به گزارش پورتال خبری کاشان، مهدی بذرافشان مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان با تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، جایگاه امروز روابط عمومی نسبت به گذشته را مناسبتر عنوان کرد و گفت: ضرورت جایگاه ارتباطات در پیشبرد اهداف عالی سازمان بر همگان روشن شده، دیگر کمتر کسی نسبت به اهمیت و اثرگذاری روابط عمومی با دیده تردید نگریسته و به ندرت فردی یافت میشود که توقعش از حوزه ارتباطات، یک بنر یا یک خبر باشد.
به گفته وی امروز، انتظار از حوزه روابط عمومی، تأثیر درازمدت و نقش آفرینی درست در ارتقای عملکرد و انتقال نگرشهای واقعی سازمانهاست.
وی، «همگرایی عمومی»، «پیوند علم و عمل» و «صداقت و همدلی» را از جمله سیاستهای مهم حوزه ارتباطات مطرح و بیان کرد: استفاده از «ظرفیت های داخلی»، «ارتباط بیواسطه با مردم»، «بهره مندی از تجربیات پیشکسوتان حوزه روابط عمومی و رسانه»، «توجه به ظرفیتها و توانمندیهای رسانههای بومی»،«شایسته ترین عملکرد با کمترین هزینه» و..از دیگر مواردی است که در سیاست کاری حوزه ارتباطات شهرداری مدنظر قرار گرفته است.
مدیر ارتباطات و امور بینالملل شهرداری کاشان، با اشاره به تشابه و تفاوت عملکرد حوزه ارتباطات شهرداری با سایر روابط عمومیها گفت: فارغ از برخی مبناها و اصول حرفهای مشترک، اما نوع و جنس کار ارتباطات در شهرداری با سایر حوزهها هم از حیث کمیت و هم از نظر شیوه اجرا متفاوت است.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان، جامعه هدف حوزه ارتباطات شهرداری را نه یک قشر، صنف یا سلیقه خاص بلکه عمومی شهروندان دانست و بیان کرد: از سوی دیگر تنوع و تعدد مسئولیتهای شهرداری که تا 400 زمینه ارائه خدمت نیز میرسد، انعکاس شایسته تمام اقدامات، فعالیت ها و همچنین بازتاب عمده مشکلات و مطالبات را دشوار میسازد.
بذرافشان، مأموریت نانوشته شهرداری در انجام فرآیندهای اطلاع رسانی سایر دستگاهها و نهادها را یک افتخار اما دغدغهای مهم ذکر و عنوان کرد: در بعضی مواقع، حتی روابط عمومی آن نهاد و ارگان در حاشیه اجرا قرار گرفته و تمام مسئولیتها بر دوش شهرداری قرار می گیرد.
وی، رسانهها را عنصری مهم در مسیر ارتباط با مخاطب دانست و گفت: رسانهها هم نمایندگان افکار عمومی محسوب میشوند و هم نسبت به چالشها و مسائل از آگاهی بیشتری برخوردارند، بنابراین در برقراری ارتباط سودمند دوسویه قادرند نقش اثرگذاری ایفا کنند.
بذرافشان، نقد سازنده و مبتنی بر حقایق را وظیفه ذاتی رسانه قلمداد و تأکید کرد: ضمن تعامل مستمر با رسانهها، پاسخگویی به ابهامات و سوالات یک رویکرد جدی است تا بتوان از این ظرفیت برای ارائه نگرش و سیاست های کاری خود بهره برد.
وی، با تأکید بر اینکه رسانهها یکی از اضلاع حذف ناشدنی فرآیند اطلاع رسانی و نه رقیب یا مجموعه موازی حوزه ارتباطات شهرداری محسوب میشوند، فعالیت برنامه رادیویی صبح سیلک، تأمین هزینه تهیه و انتشار نشریات محلی با محوریت موضوعات شهری و شهرداری و تعامل سازنده با پایگاههای خبری و فضای مجازی را نمونههای آشکار علاقه مدیریت شهری به استفاده از ظرفیت رسانهای منطقه عنوان کرد.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان با بیان اینکه با همراهی مسئولین و اعتماد مردم به نقش و جایگاه روابط عمومی در تاثیرگذاری و انتقال نگرشها باید بصورت جدی تر نگاه کرد گفت: با تشکیل انجمن روابط عمومی شهرستان و برگزاری دورههای آموزشی، وظیفه روابط عمومیها دیگر صرفا نصب بنر و انتشار اخبار نیست.