معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري کاشان گفت:
بر اساس مصوبه شوراي ترافيک و شوراي اسلامي شهر کاشان و در راستاي اجراي ماده 15
قانون رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي، طرح کنترل مکانيزه پارک حاشيه اي در
دو خيابان شهر کاشان به اجرا درآمده است.
به گزارش پورتال خبري
كاشان، محمد مسعود چايچي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري کاشان ، توزيع
عادلانه فضاي حاشيه معابر جهت توقف خودرو، دسترسي به اطلاعات صحيح، شفاف و قابل
استناد پارک را حق شهروندان دانست و افزود: با توجه به اينکه استفاده از پارک حاشيه
اي به عنوان پاركينگ حايز اهميت است، بايد با اتخاذ روشهايي، از امكانات موجود به
نحو مطلوب استفاده كرد.
وي با اشاره به اينکه اجراي گذشته اين طرح در
کشور بصورت غير مکانيزه بوده ، تبيين کرد: در راستاي تحقق شهر هوشمند و خدمات
الکترونيک و همچنين رفاه حال شهروندان، اجراي اين طرح در کاشان به صورت هوشمند و
مکانيزه، در فاز اول در خيابان هاي شهيد بهشتي و باباافضل به اجرا درآمده است.
چايچي ديگر مزيت هاي سيستم پارک حاشيه اي را آمارگيري
و آناليز دقيق داده ها جهت پيشبرد مطالعات و پژوهشهاي ترافيكي برشمرد و گفت: از ديگر
ويژگيهاي شناسه پرداخت الکترونيکي، اعمال قانون و محاسبه هزينه دقيق پارک توسط
نرم افزارها و کاهش سطح مناقشات مالي و اجتماعي شهروندان مي باشد.
به گفته اين مقام مسئول، سهولت در پرداخت عوارض
پارک حاشيهاي از طريق تلفن همراه، پيامک، کارتهاي اعتباري و تحت وب، بهسازي
ساختار کنترل و نظارت خودروهاي پارک شده، مديريت، نظارت و کنترل مالي عوامل اجرايي
پارک حاشيهاي و سهولت در ثبت خودروها از ديگر مزيت هاي اين طرح مي باشد.
چايچي تصريح کرد : اين طرح با نظارت شهرداري
کاشان توسط شرکت آتي شهر هوشمند ايرانيان به عنوان پيمانکار به اجرا درآمده و
پليس راهور کاشان نيز، که يکي از
رکن هاي اصلي اجراي اين پروژه بوده ، بر اجراي آن به صورت مستمر نظارت خواهد کرد .
وي با تاکيد برآغاز اجراي اين طرح در خيابان هاي
شهيد بهشتي و بابا افضل از اول ارديبهشت ماه سال جاري اين گونه تبيين کرد:
شهروندان با ثبت اطلاعات خودرو، ضمن دريافت شناسه پرداخت الکترونيک در سامانه جامع
اطلاعاتي، آن را روي شيشه خودرو نصب مي کنند. ماموران کنترل و نظارت نيز با
استفاده از دستگاه هاي هوشمند دستي قادراند تا اطلاعاتي مثل مدت زمان پارک، اعتبار
و هزينه کسرشده را به آنان بازگو نمايند.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري با بيان اينکه
طرح کنترل هوشمند پارک حاشيه اي در چندين خيابان ديگر کاشان نيز به اجرا
درخواهدآمد، خاطر نشان کرد: اين طرح بصورت آزمايشي و مشترک به همت شهرداري کاشان و
شرکت آتي شهر هوشمند ايرانيان در دو خيابان محدوده مرکزي شهر، که بيشترين پارک
خودرو و به تبع آن افزايش بار ترافيکي در آن اتفاق مي افتد، به اجرا درآمده و از طريق تبليغات محيطي
گسترده براي شهروندان تبيين مي شود.
چايچي اضافه کرد : در ماده ۷ طرح پارک حاشيه اي
به استناد قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، شهرداري ها مکلفند در معابر شهري
پرترافيک، تجهيزات لازم را براي اخذ حق توقف فراهم آورند.
معاون حمل و نقل و ترافيک ادامه داد : در تبصره
۲ اين قانون آمده که 100درصد درآمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پايان هرسال توسط
خزانه به حساب شهرداري ها واريز مي گردد تا جهت احداث پارکينگ در همان شهر هزينه
کنند.
چايچي افزود : خودروهاي داراي شناسه هنگامي که
در محدوده طرح پارک مي کنند تا نيم ساعت هيچ هزينه اي از اعتبارشان کسر نمي شود،
اما پس از نيم ساعت بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر کاشان، از 30 دقيقه تا يک ساعت
1000 تومان و از ساعت دوم به ازاي هر ساعت 300 تومان از اعتبار شناسه پرداخت
الکترونيک آنان کسر مي شود.
وي هدف از اجراي اين طرح را برقراري نظم و
انضباط در آمدوشدها و بازکردن گره ترافيکي بخصوص در محورهاي پرتردد مرکزي شهر ارزيابي
کرده و گفت: شهرداري اهداف مادي از اجراي اين طرح ندارد، اما براي کاهش تردد وسايل
نقليه شخصي ، اجراي قانون و فرهنگسازي براي کاهش بار ترافيکي شهر ناچاريم هزينه
کنيم.
چايچي اظهاراميدواري کرد: در شرايط پرازدحام
فعلي خيابان هاي مرکزي کاشان، پارکينگ مغازه ها و پاساژها در حالي خالي است که
فضاي ترافيکي و عمومي خيابان به پارک خودرو هاي شخصي اختصاص مي يابد، لذا با اجراي
اين طرح اميدواريم پارک خودروها در کنار خيابانهاي کم عرض محدوده مرکزي شهر کاهش
چشم گيري يافته وعبور و مرورها آسان تر شود.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري کاشان در پايان
گفت : در اين سامانه عامل انساني هيچ اراده و تاثيري بر هزينه هاي دريافتي نداشته
و شهروندان ميتوانند جهت ثبت نام با همراه داشتن کارت خودرو و بيمه نامه شخص ثالث
به دفاتر پيشخوان خدمات دولت و يا وب سايت www.c-pay.ir مراجعه نمايند.