به گزارش پورتال خبري كاشان، حجت الاسلام محمد جواد حیدری كاشاني درگفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان با اشاره به اینکه جامعه ایران بیش از هرچیز به تعقل و عقلانیت و عقل کامل نیازمند است، گفت: مهمترین راه نجات خانواده و جامعه از ناراحتی و تعارض و طلاق و فساد و بداخلاقی و نابرابری و اختلاف تقویت و تکمیل عقل و عقلانیت است.
وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در حدیثی که درتحف العقول نقل شده میفرماید، عقل شخص مسلمان تمام نیست مگر اینکه ده خصلت داشته باشد، گفت: از او امید خیر باشد، از بدى او در امان باشند، خیر اندک دیگرى را بسیار بشمارد، خیر بسیار خود را اندک بشمارد، هر چه حاجت از او بخواهند دل تنگ نشود، در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود، فقر در راه خدا از توانگرى محبوبتر باشد، خوارى در راه خدا از عزّت با دشمن اش محبوبتر باشد، گمنامى را از پرنامى بیشتر بخواهد و همه را از خودش بهتر و پرهیزکارتر بداند.
به گفته وی اهتمام عملی به ویژگیهای دهگانه سبب نجات از بحران و حل معضلات و ارتقای بصیرت و قدرت تشخیص و قدرت تحلیل و هدف گذاری و برنامه ریزی فاخر و تصمیم گیری صحیح و اقدام عالی میشود.
حجت الاسلام حیدری كاشاني گفت: بی تردید تحصیل و به کار گرفتن این ویژگیها سبب تمام و کمال عقل و کامل شدن خرد انسان میشود و نزاع واختلاف و جنگ از جامعه دور میشود و دیگر شاهد حجم زیادی از پروندههای حقوقی و جزایی و خانواده و درگیری نخواهیم بود.
وی در ادامه با تأکید برآموزش و پژوهش نیاز محور در حوزه ودانشگاه اظهار داشت: حوزه و دانشگاه موظف است نیازهای صادق مردم را شناسایی و به صورت علمی پاسخ دهد، بنابراین اگر خروجی محافل علمی و حوزوی در جهت حل نیاز های صادق انسان باشد ارزش ویژهای خواهد داشت.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اشراف بر هندسة نیازهای صادق به ما کمک میکند تا به هندسة پرسشهای مفید برسیم و هندسة پرسشهای مفید به ما کمک میکند تا بتوانیم اولاً از ورود پرسشهای بیربط و غیر مفید به حوزة پژوهشهای علمی جلوگیری کنیم و ثانیا راه را برای ورود پرسشهای درست باز کنیم و در نهایت میتوان مشخص کرد که پرسش مفید مورد نظر پس از پاسخ به چه پرسشی باید در دستور کار پژوهشی قرار گیرد.
حجت الاسلام حیدری كاشاني گفت: مقولة بازطراحی هندسة نیازهای صادق انسان و نیز طراحی هندسة پرسشهای برخواسته از هندسة نیازهای صادق انسان، هر کدام یک کلان طرح پژوهشی است که در طول هم قرار دارند.
وی ابراز داشت: خروجی این دو طرح پژوهشی پیوسته باید به روز شود، از این رو وجود یک سازمان ویژه برای تولیت این دو مقولة استراتژیک از اوجب واجبات نهادهای علمی است که در واقع در پرتو وجود چنین سازمان استراتژیک است که نبض هدایت و رهبری و توسعة علم در اختیار جامعة علمی قرار میگیرد.
به گفته وی، علم در شرایط کنونی جامعة به صورت اسبی افسارگسیخته و خارج از کنترل عمل میکند و در جوامع دیگر مستکبران هستند که براساس هندسة نیازهای مادی و دنیا پرستانه خود به آن افسار زدهاند که برای خروج از این هرج و مرج و آن وابستگی و دنبالهروی چارهای جز رویکرد به راهبرد باز طراحی هندسة نیازهای صادق و هندسة پرسشهای مفید نیست.
استاد حوزه علمیه گفت: امروز پایان نامه نویسی در حوزه و دانشگاه به عنوان یک تکلیف علمی پرهزینه در آمده است، اما خروجی این فعالیت علمی چندان رضایتبخش نیست، چرا که مرجع مشخص و فعالی که براساس استانداردهای درست نیازهای مطالعاتی و پژوهشی را طی یک فرایند مطمئنِ کارشناسی تعیین کند وجود ندارد.