به گزارش پورتال
خبري كاشان، به نقل
از روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي کاشان، در کارگاه تکنيک هاي فرزندپروري که با
استقبال چشمگير شهروندان کاشاني همراه بود دو کارشناس روانشناسي به بيان مسائل
مبتلابه والدين در زمينه تربيت کودک و راهکارهاي حل آن پرداختند.
نخست حسن سرکار با اشاره به پديده «لجبازي» در
کودکان آن را ريشه در پيشينه رفتاري نادرست و مواجهه غلط دانست و اظهار کرد: در بسياري
موارد نصيحت کردن والدين با واکنشي مانند لجبازي فرزندان همراه مي شود و موجب بي
تأثير شدن هدايتگري هاي پدر و مادر مي شود.
وي، رويکرد «راه حل محور» را جايگزين مناسبي
براي نصيحت کردن پيشنهاد و خاطرنشان کرد: در گام نخست اين شيوه، والدين بايد با
همدلي کردن با احساسات کودکان خود به يک شنونده خوب براي آنان تبديل شوند تا
فرزندان پدر و مادر را به عنوان يک همراه براي در ميان گذاشتن مشکل خويش بپذيرند.
اين مدرس دانشگاه، زمان آرامش را در کودکان
متفاوت خواند و افزود: تا زمان رسيدن فرزند به اين مقطع روحي، بايد به همراهي با وي
ادامه داد و از پرسش هاي عصبي کننده از کودک خودداري کرد.
سرکار، درخواست راه حل از کودک را در اين رويکرد
يادآور شد و افزود: در صورتي که فرزند راهکاري را به والدين در خصوص مشکل ارائه
ندهد والدين بدون تحميل نظر خود مي توانند راه حل را در قالب عبارات پرسشي به کودک
عرضه کنند.
وي در خصوص دستاوردهاي رويکرد راه حل محور تصريح
کرد: تربيت فرزنداني با رفتار مبتني بر راهکار، افزايش محبوبيت والدين و عدم
وابستگي فرزندان به پدر و مادر برخي از نتايج استفاده از شيوه راه حل محور در
برخورد با مشکلات فرزندان است.
رضا بزرگ کارشناس سخنران ديگر اين کارگاه به
تحليل سوءرفتارهاي ديگر ممکن از سوي فرزندان پرداخت و گفت: اضطراب، استرس و ترس
مسائل ديگري هستند که والدين از وجود آنها در کودکان شان شکايت دارند.
وي سپس با تأکيد بر اينکه نبايد استرس، اضطراب
و ترس را احساساتي يکسان بدانيم، در مورد تفاوت هاي آن عنوان کرد: در استرس با
عامل مشخص از پيش روي داده مواجه هستيم حال آنکه در اضطراب از منشأ حس منفي آگاه
نبوده و در ترس ريشه اين احساس نامطلوب را مي دانيم.
اين مدرس دانشگاه، با بيان اينکه بايد سالانه يک
هزار واحد استرس را تجربه کنيم افزود: بر خلاف اين توصيه، بسياري از والدين
فرزندان خود را در محيطي ايزوله بدون حتي کوچکترين فشار رواني تربيت مي کنند که
موجب عدم توانايي کودکان در مقابله با مشکلات شان مي شود.
بزرگ، ريشه اضطراب کودکان را در کنترل کردن
والدين دانست و گفت: در پديده ترس نيز اگر پدر و مادر داراي واکنش مناسبي در قبال
اين حس فرزند نباشد اين هيجان منفي در فرزندشان نهادينه مي شود.