صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

جمعه 5 آذر 1400 - 41 : 16

نویسنده : حرمت السادات متولي

کد خبر : 25895

3432 بازدید


  آیت الله غروی کاشانی نخستین شخصیتی که پیوند حوزه و دانشگاه را در دهه 40 ایجاد کرد

آیت الله العظمی حاج شیخ محمد غروی کاشانی رضوان الله تعالی علیه یکی از علمای مبارز و وارسته ، فقهای جامع الشرایط، مجاهد نستوه و مبارز شجاع از دارالمومنین کاشان نخستین شخصیتی که پیوند حوزه و دانشگاه را قبل از انقلاب اسلامی و در دهه 40 ایجاد کرد.


 
استاد عباسعلی فراهتی، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی، نوه این عالم جلیل القدر، در گفت و گو با خبرنگار پورتال خبری کاشان به مناسبت چهل و سومین سالگرد آیت الله العظمی حاج شیخ محمد غروی کاشانی رضوان الله تعالی علیه از علمای برجسته و چهره‌های مبارز و انقلابی کاشان با اشاره به اینکه پنجم آذرماه چهل و سومین سالگرد وفات آیت الله غروی کاشان است گفت: آیت الله غروی در سال 42 و قبل از انقلاب اسلامی همزمان با مبارزات سیاسی خود علیه رژیم پهلوی در تهران شاگردان دانشگاهی از جمله مرحوم دکتر حسن حبیبی(حقوق دان)، دکتر سید محمود کاشانی، دکتر حمید بهرامی رئیس سابق دانشکده حقوق امام صادق(ع) و دکتر آزمایش از حقوقدانان معاصر را در کنار تربیت شاگردان حوزوی پرورش داد.
وی با تاکید بر اینکه آيت الله غروي کاشاني معتقد بود برای حل مشکلات اجتماعی این دو قشر همدیگر را باید پوشش دهند و در عرصه سیاست و مسائل اجتماعی کنار هم باشند گفت: این در حالی بود که رژیم پهلوی سعی داشت که بین قشر روحانی و دانشگاهی اختلاف ایجاد کند .
به گفته وی، آیت الله غروی کاشانی از خطه عالم پرور، مومن و متدین دارالمونین کاشان از چهره های مبارز و انقلابی است که با فداکاری ها، اقدامات و مبارزات سیاسی ارزنده خود سهم بسزایی را در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.
رئیس سابق دانشگاه پیام نور کاشان، در خصوص جایگاه و اهمیت شخصیت این عالم برجسته گفت:زمانی که دستگاه وقت بدنبال مبارزه جدی وی با فعالیت علنی با فرقه ضاله بهائیت و فتوایش در کشتن چند تن از سران بهائیت او را دستگیر خواست به یک نقطه بسیار دور دست تبعید کند که با مقاومت و ممانعت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی(ره) روبرو و مجبور شد در برابر این دستور آیت الله غروی را در سال 1329تحت الحفظ به منطقه ای در جنوب تهران تبعید کند.
دکتر فراهتی تصریح کرد: با تبعید آیت الله غروی به تهران می شود علمای بزرگ ،مجاهدین و فدائیان اسلام بسیار از حضور وی خشنود و وی را مورد استقبال گرم خود قرار می دهند و در این جلسه استقبال مرحوم آیت الله شیخ محمد رضا تنکابنی پدر سخنور نامی حجت االاسلام فلسفی خطاب به آیت الله غروی می فرمایند: "بحمدالله با ورود جنابعالی تهران از فقر علمی به در آمد."

*نخستین روحانی مبارز از بین علمای طراز اول تهران در اعتقاد کامل به ولایت مطلقه

وی اظهار داشت: همچنین آیت الله غروی کاشانی نخستین روحانی مبارز از بین علمای طراز اول تهران در سال 1342 بود که با اعتقاد کامل به ولایت مطلقه فقیه طی انتشار اعلامیه هایی مردم را دعوت به تبعیت ازحضرت امام خمینی (ره )در مبارزه با رژیم شاهنشاهی کرد.
به گفته وی، آیت الله غروی در تهران با اینکه تحت نظر بود از طریق گرفتن استخاره برای مراجعان و رسیدگی به مشکلات مردم مبارزات سیاسیش را همواره در کنار فعالیتهای فرهنگی مذهبی ادامه می دهد.
عضو شورای فرهنگ عمومی کاشان، اقدامات ارزشمند آیت الله غروی در نهضت ملی صنعت نفت همگام با آیت الله کاشانی، همکاری مبارزاتی وی با آیت الله کاشانی در سقوط دولت هژیر و رزم آرا ،تلاش و کوشش در راستای آزادی آیت الله کاشانی از زندان در سال 1335 و مبارزه با لوایح 6 گانه انقلاب سفید را از دیگر اقدامات موثر این عالم شجاع و فقیه وارسته است.
دکتر فراهتی،تشکیل جلسات روحانیان مبارز در مخالفت با رفراندوم ساختگی شاه و پشتیبانی از مراجع تقلید در سال 1341 در منزل آیت الله غروی را یادآورشد و گفت:زمانیکه سرتیپ طاهری و نیروهایش به منزله آیت الله غروی حمله ور شدند ایشان شجاعانه در برابر طاهری می ایستد و قاطع و کوبنده می گوید:"شقی تر از شما هم در کربلا مامور بود "ما در برابر همه چیز خود را آماده کرده و به تکلیف خود واقفیم و هیچ ترس و واهمه ای از شما نداریم شما هیچ غلطی نمی توانید بکنید."
وی اظهارداشت:آیت الله غروی و همراهان پس از حمله طاهری به منزل وی دستگیر شده و در زندان قزل قلعه بازداشت می شوند که دستگاه با اعتراض و حرکت و همراهی آیت الله میلانی از مشهد به تهران و برپایی تظاهرات روبرور می شود و در نتیجه آیت الله غروی و علما را آزاد می کند.

*تداوم مبارزات سیاسی پس از آزادی از زندان

به گفته وی، پیگیری شدید مبارزات این عالم کاشانی با رژیم شهنشاهی پس از آزادی از زندان نیز از طریق تشکیل جلسات مخفیانه و آشکار با مبارزان و علما ادامه می یابد بطوریکه شهادت آیت الله سعیدی و غفاری را توسط رژیم ستمشاهی افشاگری می کند و نخستین مجلس ترحیم کشور برای یاد بود این دو شهید بزرگوار را در مسجد ارگ تهران از طریق انتشار در روزنامه اطلاعات و چاپ و تکثیر اطلاعیه های جداگانه در بازار تهران اعلام می کند و مردم را به شرکت در این مراسم و اعلام انزجار از این حرکت خاندان پهلوی دعوت می کند.
دکتر فراهتی اظهارداشت:،دستگاه پهلوی نیز بلافاصله پس از این اقدام آیت الله غروی منزل وی را در محاصره کامل نیروهای ساواک در می آورد و با حضور در مسجد ارگ و بستن درهای آن مانع از برگزاری این مراسم می شود.
وی افزود: برگزاری مراسم شهادت شهید محمد بخارایی و همرزمانش ، اسماعیل و طیب حاج رضایی در زمانیکه رفت و آمد بر سر مزار آنها ممنوع بود با برپایی مراسم یادبود در همان محل از دیگر افشاگریهای آیت اله غروی در جنایات مکرر خاندان پهلوی است.
به گفته وی، دعوت از علما به همبستگی در حمایت از امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)،ایجاد زمینه برای وقوع قیام 15 خرداد بطوریکه امام خمینی (ره)در آن سالها شخصا از طریق نامه در پیامی محبت آمیز از ایشان تقدیر می کند از دیگر خدمات مبارزاتی وی است.

*قطع تلفن منزل آیت الله و قطع حق ملاقات با وی به دستور شخص شاه بدلیل حمات از امام راحل

استاد دانشگاه کاشان تصریح کرد: دستگاه بدلیل حمایت آیت الله غروی از قیام امام خمینی(ره)در سال 1342 وی را مدتی به زندان می برد و حتی به دستور شخص شاه نامش از دفتر تلفن حذف و تلفن منزلش نیز قطع می شود و کسی حق ملاقات با این روحانی مجاهد را ندارد.
فراهتی افزود: آیت الله غروی در سال 1346 هم با فرستادن پیام رمزی آیت الله طالقانی از زندان برای وی با این عبارت که کتاب "مفتاح النجاة "را برای من بفرستید دستور چاپ و انتشار عکس آقای طالقانی را می دهد که همین امر زمینه ساز آزادی مرحوم طالقانی از زندان می شود.
وی گفت:آیت الله غروی نه تنها در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی اقدامات تاثیر گذار و قابل نفوذی را انجام داد بلکه در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیست نیز از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد بویژه آنکه بارها عکس و مدارک لازم خود را جهت هجرت به فلسطین تهیه و اقدام به ترک دیار داشت که دستگاه پهلوی از خروج وی ممانعت کرد اما ایشان همواره با ترغیب جوانان و پیوستن به صفوف مسلمانان بر علیه اسرئیل غاصب تا آخر عمر از هیچ کوششی فروگذاری نکرد.
به گفته وی، اعلام جلسه اعتراض و محکومیت جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در قالب مجلس دعا در مسجد ارگ تهران توسط وی را یکی از اقدامات وی در مبارزه با اسرائیل است.

*فلج کردن آیت اله برای جلوگیری از حضور وی در مبارزات

فراهتی، تداوم مبارزات این روحانی بزرگ تا سالهای آخر عمر وی را تاکید کرد و گفت: دستگاه با تداوم این مبارزات آیت الله غروی از طریق شخصی که در نقش پزشک به منزل وی جهت درمان وی رفت و آمد می کرد وی را با تزریق آمپول از ناحیه دو پا فلج و وی را خانه نشین می کنند.
به گفته وی، پس از وقوع این حادثه خانه محقر این عالم فرهیخته تا پایان مرگ پایگاه علم ، فقاهت و سیاست برای مبارزان انقلاب اسلامی ، طلاب دینی، اساتید و دانشجویان می شود و با وجود اینکه قدرت ترک از منزل را نداشته پس از واقعه 17 شهریور 57 مجلس ترحیم و اعلام انزجار از این حرکت شاه مخلوع را نیز برپا می کند.

*آیت الله غروی اعجوبه دوران دارای ابعاد گسترده شخصیتی
 
رییس سابق دانشگاه پیام نور کاشان با تاکید بر اینکه آیت الله غروی دارای ابعاد گسترده شخصیتی ، خصوصیات برجسته اخلاقی ،عارفی جلیل القدر با ملکات اخلاقی و حسنات معنوی، مجتهدی جامع الشرایط در فقه و اصول و اعجوبه دوران در کشف اسرار و رموز آیات قرآنی در زمینه استخاره به کلام الله بوده است گفت:مرحوم آیت الله غروی در آخرین سال پایانی زندگی خود چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمانیکه شاه مخلوع هنوز در اوج قدرت بوده با استناد به آیه 22 سوره مجادله مژده این پیروزی را به مردم نوید می دهد و می گوید "من نخواهم بود ولی این انقلاب پیروز خواهد شد."
فراهتی افزود:زمانی که آیت الله غروی در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت مردم تهران روز 27 ذیحجه به دعوت جامعه روحانیت و تعطیلی کامل بازار و خیابان های اطراف آن تشییع جنازه با شکوهی از وی بعمل آوردند به طوری که آیت الله العظمی نجفی مرعشی(ره) درباره وی فرموده بودند:"هر کاری برای تجلیل و بزرگداشت آیت الله غروی انجام بگیرد کم است زیرا که وی در زمانی وارد صحنه مبارزات شد که ما هنوز وارد نشده بودیم و در برابر دستگاه پهلوی همچون شیری غران ایستاد."

*اعلام حکومت نظامی دستگاه برای جلوگیری از مراسم تشییع پیکر آیت الله غروی

وی افزود: دستگاه فرومایه و ظالم پهلوی با اعلام حکومت نظامی در چند خیابان برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت الله غروی مردم مشایعت کننده را به رگبار گلوله می بندد و سه نفراز آنها را به شهادت می رساند و تعدادی را نیز مجروح می کند.
به گفته وی،پیکر مرحوم آیت الله غروی در کاشان نیز در میان دستان انبوه دوستداران علم و فقاهت که ساعتها در میدان ورودی شهر انتظار رسیدن پیکر وی را داشتند بسیار شایسته و سنگین تا مزار فیض این شهرستان تشییع می شود و در آرامگاه خانوادگی وی به خاک سپرده می شود و جامعه روحانیت مبارز تهران پس ازوفات وی به پاس خدمات این عالم مجاهد نخستین سالگرد این فقیه مبارز را در اول محرم سال 1400ه.ق در مدرسه عالی شهید مطهری برگزارمی کند.

شایان ذکر است:آيت الله غروي کاشاني عالم وارسته ،فقيه جامع الشرايط ،مجاهد نستوه و مبارزي شجاع فرزند علامه شهير حاج ملا محمد حسين مجتهد‹‹کاشاني›› فقيه و رياضيدان نامدار از علماي بزرگ و مراجع قرن 13 هجري، فرزند آيت الله العظمي حاج ملا احمد نطنزي داماد علامه فاضل نراقي صاحب کتاب معراج السعاده و مستند الشيعه بود که در سن 22 سالگي نزد آيت الله ملا حبيب الله شريف كاشاني موفق به کسب درجه اجتهاد شد.
اين محقق و پژوهشگر علوم اسلامي افزود: پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي، سطوح عاليه حوزه را نزد آيت الله ملا حبيب الله شريف كاشاني در كاشان فرا گرفت و پس از آن راهي مدرسه صدر اصفهان شد تا در محضر بزرگاني عارف و فيلسوف همچون مرحوم آخوند كاشي و آيت الله درچه اي به تلمذ پرداخت.
آيت الله غروي پس از اصفهان براي تكميل مباني فقه،اصول و اجتهاد ،فلسفه و عرفان به حوزه علميه نجف اشرف عزيمت کرد و به مدت 14 سال در حوزه درس حضرات آيات عظام مرحوم  ميرزا حسين نائيني، آقاسيدابوالحسن اصفهاني، آقا ضياء الدين عراقي اساتيد بزرگ فقه و اصول حاضر شد و از آن استادان عالي مقام و مراجع نامدار نيز به دريافت اجازه اجتهاد نائل شد.
 آيت الله غروي درسال 1314 هجري شمسي با وجود مخالفت و ممانعت علماي نجف ازبرگشت وي به ايران به كاشان مراجعت نمود و تا سال 1329 كه به دليل فعاليت مداوم در عرصه مبارزات سياسي به تهران تبعيد شد به تدريس و تعليم طلاب و ارشاد و هدايت مردم و رتق و فتق امور آنها پرداخت.
سرانجام این ستاره پروفروغ آسمان علم و فقاهت کاشان پس از سال ها مبارزات سیاسی و اقدامات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در پنجم آذر سال 57 مصادف با 25 ذی الحجه الحرام سال 1398 ه.ق در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi