صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

یک‌شنبه 28 آذر 1389 - 54 : 9

نویسنده : حرمت السادات متولي

کد خبر : 4052

2786 بازدید


  به مناسبت 27 آذر؛
غروي كاشاني نخستين برقرار كننده پيوند حوزه و دانشگاه بیش از نیم قرن پیش است

آيت‌الله حاج شيخ محمد غروي كاشاني نخستين عالم مجاهد، فقيه با شهامت و مبارز شجاعي بود كه پيوند بين حوزه و دانشگاه بیش از نیم قرن پیش را با تربيت شاگردان بنام دانشگاهي و حوزوي در عرصه‌هاي مختلف علوم تحقق بخشيد.


 
به گزارش پورتال خبری کاشان مرحوم آیت اله غروی نخستین روحانی در ایران است که پیوند دانشگاه و روحانیت را با پرورش شاگردان مجاهد دانشگاهی ایجاد کرد و عقیده داشت که این دو قشر باید در کنار یکدیگر و متحد و همراه باشند تا توطئه دشمنان موفق به نفوذ و تسلط برجامعه مسلمین نشود.
آيت الله غروي نخستين روحاني مبارز از بين علماي طراز اول تهران در سال 1342 بود كه با اعتقاد کامل به ولایت مطلقه فقیه طي انتشار اعلاميه هايي مردم را به همراهی حوزه و دانشگاه دعوت به تبعيت ازحضرت امام خميني (ره )در مبارزه با رژيم شاهنشاهي نموده و همواره پيشگام و پرچمدار مبارزات سياسي با اقدامات رژیم طاغوت پهلوي بوده و دين را از سياست جدا نمي دانست.
اين عالم وارسته، فقیه پارسا و عارف جليل القدر داراي ابعاد گسترده شخصيتي ، ملكات اخلاقی و حسنات معنوي و مجتهدي جامع الشرايط در فقه و اصول و اعجوبه دوران در كشف اسرار و رموز آيات قرآني در زمينه استخاره به كلام الله بوده است.
حضور فعال آیت اله غروی کاشانی و شاگردان دانشگاهی و حوزوی وی در مبارزات سیاسی بر ضد رژیم ستمشاهی به گزارش اسناد و مدارک موجود بسیار مشهود و چشمگیر است.
انتشار اعلامیه هایی در مخالفت و مبارزه با لوايح 6 گانه انقلاب سفيد در آگاه سازی و هشیاری مردم توسط آیت اله غروی کاشانی و برگزاری جلسه اعتراض و محکومیت جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در قالب مجلس دعا در مسجد ارگ تهران از جمله مهمترین اقدامات مبارزاتی وی از طریق دو جبهه حوزه و دانشگاه در کنار مردم است.
وی در جلسه اعلام اعتراض و محکومیت جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در قالب مجلس دعا که به سبب ممانعت ماموران پهلوی و بستن درهای مسجد ارگ جلوی در مسجد انجام می شود همراه با مردم بویژه شاگردان حوزوی و دانشگاهی خود درحمایت اعراب مسلمان اقدام به دادن شعار مرگ بر اسرائیل و طرفداران اسرائیل می کند و با چشمانی گریان دست به دعا به طرف آسمان نجات مسلمانان مظلوم را  از سلطه ظالمان خواستار شده و با این حرکت عظیم لرزه بر اندام دستگاه وقت می اندازد.
آیت الله غروی نه تنها در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی و ایجاد و حدت حوزه و دانشگاه  اقدامات تاثیر گذار و قابل نفوذی را انجام داد بلکه در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیست نیز از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد و بارها جهت هجرت به فلسطین  و یاری اعراب مسلمان فلسطین اقدام به ترک دیار داشت که دستگاه پهلوی از خروج  وی ممانعت کرده است اما ایشان همواره با ترغیب جوانان و پیوستن به صفوف مسلمانان بر علیه اسرئیل غاصب تا آخر عمر از هیچ کوششی فروگذاری نکرد.
مبارزات آيت الله غروي و همكاري با آيت الله كاشاني در سقوط دولت هژير و رزم آرا ،تلاش و كوشش وي در راستاي آزادي آيت الله كاشاني از زندادن در سال 1335 ، تشكيل جلسات روحانيون مبارز در مخالفت با رفراندوم ساختگي شاه و پشتيباني از مراجع تقليد در سال 1341 در منزل شخصیش، حمله سرتيپ طاهري و نيروهايش به منزله آيت الله غروي، تشكيل جلسات مبارزاتی مخفيانه و آشكار با مبارزان و علما علیه رژيم شهنشاهي نیز گوشه ای کوچک از فعالیتهای انقلابی و اقدامات سیاسی این فقیه وارسته و مجاهد نستوه است که ذکر آن در این مجال نمی گنجد.
 وي همچنين با افشاگري شهادت آيت الله سعيدي و غفاري توسط رژيم ستم شاهي و اعلام نخستين مجلس ترحيم كشور براي ياد بود اين دو شهيد بزرگوار در مسجد ارگ تهران و برگزاري مراسم شهادت شهيد محمد بخارايي و همرزمانش ، اسماعيل و طيب حاج رضايي در زمانيكه رفت و آمد بر سر مزار آنها ممنوع بود به رسوایی مكرر اعمال خاندان پهلوي پرداخت.
این مجاهد نستوه با دعوت ازعلما به همبستگي در حمايت از امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) زمينه را براي قيام 15 خرداد 1342  آماده كرد و رهبری این قیام در تهران را بر عهده گرفت که امام (ره)در آن سالها شخصا از طریق نامه در پیامی محبت آمیز از ایشان تقدیر کرده است.
آيت الله غروي مجاهدي نستوه بود كه مبارزات سياسي خود را همزمان با شهید مدرس و از زمان پيدايش فرقه ضاله و فاسد بهائيت در كاشان آغاز كرد و با رواج بهائيت بعنوان ستون پنجم استعمار و صهيونيسم كه با فعاليت علني خود عرصه را بر مسلمانان تنگ كرده و عامل فساد اخلاقي و گمراهي شده  بودند مبارزه جدي داشت.
وي از آنجا كه وجود اين فرقه را باعث گمراهي و ضلالت و به خطر افتادن دين خدا مي ديد در يك اقدام شجاعانه فتواي كشتن چند تن از سران بهائيت در كاشان از جمله" سليمان برجيس" يهودي بهايي شده را داد كه اين فتوا توسط افراد گروه فدائيان اسلام كه بعد از شهريور 1320 همزمان با تهران دركاشان و ديگر شهرها تشكيل شده بود اجرا مي شود كه كسبه و تجار كاشان با شنيدن اين خبر بازار را تعطيل و همراه با مردم شهر در حمايت آيت الله غروي به منزل ايشان آمده تا وي را از خطرات احتمالي دستگاه وقت محافظت نمايند.
  دستگاه وقت هم بدنبال اين ماجرا در صدد برمي آيد تا آيت الله غروي را پس از دستگيري به يك نقطه بسيار دور دست تبعيد كند كه با مقاومت و ممانعت آیت الله سيد ابوالقاسم كاشاني(ره) در برابر اين دستور آیت الله غروی تحت الحفظ به منطقه اي در جنوب تهران تبعيد مي شود.
وي زمانيكه وارد تهران مي شوند علماي بزرگ ،مجاهدين و فدائيان اسلام بسيار از حضور ايشان خشنود و وي را مورد استقبال گرم خود قرار مي دهند و در اين جلسه استقبال مرحوم آيت الله شيخ محمد رضا تنكابني پدر سخنور نامي حجت االاسلام فلسفي خطاب به آيت الله غروي مي فرمايند:"بحمدالله با ورود جنابعالي تهران از فقر علمي به در آمد."
آيت الله غروي در تهران نيز مبارزات سياسي و ارتباط  خود با مردم را از طريق گرفتن استخاره براي مراجعان و انجام امور ديني حفظ كرده و ادامه مي دهد كه در خصوص فهم وتدبر عميق و درك والاي ايشان از مفاهيم و اسرار و روموز قرآني و كشف باطن هر آيه متناسب با هر شخص در استخاره گرفتن اعجوبه عصر خويش و داستانهاي شگفتي دارد كه اين كرامت و لطف الهي در طول سالهاي تدريس در حوزه نجف اشرف از امير المو منين حضرت علي (ع) به وي عنايت مي شود.
وي در تهران با اينكه تحت نظر بود همواره در كنار فعاليتهاي فرهنگي مذهبي و رسيدگي به امور مراجعان و حل مشكلات مردم حامي و همرزم آيت الله كاشاني در نهضت ملي صنعت نفت اقدامات ارزشمندي را انجام داد.
در سال 1346 هم با فرستادن پیام رمزی آیت الله طالقانی از زندان برای وی با این عبارت که کتاب "مفتاح النجاه "را برای من بفرستید آیت الله غروی دستور چاپ و انتشار عکس آقای طالقانی را دادند که همین امر زمینه ساز آزادی مرحوم طالقانی از زندان می شود.
مبارزات این روحانی بزرگ تا سالهای آخر عمر وی ادامه داشت تا جائیکه دستگاه از طریق شخصی که در نقش پزشک به منزل ایشان جهت درمان وی رفت و آمد می کرد آیت الله غروی را با تزریق آمپول از ناحیه دو پا فلج و ایشان را خانه نشین اما خانه محقر این عالم فرهیخته تا پایان مرگ پایگاه علم و فقاهت و سیاست برای مبارزان انقلاب اسلامی و طلاب دینی و اساتید و دانشجویان بود تا اینکه در 5 آذز سال 57 مصادف با 25 ذي الحجه الحرام  1398 ه.ق در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت.
پس از رحلت این عارف جلیل القدر مردم مسلمان تهران روز 27 ذیحجه به دعوت جامعه روحانیت و تعطیلی کامل بازارو خیابانهای اطراف آن تشییع جنازه با شکوهی از وی بعمل آوردند به طوری که آیت الله العظمی نجفی مرعشی(ره) درباره  ایشان فرموده بودند:"هر کاری برای تجلیل و بزرگداشت آیت الله غروی انجام بگیرد کم است زیرا که وی در زمانی وارد صحنه مبارزات شد که ما هنوز وارد نشده بودیم و در برابر دستگاه پهلوی همچون شیری غران ایستاد."
سپهر مشاهیر پرور کاشان در سال 1313هجري قمري به طلوع  تابناك عالم وارسته ،فقيه جامع الشرايط ،مجاهد نستوه و مبارزي شجاع آيت الله حاج شيخ محمد غروي كاشانی روشن شد.
وی فرزند علامه شهير حاج ملا محمد حسين مجتهد (کاشانی) فقیه و ریاضیدان نامدار از علماي بزرگ و مراجع قرن 13 هجري ،فرزند آيت الله العظمي حاج ملا احمد نطنزی داماد علامه فاضل نراقي صاحب کتاب معراج السعاده و مستند الشیعه می باشد.
این مبارز سیاسی پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي، سطوح عالیه حوزه را نزد آيت الله ملا حبيب الله شريف در كاشان فرا گرفت و پس از آن راهي مدرسه صدر در اصفهان شد تا در محضر بزرگاني عارف، فقیه و فيلسوف همچون جهانگیرخان قشقایی، آخوند كاشي، آیت الله درچه ای  به تلمذ پردازد.
وي پس از طي اين مرحله نيز در سال 1341 هجري قمري (1301 هجري شمسي) در حاليكه به نزد آيت الله ملا حبيب الله شريف به  اجازه اجتهاد نائل آمده بود براي تكميل مباني فقه واصول و اجتهاد ،فلسفه و عرفان به حوزه نجف اشرف مي روند و در آنجا به مدت 14 سال در حوزه درس حضرات آيات عظام مرحوم  ميرزا حسین  نائيني ،آقاسيدابوالحسن اصفهاني ،آقا ضياء الدين عراقي اساتيد بزرگ فقه و اصول حاضر شده و از آن استادان عالي مقام و مراجع نامدار به دريافت اجازه اجتهاد نائل مي شوند.
در سال 1314 هجري شمسي با وجود مخالفت و ممانعت علماي نجف از برگشت وي به ايران آيت الله غروي به كاشان مراجعت نموده و تا سال 1329 كه بدليل فعاليت مداوم در عرصه مبارزات سياسي به تهران تبعيد مي شوند به تدريس و تعليم طلاب و ارشاد و هدايت مردم و رتق و فتق امور آنها مي پردازد.
وی در سال 1314 هجري شمسي با وجود مخالفت و ممانعت علماي نجف از برگشت وي به ايران و كاشان مراجعت نموده و تا سال 1329 در این شهرستان به مبارزات سياسي پرداخت که به علت این فعالیتهای مداوم ساسی انقلابی به تهران تبعيد مي شوند و در آنجا تا پایان عمر به تدريس و تعليم طلاب و ارشاد و هدايت مردم و رتق و فتق امور آنها پرداخت.

***شاگردان

حضرات آیت الله راستی کاشانی ، مرحوه آیت اله سید مرتضی حکمی، مرحوه آیت اله شیخ یحیی علادی طالقانی، آیت اله ارفع، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین علی دوانی، مرحوم آیت الله سبط الشیخ (نوه شیخ انصاری) ،مرحوم آیت الله دزفولی،مرحوم آیت الله سید فضل الله امامت، آیت الله سید عزیز الله امامت ، آیت الله خادمی یزدی، آزاده سرافراز حجت الاسلام ابوترابی، دکترحسن حبیبی، دکتر سید ابوالحسن شیخ(پدر علم شیمی ایران) ،دکتر لولاور، دکتر قوامی، دکتر بهرامی(استاد دانشگاه امام صادق)، دکتر ارسطو، شهید دکتر سید حسن آیت و دکتر آزمایش برخی از شاگردان حوزوی و دانشگاهی آیت الله غروی  کاشانی هستند.
آنچه که خواندید گوشه ای از زندگی و مبارزات سیاسی این عالم ارزنده و فقیه برجسته بود اما سخن در مورد اخلاق خوش ، محاورات لطیف، طبع ظریف،وقادی در فقه و اصول ، احاطه کامل بر علوم مختلف اسلامی و هیات قدیم، حافظه بسیار قوی درمعلومات و محفوظات قرآنی و نهج البلاغه،تبحر و بدیعه گویی در ادبیات فارسی و عرب،زهد و تقوا و پارسایی ، ساده زیستی ، فهم دقیق و کشف باطن آیات قرآن ، رعایت ادب و احترام فوق العاده به سادات ،و به قول استاد فاطمی نیا شخصیتی بی نظیر ،عجیب و برجسته در عرفان و رساندن انبانهای نان و غذا به محرومان در شب با دستان خود، کمک به محرومان ،و رسیدگی به مشکلات و حل گرفتاریهای نیازمندان  و ... ازجمله خصوصیات ممتاز آیت الله غروی است که خود نیازمند گفتگویی جداگانه دارد.
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi