش از آن که مخاطب او را پس بزند ، خود مجبور خواهد شد از این گردونه خارج شود  ، چه بسيار كساني كه در برخي رشته ها تخصص كافي دارند اما چون براي پيگيري اخبار روز انگيزه اي ندارند یا آگاهی های روز را ندارند نمي توانند در اين حرفه دوام بياورند .
فرق گويندگي خبر با اجرا چيست ؟
بعضي اتكا گوینده خبر به متن را نقطه ضعف او و بداهه گويي و آزادی بیان مجریان را نقطه قوت کار اجرا تلقی می کنند که این قیاس چندان صحیح نیست ،  من مي گويم نوع كار گويندگي خبر بسيار جدي است و شوخي بردار نيست و شما در استودیوی خبر حق اظهار نظر شخصی نداری ، البته حرفه گويندگي خبر در سالهاي اخير پيشرفت هاي شايان توجهي كرده و به سبب ارتباطات زنده تصويري و راديويي استوديوهاي خبر ، گويندگان به جز خواندن خبر بايد با مهارت هاي گفتگو و مصاحبه نیز آشنا باشند . وجه اشتراک گویندگی خبر و اجرا ، بهره مندی از اطلاعات و معلومات زیاد است ، مجری هایی هم هستند که در بداهه گویی و فن بیان خبره و زبده هستند اما  از رویدادهای پیرامونی خود بی خبرند و در حین اجرا نمی توانند به خوبی در مورد مهم ترین رویداد روز کشور یا جهان اظهار نظر کنند ، از سختی کار گوینده خبر فقط همین بس که  اگر او  تپق هم نزند اما در روخواني خبر  تاكيدات ، مكث ها ، عطف ها و فراز و فرودها را به درستي ادا نكند ممكن است معني جمله اي را تغيير دهد .       
از ميكروفن روشن استودیوی خبر واهمه نداريد ؟
ترس نداشته ام ، اما مراقب بوده ام مرتکب اشتباه و خطایی نشوم ، هميشه زماني كه خبر مي خوانم فكر مي كنم خواص و حتی نزدیکانم هم اکنون شنونده این بخش خبری هستند ، بنابراين تلاش مي كنم به بهترين نحو آن را بخوانم .
تا به حال خبري را مرور نكرده ، خوانده ايد ؟
بله بسيار ، گاه خبر برنامه هاي سران و مسئولان ارشد كشور ، خبر راهپيمايي ها و انتخابات در داخل استوديو به دست من مي رسد .
سابقه اجرا حين گويندگي هم داريد ؟
بله برنامه هاي گفتگو محور اخبار راديو نظیر پیک بامدادی و تا نیمروز  نمونه اي از آن است .
اولين بخش خبري راديو را كه گوينده اش بوديد به ياد داريد ؟
بله ، بخش خبري ساعت 24 راديو تهران جمعه یکم شهریور 1381 بود كه همراه با آقاي نيزن حسيني همکار پیشکسوت خبر رادیو ، گوينده آن بودم خاطرم هست در آن بخش خبري كلمه اي را اشتباه خواندم ايشان حين خروج از استوديو به من گفتند : فهميدي چه خواندي ؟ ایشان با آن تشر ، من را متوجه اشتباهم كرد و از آن روز به بعد اگر در مورد تلفظ كلمه اي مشكل داشته باشم براي رفع آن اشكال ، ابايي از سئوال كردن از ديگران نداشته ام .
اگر در حين خواندن خبر تپق بزنيد چه مي كنيد ؟
اگر متوجه اشتباهم بشوم در همان لحظه آن را اصلاح مي كنم البته من هميشه پيش از پخش اخبار ، متن خبر را چندين بار مي خوانم تا كمتر دچار اشتباه شوم و الحمدلله بر اساس ارزيابي ها جزو كم خطاترين ها هستم .
خبرهايي كه مي خوانيد در زندگي شخصي تان تاثيري دارد ؟
بله به خصوص به اخبار پزشكي و سلامت خيلي علاقه دارم ، معمولاً  خبر آخرين يافته هاي پزشكي را كه رعايت آن براي سلامتي مفيد است به خانواده و بستگان یادآوری و آن را گوشزد مي كنم .
صداي كدام گويندگان خبر براي شما جذابيت بيشتري داشته است ؟
گوينده هاي قدیمی خيلي خوش صدا بودند به نظر من در راديو هنوز هيچ صدايي به صداي خانم تاج نيا يا خانم صداقت يا آقاي هدايتي نمي رسد مثلاً صدای خانم صداقت را من از بچگی دوست داشتم ، يادم مي آيد دانش آموز ابتدايي بودم هر صبح جمعه برنامه بررسي راديوهاي بيگانه را با صداي خانم صداقت گوش مي كردم ؛ در تلويزيون هم طنين صداي آقاي حياتي را گويندگان ديگر ندارند . 
دوست دارید گوينده اخبار سيما شويد ؟
نه ، تمايل ندارم خصوصاً در سالهاي اخير  كه گويندگان خبر سيما به سبب آن که تصويرشان براي بينندگان پس از مدتی تكراري مي شود ، پس از یک یا دو سال جابجا مي شوند ، ضمن آن كه کار کردن در راديو حاشیه ندارد و  گویندگان آن چون چهره تلویزیونی نیستند آرامش بهتري دارند و راحت تر مي توانند با مردم نشست و برخاست کنند .
آيا تا به حال كسي شما را از روي صدايتان شناخته يا نه ؟
بله ، معمولاً كساني كه مشتري هميشگي راديو هستند به محض آن كه صحبت مي كنم از من مي پرسند صداي شما چقدر آشناست ؟ يا مي پرسند شما خانم ارمي گوينده خبر هستيد ؟ و گاه انتظار دارند من به همان سبک خبری با آنها صحبت کنم !
تا به حال احساس خستگی کرده اید به گونه ای که نخواهید به این شغل ادامه دهید ؟
نه اصلا شايد باورتان نشود مرخصي هاي متوالي من به جز 6 ماه اخير در بقيه موارد هيچ گاه بيشتر از 5 روز نبوده و گاه از 30 روز ماه ، 27 روز آن را به سازمان مي روم و برمي گردم حتی نوبت کاری روزانه من از 8 ساعت کمتر نمی شود .  
چهار خصيصه خود را مي گوييد :
جدي ، منضبط  و در عين حال احساساتي .
گويندگي خبر شما را از شوخ طبعي دور نکرده ؟
نوع كار تهيه و تنظيم و پخش خبر به گونه اي است كه نياز به دقت و تمركز زيادي دارد براي همين بايد در اين حرفه جدي بود ؛ البته شوخ طبعي و گپ و گفت براي ما ضروري است چون خواندن خبرهاي تلخ در بسياري از مواقع ، روح انسان را آزرده و ممكن است چند روز ذهن ما را درگير كند بنابر اين شوخ طبعي و گپ و گفت پادزهر اين خبرهای تلخ است .
تلخ ترين خبرهايي كه در دوران گويندگي تان خوانده ايد چه خبرهایی بوده است ؟
خبر زلزله بم در ساعت 6:30 صبح 5 دي 1382 در بخش خبري راديو پيام و خبر سقوط هواپيماي سي 130 كه جمعي از همكاران خبرنگار و نظاميان در آن حضور داشتند در 15 آذر 1384
اوقات فراغت خود را چگونه سپري مي كنيد ؟
بيشتر كتاب مي خوانم ، مطالعه اينترنتي دارم ، بخش های خبری صدا یا سیما را پیگیری می کنم و اگر مرخصي دو روزه اي داشته باشم به كاشان سر مي زنم .
با كاشان چقدر ارتباط داريد ؟
زياد ، هر ماه سفر يك يا دو روزه اي به كاشان داريم تابعیت کاشان را گرفته ایم به گونه اي كه نماز خود را در كاشان كامل مي خوانيم ! به اقوام و منسوبان سر مي زنيم ، به بازار مي رويم و هواي كاشان را تنفس مي كنيم و به تهران بر مي گرديم .
در تهران چطور از خبرهاي رسمي كاشان با خبر مي شويد ؟
در سازمان از طريق پايانه و سامانه اخبار و در منزل از طريق پورتال خبري كاشان كه البته همسرم نيز گاهي مطالب خود را در اين وب سايت منتشر مي كند .
آخرین خبری که از کاشان شنیده اید چه بوده ؟
خبر جوان نخبه کاشانی که  در کنکور ریاضی رتبه نخست را کسب کرد البته قبل از آن خبر کلاس های تابستانی کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان  در  فرهنگسرای مهر  اعم از  خاقانی خوانی  دکتر بهنیا ،   حافظ خوانی دکتر مدرس زاده ،  کارگاه فنون شاعری استاد علوی نیا  را شنیده بودم و خیلی دوست داشتم در این کلاس ها می بودم و از وجود این استادان گرانقدر تلمذ می کردم .
مگر شما آقای دکتر بهنیا و دکتر مدرس زاده و استاد علوی نیا را  می شناسید ؟ 
بله علاوه بر افتخار شاگردی این استادان گرانقدر ، سعادت شاگردی آقایان استاد سرافرازی و استاد عاطفی نیز در دانشگاه آزاد کاشان نصیب بنده شده است  و از افتخارات زندگی بنده است و خوشا به احوال کاشان که چنین گوهرهایی را در خود دارد .   
چرا ادامه تحصيل نداديد ؟
به رغم 13 سال دوري از شرايط درس و دانشگاه ، پارسال در آزمون مقطع كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي نيز شركت كردم و ضمن قبولي ، شرايط براي ادامه تحصيلم در دانشگاه آزاد كاشان مهيا شد اما وظيفه مادري و شرايط شغلي در اين برهه بنده را از ادامه تحصيل بازداشت .
در بين همكاران خود ، كاشاني ها هم هستند يا خير ؟
بله به جز همسرم ، همکاران محترم ديگري هم هستند كه شايد اعلام نام آنان محدودیت هایی داشته باشد ، ولي در سازمان صداوسيما كساني چون آقاي ابوالفضل آقاخاني ، سيد علي ضيا ، وحید مدرس زاده بارزترين و شناخته ترين كاشاني هاي شاغل در این سازمان هستند .
آیا به لحاظ  همکار بودن و کاشانی بودن ارتباطی با آنها دارید :
همسرم با آنها ارتباط نزدیک و صمیمانه ای دارد .
نظرتان در مورد خبرهاي كاشان چيست ؟ 
کاشان ظرفيت هاي بسيار زيادي براي مطرح شدن دارد که یکی از این ظرفیت ها پوشش خبری رویدادهای آن است لذا خبرنگاران اين شهر بيش از اين بايد خبرهای كاشان را بازتاب دهند ما هم به سهم خود نقش خود را در پخش خبرهاي كاشان ايفا مي كنيم .
تا به حال اشکالی را در خبرهای کاشان  دیده اید ؟
اشکال از سمت تولید خبر نه ، ولی اگر بنده به عنوان حافظ منافع کاشانی ها در پخش خبر رادیو نباشم بیشتر گویندگان خبر، نام برزک را اشتباه می خوانند .  
سخن پاياني :
روز خبرنگار را به همه خبرنگاران و اهالي خبر تبريك مي گويم و علاوه بر یاد شهید صارمی ، یاد شهدای دیگر عرصه خبر از جمله شهید غلامرضا رهبر و خبرنگاران شهید دفاع مقدس و سانحه سقوط هواپیمای سی 130  را گرامی می دارم و عرض مي كنم همه ما بايد به اصول انساني و اسلامي در تهيه ، تنظيم و پخش اخبار پايبند باشيم ، اهالي خبر بايد با مباني اطلاع رساني و خبررساني در اسلام آشنا باشند ، تهمت ، غيبت ، افترا و در كل گناهاني كه براي زبان برشمرده اند با قلم هم بروز و ظهور مي يابد پس بايد از آن پرهيز كرد .


 

 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi