به گزارش پورتال
خبري كاشان، به نقل روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان،
بررسی دو لایحه شهرداری کاشان شامل ایجاد سازمان های فناوری اطلاعات و
ارتباطات(فاوا) و همچنین مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری در قالب نشست رسمی در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت و
فرآیند رأی گیری برای تصویب یا رد آن انجام پذیرفت.
در ابتدای نشست محسن فخری معاون برنامه ریزی و
هماهنگی شهردار کاشان به همراه کارشناس شهرداری نقطه نظرات خویش را پیرامون ضرورت
ایجاد فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند.
سپس نوبت به سخنان موافقان و مخالفان لایحه رسید
که دکتر علی ثابت رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورا به عنوان نخستین مخالف، یکی از
دلایل عدم موافقت خود را عدم امنیت کافی در ساختار سازمان مجزا ذکر و ایجاد واسطه دوم در این زمینه را غیرمنطقی
قلمداد کرد.
در ادامه علی هاشمی طاهری رئیس کمیسیون حقوقی و
نظارت شورا به عنوان موافق کلیات ایجاد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد این
سازمان را با در نظرگرفتن ملاحظات امنیتی لازم دانست.
علی رسول زاده مخالف دیگر لایحه تشکیل سازمان
فاوا، چالش های جذب نیروی انسانی و هزینهای
برای سازمان جدید، ضرورت مشاوره با متخصصان و کارشناسان دانشگاهی، عدم زیرساخت های
مناسب ارتباطی و.. را به عنوان دلایل خود برای مخالفت با این لایحه بیان کرد.
امیرحسین پارسا نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و
اجتماعی شورا، نیز در مقام موافق لایحه با تأکید بر لزوم اعتماد و اطمینان به نیروهای
متعهد شهرداری، متمرکز بودن فعالیت های پراکنده فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک
سازمان را موجب صرفه جویی در هزینه ها دانست.
پس از
پاسخ های معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری و همچنین شهردار کاشان نسبت
به برخی انتقادات مخالفان نسبت به لایحه، فرآیند رأی گیری انجام شد که نتوانست آرای
اکثریت اعضای شورا را به خود اختصاص دهد و
بنابراین تصویب نشد.
ایجاد سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری
دومین لایحه طرح شده در نشست رسمی شورای اسلامی شهر بود که حسین حیدریان و دکتر
حسن الماسی در جایگاه موافق و مجید شمس و علی رسول زاده در کسوت مخالف به بیان دیدگاه
های خود پرداختند.
علی رسول زاده در خصوص علت مخالفت خود با این
لایجه، ماهیت حقوقی مستقل دو سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را یادآور شد و با یادآوری
کمک دولتی و درآمدهای اتوبوسرانی به عنوان محل تأمین بودجه حال حاضر این سازمان،
تحمیل بار تعهدات به شهرداری را مشکل بزرگ انحلال و ادغام دو مجموعه حمل و نقل شهری
دانست.
دکتر حسن الماسی نیز جلوگیری از سیاست
گذاری های متناقض و حتی متضاد در سیستم حمل و نقل شهری و تمرکز و هماهنگی در این
حوزه را دلیل موافقت خود با لایحه تاسیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری
عنوان کرد.
مجید شمس نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، برنامه و
بودجه شورا مخالف دیگر تصویب لایحه، عدم ایجاد
این سازمان در شهری دیگر(به جز شیراز)و عدم مشاهده خروجی آن، چالش های انحلال دو
مجموعه و ادغام در یک سازمان، وجود ردیف بودجه دولتی مستقل اتوبوسرانی در شرایط
کنونی، عدم الزام حضور بالاترین مقام اجرایی شهرستان در ساختار سازمان جدید و...
را به عنوان برخی از دلایل مخالفت خود با ایجاد سازمان مدیریت حمل و نقل بار و
مسافر شهری برشمرد.
حسین حیدریان رئیس شورا نیز با تأکید بر ضرورت
نگاه ویژه به حوزه حمل و نقل شهری، تشکیل سازمانی منسجم را در این مسیر بسیار موثر دانست و همچنین به برخی از ابهامات
مخالفان در این زمینه پاسخ داد.
علیرضا پورعسگری و علی هاشمی طاهری دیگر اعضای
شورا بودند که با رویکردهایی متفاوت به بررسی این لایحه پیشنهادی شهرداری
پرداختند؛ فرآیند رأی گیری پس از دفاعیات محسن فخری معاون شهردار آغاز گردید که در
پایان به دلیل برابر آرای مخالفان و موافقان تصمیم گیری نهایی به جلسه دیگری موکول
شد.
در ادامه دو مورد ارائه شده از سوی کمیسیون
حقوقی و نظارت شورا شامل نحوه قرارداد با کیوسک ها با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی
و همچنین ملاک قرار گرفتن قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداریها
مصوب سال 70 با شرکت مسئول املاک شهرداری کاشان توسط اعضای شورا مورد بحث قرار
گرفت و بررسی بیشتر به جلسات آتی موکول شد.