*حسين قطني باف
چند ماه از آغاز به کار رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری کاشان می گذرد. اگر دو یا سه ماه نخست فعالیت دوره جدید مدیریت شهری را فرجه ای برای ارزشیابی و تسلط بر اوضاع و تغییر و تحولات مدیریتی حساب کنیم ، طبیعی است ، اما اکنون در آغاز ماه پنجم فعالیت شورای شهر ، معطلی و تعلیق اجرای طرح های قبلی و اجرانشدن طرح های عمرانی جدید و بزرگ در شهر کاشان ، مشهود و ملموس است و رسانه های تابع شهرداری کاشان هم صرفا خبر طرح های عادی و خرد ، نظیر آسفالت و لکه گیری و جدول گذاری معابر و رنگ آميزی مبلمان شهری را دائم تکرار می کنند.
حتی با خواندن اخبار جلسات شورای شهر که در کانال این شورا منتشر می شود می توان فهمید که نشست های این دوره شورای اسلامی شهر تاکنون به نظریه پردازی اعضا ختم شده و از تصویب طرح های کلان ، برای آبادانی و پیشرفت شهری کاشان خبری نیست و اعضای این شورا حتی در تصمیم گیری و تعیین تکلیف ادامه طرح های قبلی شهرداری هم مردد و سرگردانند.
یکی از این طرح ها که با گذشت چند ماه از آغاز به کار شورا و شهرداری همچنان معطل مانده و جان مردم بدان بسته است ، طرح تونل موسوم به تونل خزندگان در بلوار امام رضاست که دو غار مصنوعی دو سوی این بلوار را به هم متصل می کند. طرحی که اجرای آن در دوره قبل شهرداری ( دوره مهندس سید محمد ناظم رضوی ) آغاز شد و اکنون بصورت نیمه تمام و ناایمن رها شده و هر لحظه ممکن است فرد یا افرادی با عبور از روی آن و ریزش ناگهانی تونل ، مصدوم یا کشته شوند.
شهردار کاشان 16 دی امسال در جلسه شورای شهر ، راه حل « تخریب » را برای تعیین تکلیف این تونل پیشنهاد کرد و گفت : « من تونل خزندگان را پر خواهم كرد » مهندس سعید ابریشمی راد که ظاهرا راه دیگری را برای تعیین تکلیف این تونل سراغ ندارد در آن جلسه اعلام کرد هزینه پرکردن تونل از هزینه های اصلاح فنی و تکمیل آن کمتر خواهد بود ولی در واقع با یک حساب سرانگشتی هزینه پرکردن این تونل 90 متری نزدیک با هزینه حفر آن تقريبا يکسان تمام مي شود ؟! در عین حال تاکنون کسی گواهی پایان کار این طرح را اعلام نکرده و برای این تونل هنوز آرماتوربندی و بتن ریزی انجام نشده و پیمانکار هم منتظر تصمیم شهرداری و شورای شهر برای ادامه اجرا و تکمیل این طرح نیمه تمام است.
اعضای شورای شهر ( طیف ائتلاف شهر همدلی ) و شهردار کاشان اعتقاد دارند : اجرای طرح تونل خزندگان مصوبه شورای شهر را ندارد ، بدون مطالعه اجرا شده ، هیچ مشاور و کارشناس و مهندس ناظری اجرای آن را تایید نکرده ، بدون مناقصه به پیمانکار سپرده شده ، سازه آن ناایمن است ، جانمایی مناسبی برای آن نشده و حادثه خیز است ، در معرض روان آبهای فصلی است ، توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری آن برگشت پذیر نیست .
گرچه نگارنده يادداشت با برخی استدلالهای اعضای محترم شورای شهر در خصوص طرح تونل خزندگان موافق است اما این انتقاد به آنان وارد است که 7 نفر از ایشان در دوره چهارم عضو همین شورا بودند ! چرا توجه و دقت نظر و وسواس و سختگیری کنونی را قبل از آغاز و در بدو اجرای این طرح نداشتند؟!
چرا رئیس کنونی شورای شهر کاشان که در دوره قبل عضو برجسته شورای چهارم بود باید بگوید « شورای شهر از ابتدا هیچ نقشی در اجرای این پروژه نداشته است » ! چرا نقش نداشته اید ؟ مگر شما نماینده مردم نبودید ؟ چرا در آن مقطع سکوت کردید ولی الان مو را از ماست می کشید ؟! اگر قصوری بوده شما باید به عنوان نماینده مردم و ناظران بر عملکرد شهرداری باید به ضعف عملکرد خود در دوره قبل اذعان و بابت آن عذرخواهی کنید.
این جمله جناب شهردار هم شایان توجه و البته تاسف است که می گوید : « همه هزینه های پر كردن تونل را از مطالبات پیمانكار كسر خواهم كرد » . پیمانکاری که به دعوت شهردار سابق ، مجری این طرح شده چه گناهی کرده که باید تاوان خوشایندی و ناخوشایندی و رغبت و بی رغبتی شما به یک طرح را بدهد؟! گنه کرد در بلخ آهنگری ، به شوشتر زدند گردن مسگری ؛ جناب شهردار , اگر بناست در این طرح سر کسی را ببرید بهتر است به جای پیمانکار ، سر مدیران و مهندسان ابن الوقت و نان به نرخ روز خوری را ببرید که در دوره قبل ، برای اجرای این طرح فراخوان مناقصه دادند و حین اجرا از آن حمایت کردند و اکنون هم در همان پست قبلی یا سمت های جدید خدمت می کنند و اکنون حاضر نیستند از عملکرد خود دفاع کنند و سکوت اختیار کرده اند.
چطور دیوارچینی غیرمجاز یک زمین مسکونی در تاریکی شب از چشم ماموران شهردرای مخفی نمی ماند اما ساخت یک تونل 90 متری در روز روشن در یک معبر پرتردد شهری به عنوان طرحی خودسرانه معرفی می شود ؟! مگر این تونل شبانه با قاشق کنده شده که اعضای شورای شهر آن را از سر خود باز می کنند ؟! گفته می شود این طرح بدون مناقصه به پیمانکار سپرده شده ، بسیار خوب ، اما چرا در مورد سرانجام مناقصه هایی که بدین منظور برگزار شد شفاف سازی نمی کنید ؟! آیا مناقصه ها برنده داشته یا خیر ؟ ساخت تونل خزندگان در ادامه قرارداد طرح غار رستوران و آبشار به پیمانکار این طرح سپرده شده است. اگر به ادعای شما حفر این تونل طرح مطالعاتی نداشته و هیچ مشاور و کارشناس و مهندس ناظری اجرای آن را تایید نکرده آیا در زمان حاضر نمی شود از کارشناس ( مهندسان ناظر ) بی طرف و خارج از شهر کاشان برای ارزیابی و داوری و مشاوره این طرح با وضعیت کنونی دعوت کرد ؟! يعنی شرايط اين تونل 90 متری پس از اصلاح و تکميل از شهر زيرزمينی نوش آباد ( تونل هاي دست کند که چاههای فاضلاب روی آن قرار دارد ) بدتر خواهد بود ؟!
آقایان اعضای شورای شهر ، اشکال و ایراد به جانمایی غاررستوران نیایش و تونل را چرا قبل از اجرای طرح گوشزد نکردید ؟ گرچه باید گفت غاررستوران و آبشار بیرونی و محوطه سازی آن در امتداد بلوار امام رضا اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری کاشان تبدیل شده و توجه مسافران بین راهی و حتی گردشگران کاشان را در تعطیلات نوروز و موسم گلابگیری در بدو ورود به کاشان به خود جلب می کند.
در مدخل ورودی شهر شیراز هم شاهدیم که مسافران این شهر با دیدن آبشار و دیواره های سرسبز کوه مجاور دروازه قرآن با راهنمایی نیروهای انتظامي و راهنمایی و رانندگی به توقفگاهها هدایت می شوند بنابر این در روزهای پیک گردشگری کاشان ( تعطیلات نوروز و موسم گلابگیری ) هم می توان با همکاری نیروهای انتظامی مانع ازدحام و توقف خودروها در حاشیه بلوار امام رضا شد و آنها را به پارکینگ هدایت کرد. خطر نفوذ روان آبهای فصلی و سیلاب هم با احداث دیوار برشی رودخانه در دست احداث در آن نقطه برطرف می شود.
بیان می شود این طرح ، توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری آن برگشت پذیر نیست ، عجیب است که هر روز در حومه شهر کاشان و در نقاطی که در دسترس نیست شاهد افتتاح تالارهای عروسی هستیم ولی در این محل که نقطه ورودی و معرف شهر کاشان و در محل گذر مسافران و شهروندان خود کاشان است ، سرمایه گذاری توجیه اقتصادی ندارد !
تاکنون بیش از 4 میلیارد تومان صرف ساخت غاررستوران و محوطه سازی پیرامونی و تونل و غار روبروی آن هزینه شده است و اکنون تکمیل یا تخریب و پرکردن تونل خزندگان به مبلغی بالغ بر 300 تا 400 میلیون تومان نیاز دارد . می توان این مبلغ را برای اصلاح و تکمیل این طرح اختصاص داد و می توان صرف تخریب و پر کردن آن کرد. اختیار با مدیریت شهری است که با رویکرد عقلانی و عالمانه و به منظور حفظ و صيانت از جان شهروندان و مسافران برای تکميل يا تخريب این طرح تصميم بگيرد. اما ضرورت دارد پیش از وقوع ریزش تونل و بروز خسارت یا تلفات احتمالی ، تکلیف این طرح زودتر روشن شود. .
|