به گزارش پورتال خبری کاشان، حجت
الاسلام محمدرضا اسلامی تبارجمعه شب جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی با
رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزارشد در تفسیرآیه نخست سوره مبارکه حضرت ابراهیم، گفت:
پیامبر و قرآن مردم را از ظلمت نجات به سوی نور رهنمون کردند.
وی منظوراز ظلمت را شرک، کفر، ظلم ، فساد،
گناه، جهل و تفرقه دانست و با اشاره به اینکه این عوامل منفی سبب ضلالت و گمراهی
انسان می شود، افزود: توحید، صلاح، عدالت، معرفت، وحدت، ایمان و تقوا نوراست و نقطه
مقابل ظلمت است.
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: جامعه
جاهلیت زمان پیامبر قبل از بعثت همه ویژگی های منفی را داشتند و تهی از وحدت و علم
و معرفت و عدالت و توحید و صلاح و هدایت بودند، اما به برکت پیامبر و قرآن جامعه
به سمت نورهدایت شد.
وی ادامه داد: علت اینکه خداوند کفر و
شرک و فساد و بی عدالتی و جهل و تفرقه را به ظلمت تعبیر و از ایمان و توحید و وحدت
و عدالت و صلاح و تقوا و عدالت و علم و معرفت را به نورتعبیرکرده است این است که
انسان زمانی که در ظلمت است گیج و مبهوت است ونمی تواند تصمیم عاقلانه بگیرد.
به گفته وی جامعه ای که درآن کفر و
فساد و بی عدالتی و جهل و تفرقه و بی تقوایی حاکم باشد، انسان ها نیز گیج و مبهوت هستند
و نمی توانند تصمیم درست بگیرند درظلمت هستند.
امام جمعه موقت کاشان به برخی از ویژگی
های نوراشاره کرد و گفت: نور لطیف ترین موجود درعالم ماده است و سرعت نور از همه
سرعت ها بالاتراست و تمام برکات عالم ماده درسایه نوراست و نور نماد زندگی است و
ظلمت نماد مرگ و موت است.
حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به
اینکه همه برکات جهان مادی درگرو نوراست و در قرآن ازهر چیز با ارزشی به نور تعبیر
کرده است افزود: در این آیه عمل صالح به نور تعبیر شده است و نور مومن عمل صالح او
است.
وی افزود: خداوند در قرآن از قرآن و
دین خدا و عمل صالح به نور تعبیر کرده است و بالاتر ازهمه، خداوند از خودش نیز
تعبیر به نور کرده است.
امام جمعه موقت کاشان به نقش مهم نور
اشاره کرد و عنوان کرد: نور سبب بیداری و حرکت و بصیرت و کمال و ترقی است برای
همین است که روزبرای کار وحرکت و تلاش است.
به گفته وی جامعه ای که مزین به ایمان
و توحید و وحدت و عدالت و صلاح و تقوا و عدالت و علم و معرفت است چنین جامعه ای
زنده و پویا وآگاه است.
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند
در این آیه از تمامی عوامل منفی کفر و فساد و بی عدالتی و جهل و تفرقه و بی تقوایی
به عنوان ظلمات نام برده است و ظلمت را جمع کرده است، اما نور را مفرد تعبیر کرده
است.
وی افزود: جمع کردن عوامل منفی و مفرد
کردن عوامل نوراز سوی خداوند برای این است که عوامل باطل زیاد است اما عوامل نور
کم و اندک است و جامعه ای که در آن ظلم و کفر حاکم است متفرق هستند اما جامعه ای
که در آن ایمان و توحید و وحدت و تقوا و علم و عدالت باشد همه متحد هستند و در
صراط مستقیم قرار دارند و شعبه ای از نور خداوند هستند.
به گفته وی ایمان و توحید و وحدت و
تقوا و علم و عدالت شعاعی از نور توحید است از این رو جامعه توحیدی همه یک حرف
دارند و در یک مسیر قرار دارند.