به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، آيتالله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در سيصد و بيست و دومين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسير آيات 133 تا 136 سوره مباركه آل عمران، كه مي فرمايد «وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ»، گفت: بعد از گذر از آياتي كه مربوط به تحريم ربا بود، در اين آيات خداوند بندگان خودش را تشويق و دستور به پيشروي به سوي كارهاي نيك و كارهايي كه سبب غفران الهي و نزول رحمت خداوند ميشود ميدهد.
وي با اشاره به برخي از نشانه هاي اهل ايمان و تقوا، گفت: همانگونه كه اهل دنيا در رابطه با منافع دنيايي خود حسابگر هستند و چرتكه مي اندازند و حتي ريال ها را هم محاسبه ميكنند و يك ريال هم تخفيف نميدهند، به همان اندازه نيز اهل معرفت و تقوا در رابطه با آخرت حسابگر هستند و براي هرچيزي كه موجب رضايت خداوند و سبب تقرب به خدا مي شود، پيش قدم و پيشتاز هستند.
آيت الله نمازي با بيان اينكه امروز نيز در جامعه كنوني برخي افراد هركجا كار خير باشد حضور دارند، اظهار داشت: اين افراد در مساجد، نماز جماعت و جمعه و كمك به فقرا و رسيدگي به نيازمندان، كمك به زندانيان جرائم غيرعمد و بدهي هاي مالي حضور دارند و كمك ميكنند كه اين كارها نشانه اهل تقوا و اهل ايمان است.
وي افزود: خداوند مي فرمايد «وَ سارِعُوا» سرعت بگيريد «إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» از چيزهايي كه سبب غفران الهي، رحمت خدا و بخشش خدا مي شود، سرعت بگيريد و تنبل نباشيد و در كارهاي خير نيزبه مانند حضور در مسابقات دو كه همه تلاش ميكنند نفر اول باشند، اهل ايمان كه حسابگر هستند، مغز آنها در مسائل ارزشي فعال است و مانند حضور در مسابقات دو تلاش ميكنند نفراول و يا حداقل نفر دوم و يا حداكثر نفر سوم باشند.
نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ›› بشتابيد به سوي آنچه سبب غفران خدا ميشود و بشتابيد به سوي بهشت آن بهشتي كه عرض آن معادل با عرض همه آسمانها و زمين است ‹‹أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ›› اين بهشت را براي اهل تقوا فراهم كرده ايم و دستمزد و پاداش اهل تقوا است كه در دنيا همه سختيها و كمبودها و محروميتها و محكوميت ها را تحمل كرده اند و با نفس خود مبارزه كردند و هر آنچه كه نفس تقاضا كرد آن را سركوب كردند و به عقل ميدان دادند.
آيت الله نمازي با اشاره به اينكه اگر بهشتي كه عرض آن مساوي با عرض آسمانها و زمين باشد و همه عالم هستي را تصرف كرده باشد ديگر جايي براي جهنم نمي ماند، گفت: خداوند ميخواهد بگويد عرض و طول و حجم بهشت قابل مقايسه نيست و نمي توان محاسبه كرد، ضمن اينكه عالم آخرت را نمي توان با دنيا مقايسه كرد، چرا كه معادلات و محاسبات آخرت متفاوت از معادلات و محاسبات دنيا است و براي ما كه در فضاي تنگ و تاريك دنيا قرار داريم مسائل آخرت قابل درك نيست.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم دنيا را براي جنيني كه در رحم مادر و عالم رحم كه با عالم دنيا متفاوت است توصيف كنيم و بگوييم در دنيا خورشيد، آفتاب، ماه، ستارگان، اقيانوس، ميوه جات و نعمتهاي زيادي است متوجه نمي شود، چرا كه فضاي رحم با فضاي دنيا متفاوت است و به همين منوال فضاي دنيا نيز با فضاي آخرت متفاوت است، بنابر اين همانگونه كه جنين در رحم مادر نميتواند محاسبات دنيايي ما را درك كند، ما نيز نمي توانيم محاسبات عالم معاد و برزخ و آخرت را درك كنيم و خداوند تنها يك تصويري از آخرت را براي ما توصيف كرده است.
به گفته وي، انگور و انار و رطب بهشتي با انگور و انار و رطب دنيا قابل قياس نيست و نعمتهاي بهشت با نعمتهاي دنيا قابل قياس نيست، بنابر اين روايت است كه از پيامبراكرم(ص) سؤال كردند ‹‹وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ›› بهشت كه همه آسمانها و زمين را اشغال كرده است، جاي جهنم كجاست، حضرت نيز از باب مثال فرمود، روز كه مي شود شب كجاست، و با اين جمله مي خواهد به ما بگويد، عقل و فكر و فهم ما نمي تواند چنين معادلاتي را متوجه شود كه همانگونه شب و روز براي خودش حسابي دارد، عالم آخرت نيز داراي حساب و كتاب است.
نماينده ولي فقيه دركاشان با تشريح نشانه هاي اهل تقوا، گفت: خداوند در آيه 134 سوره مباركه آل عمران نشانه ها و آدرس متقيان را ميدهد و مي فرمايد ‹‹الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ›› يكي از علامت هاي اهل تقوا اين است كه انفاق ميكنند و دست شان باز است و بسته نيست و سخاوتمند هستند و بخيل نيستند و براي اين افراد تفاوتي ندارد كه وضعيت مالي خوبي داشته باشند يا نداشته باشند، در هر دو صورت اهل انفاق هستند، بنابراين يكي از نشانه هاي اهل تقوا انفاق است.
آيت الله نمازي ادامه داد: خداوندمي فرمايد ‹‹وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ›› اهل تقوا مانند برخي افراد نيستند كه زود عصباني شوند و حتي در برابر اهانتها با طمأنينه و با آرامش برخورد ميكنند و كينه دل و اهل انتقام جويي نيستند و نشانه سوم اهل تقوا ‹‹وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ›› اهل عفو و بخشش هستند و اگر اهانتي به آنها شد و از آنها عذر خواهي شد او را مي بخشند.
وي همچنين، عفو و بخشش را يكي از صفات خداوند دانست و بيان كرد: خداوند به همان نسبتي كه بزرگ است، عفو او نيز بزرگ است و خدايي كه چندين ميليارد انسان را ميخواهد اداره كند اينگونه نيست كه با يك اشتباه عصباني شود، اهل تقوا نيز همينگونه هستند، اگر كسي به آنها اهانت و يا توهيني كند او را ميبخشند ‹‹وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ›› و خداوند نيز محسن است و محسنين را هم دوست دارد.
آيت الله نمازي، گفت: خداوند در آيه 135 سوره مباركه آل عمران ميفرمايد ‹‹وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ›› يكي از علامات و نشانه هاي اهل تقوا اين است كه اگر مرتكب گناه كبيره فحشا شد و يا گناه كبيره اي انجام نداد اما به خودش ظلم كرد و يا گناه كبيره اي به غير از فحشا انجام داد و به ياد خدا افتاده و اندام او لرزيد ‹‹وا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ›› استغفار ميكند و طلب بخشش مي كند.
وي ادامه داد: خداوند مي فرمايد ‹‹وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ›› چه كسي به غير از خدا است كه گناهان را ببخشد، نشانه پنجم اهل تقوا ‹‹وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ ›› اهل تقوا كساني هستند كه اگر اشتباه كردند توبه ميكنند اما بار ديگر گناه نميكنند و بازگشت بعد از گناه ندارند.
نماينده ولي فقيه دركاشان در ادامه به تبيين جايگاه اهل تقوا پرداخت و گفت: خداوند در آيه 136 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹أُولئِكَ جَزاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ›› پاداش اهل تقوا بخشش خداي سبحان است، وقتي خداوند مي بيند بنده او برگشته و استغار ميكند، خداوند نيز رحمان و رحيم است و همان گونه كه مادر فرزندش را مي بخشد، خداوند نيز بندگانش را مي بخشد و اين در حالي است كه مهرباني مادر تنها شعاعي از رحمت واسعه خدا است.
آيت الله نمازي با بيان اينكه، رحمت خداوند يكصد درجه است كه خداوند تنها يك درجه از اين يكصد درجه رحمت خود را بين تمامي موجوداتي كه آفريده است تقسيم كرده است، افزود: عاطفه جانداران نسبت به فرزندان خود مظهر رحمت واسعه خدا است، بنابر اين بندگان خدا اگر اراده كنند به سمت و سوي خدا بازگردند، خداوند نيز آنها را مي بخشد.
وي افزود: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹وَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ›› جاي اهل تقوا در بهشت و در بوستانها و گلستانهاي زيبايي كه دركنار آن نهرهايي از آب و عسل و شير جاري است كه فكر و فهم انسان قابل درك آن نيست و ‹‹خالِدِينَ فِيها›› حضور اهل تقوا در بهشت مانند حضور در دنيا موقت نيست، بلكه بهشت ابديت دارد و جابجايي و هجرت و مسافرت ندارد ‹‹وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ›› چه زيبا است پاداش كساني كه اهل عمل هستند.
لازم به ذكر است، درس هاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و بيست و دومين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است.