✍
يادداشت / حسين قطني باف: توجه به صنعت
گردشگري ، مهمترين راهبرد شهرداري کاشان در ديپلماسي شهري سه ماه ديگر دوره ي
مديريت « آقاي مهندس سيد محمد ناظم رضوي » در کسوت شهردار کاشان ، وارد چهارمين
سال خود مي شود.
جواني
که حسن خدمت او در مسئوليت هايي نظير معاونت فني و عمراني شهرداري هاي مناطق 10 و
17 تهران ، نظر برخي اعضاي شوراي شهر کاشان را جلب کرد و باعث گرديد ، وي را براي
سپردن مديريت شهري کاشان به زادگاهش دعوت کنند تا دوران طلايي کاشان را ( که به
دوره ي شهرداري پدر او يعني سيد مهدي ناظم رضوي اطلاق مي شود ) احيا کند.
سيد
محمد نظام رضوي در ابتداي مهر 1392 مسئوليت شهرداري کاشان را بر عهده گرفت و از
همان ابتدا شهر کاشان را با شعار در سايه سار ولايت با درآيت و همت جهادي، در مسير
پيشرفت قرار داد.
شهردار کاشان در 32 ماه گذشته با اجراي طرح هاي
خرد و کلان شهري در شهر کاشان، ثابت کرد در تحقق شعار بدو فعاليتش، اهتمام داشته
است به گونه اي که عده اي با برخي قياس ها، مديريت او را حتي سرآمد دوره طلايي شهر
کاشان در دهه 70 مي دانند.
به اذعان صاحب نظران، سيد محمد ناظم رضوي جوان
خلاق و پويايي است که سوداي توسعه و پيشرفت شهر کاشان را در سر دارد و در اين مسير،
بي پروا و جسورانه، گام هاي بلندي را بر مي دارد.
اجراي طرح هاي کلان شهري نظير احداث مسيرهاي
موازي خيابان اميرکبير، تقاطع غيرهمسطح مصلي، برگزاري جشنواره هاي محتلف، طرح
جهادي آسفالت، آغاز رسمي پروازهاي فرودگاه کاشان، افزايش 6 برابري بودجه 95
شهرداري در مقايسه با سال 92، ايجاد مناطق جديد شهرداري، تشکيل معاونت ها و سازمان
هاي جديد در شهرداري، ايجاد شرکت گردشگري ميقات تمدن آريا و ...
تبديل روابط عمومي شهرداري به مرکز ارتباطات و امور بين الملل
طي
حدود 3 سال گذشته در شهر کاشان، بيانگر اين ادعاست، اما در کنار اين فعاليت ها،
تبديل روابط عمومي شهرداري به مرکز ارتباطات و امور بين الملل در ماه هفتم فعاليت
مهندس ناظم رضوي را، بايد نقطه ي عطفي در دوره ي کنوني مديريت شهرداري کاشان دانست.
شهردار
کاشان در ارديبهشت سال 1393 در حکم خود خطاب به آقاي محمد علي فرجي مدير مرکز
ارتباطات و امور بين الملل شهرداري بر « تقويت ديپلماسي شهري در شهر کاشان » تاکيد
کرد، تاکيد و تصريحي که در دو سال گذشته به تدريج مصاديق عيني آن پديدار گشت.
ديپلماسي
شهري و اهداف آن در کاشان : در سالهاي اخير ديگر دولت ها، تنها بازيگران عرصه ي
سياست بين الملل نيستند بلکه شهرها در کنار اتحاديه هاي منطقه اي و سازمانهاي غير
دولتي و شرکت هاي فرامليتي، نقش بسيار مهم و فزاينده اي در تعاملات ديپلماتيک ايفا
مي کنند.
شهرها
امروزه به عنوان مهمترين عنصر جغرافيايي در داخل کشور مي توانند به مانند بازيگري
کارآمد در نظام بين الملل، منطقه و کشور تاثيرگذار باشند.
در اين شرايط شاهد خلق شکل جديدي از ديپلماسي
به منظور برقراري ارتباط سودمند و مؤثر در راستاي تامين منافع کشوها هستيم که به
آن « ديپلماسي شهري » مي گويند.
ديپلماسي شهري، راهکاري است که به وسيله ي آن
شهرها با هدف نشان دادن توانايي ها و علاقمندي هايشان ، ارتباطات و تعهداتي را با
ديگر بازيگران عرصه ي سياست بين المللي اعم از مجامع و سازمانها و شهرهاي مختلف
برقرار مي کنند.
در واقع ديپلماسي شهري را مي توان نوعي
تمرکززدايي از ارتباطات بين المللي دانست که شهرها بازيگران اصلي آن هستند.
شهرداري ها و شوراهاي شهر از جمله کنشگراني
هستند که مي توانند در بالاترين مقام اجتماعي شهر خود در بسياري از حوزه هاي
اقتصادي ، فرهنگي، هنري و حتي سياسي با ديگر کشورها وارد مذاکره شوند.
ديپلماسي شهري به عنون مکمل ديپلماسي رسمي است
در
حقيقت ديپلماسي شهري به عنون مکمل ديپلماسي رسمي است، ديپلماسي شهري در ايران هم
مانند ديگر نقاط جهان واژه اي جديد و مبحثي نوپاست و در سالهاي اخير حرکت هايي در
همين زمينه در مديريت شهري ايران براي تعامل با ساير ملت ها ديده مي شود و شهرهاي
متعددي به عرصه ي ارتباطات بين المللي ورود کرده اند که از ميان آنها مي توان به
تهران، اصفهان، مشهد، تبريز، شيراز، قزوين اشاره کرد.
در دو
سال اخير « شهر کاشان » نيز براي توسعه صنعت گردشگري به اين ابزار روي آورده و اين
حرکت مي تواند « نويدبخش فضاي جديدي در مديريت شهر تاريخي و فرهنگي کاشان و به
ويژه منطقه فرهنگي کاشان » باشد.
عضويت
شهرداري کاشان در مجمع شهرداران راه ابريشم - برگزاري سومين نشست تخصصي هماهنگي و
هم انديشي يازدهمين اجلاس شهرداران جاده ابريشم - سفر پروفسور يانگ هون کوواک رئيس
سازمان شهرداران جهاني و رئيس مجمع شهرداران جاده ابريشم به کاشان - افتتاح
دبيرخانه جهاني خانه با حضور رئيس و دبيرکل مجمع شهرهاي اسلامي - پيوستن کاشان به
ليگ شهرهاي تاريخي جهان - معرفي نشان ارديبهشت کاشان و نشان شهر خانه کاشان - نشست
شوراي نمايندگان دائم کشورهاي عضو اکو در کاشان - نشست مشترک شهرداري کاشان با
رايزنان بازرگاني تجاري و صنعتي ايران و هشت کشور خارجي - سفر شهردار کاشان به دبي
به منظور شرکت در نشست شهرهاي ايمن 2016 - ديدارهاي متعدد شهرداري کاشان با سفراي
کشورهاي خارجي در کاشان - سفر سفراي کشورهاي خارجي و شهرداران شهرهاي دنيا به
کاشان نظير روسا و مقامات کشورهاي انجمن دوستي ايران با ساير کشورها و شهردار
سارايوو - سفر شهردار کاشان به وين به منظور شرکت در مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و
بنياد بين المللي رهبران شهري - سفر شهردار کاشان به اجلاس جهاني ليگ شهرهاي
تاريخي در بادايشل اتريش از جمله قدم هايي بوده است که شهرداري کاشان در 32 ماه
گذشته در حوزه « ديپلماسي شهري » برداشته است.
كسب رتبه برتر مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري کاشان
حجم فعاليت هاي شهرداري کاشان در حوزه ديپلماسي
شهري باعث شد مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري کاشان در دوازدهمين کنفرانس
بين المللي روابط عمومي ايران در اين بخش حائز رتبه برتر شود.
بايد
گفت ديپلماسي شهري اولاً يک هنر است و ثانياً کاربردي است و تجربه ثابت کرده است
کشورهايي در مراودات بين المللي موفق تر هستند که شهرها و کلانشهرهاي بزرگ و کوچک
آنها با بهره مندي از ديپلماسي شهري فارغ از مسائل سياسي، معرف مديريت حاکم بر شهر
و تجربه هاي موفق مديريت شهري خود در حوزه هاي مختلف باشند.
ديپلماسي شهري هنر نشان دادن توانمندي هاي شهري
به موازات ديپلماسي رسمي و به کار بردن آن در جهت توسعه اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي
شهرهاست که شهرداري کاشان در سالهاي اخير توانست با بهره مندي از همين ابزار، نگاه
جهانيان را به تمدن هفت هزار ساله سيلک و شهر تاريخي کاشان تغيير دهد.
توجه به صنعت گردشگري مهمترين راهبرد شهرداري کاشان در عرصه ديپلماسي شهري
توجه
به صنعت گردشگري و جذب گردشگر ، مهمترين راهبرد شهرداري کاشان در عرصه ديپلماسي
شهري است.
کاشان در مرکز ايران خاستگاه تمدن بشري با
جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي زياد است که همکاري ها و ارتباطات بين المللي و
ديپلماسي شهري مي تواند سهم بيشتري از بازار گردشگري بين المللي را در اختيار
کاشان قرار دهد.
ديپلماتهاي شهري کاشان مي توانند با ديپلماسي
شهري اقدام به جذب گردشگر، شرکت هاي خارجي، سازمانهاي بين المللي و برگزاري رويدادهاي
بين المللي در اين شهر کنند.
ديپلماسي شهري از طريق شهرداري حتي مي تواند
تبليغات مخرب امپريالسم خبري عليه کشورمان را خنثي کند.
بي
ترديد شيطنت هاي استکبار جهاني براي مخدوش نشان دادن چهره ي جذاب کشورمان در مجامع
جهاني يکي از علل کم اقبالي گردشگران براي سفر به ايران است.
شهرداري هاي کلانشهرها و شهرهاي مهمي چون کاشان
با ابزار ديپلماسي شهري مي توانند حقيقت صلح دوستي ملت ايران را به رخ جهانيان
بکشند و علاوه بر آن ، به جذب گردشگر بشتر کمک کنند تا اشتغال در بخش صنعت گردشگري
گسترش يابد.
بي شک روند رو به رشد شهرداري کاشان که از دو،
سه سال پيش آغاز شد مورد تاييد و اقبال مسئولان و شهروندان اين شهر است ، ديپلماسي
شهري نيز به عنوان يکي از فعاليت هاي راهبردي شهرداري از اين قاعده مستثني نيست و
اگر شهروندان ثمره و نتايج اقتصادي اين نوع ديپلماسي را در زندگي خود حس کنند، در
اين زمينه همراهي و همکاري بيشتري با شهرداري خواهند داشت. ...