پروازهاي فرودگاه خوي پس از 2 سال تعطيلي با ضمانت شوراي اين شهر و نيکوکار خويي از سرگرفته شد . به گزارش پورتال خبري کاشان ، فعاليت اين فرودگاه پس از 2 سال وقفه با فرود يک فروند هواپيماي کوچک آرجي حامل مسئولان اين شهرستان مجدداً آغاز شد . پرواز فرودگاه خوي به علت زياندهي شرکت هاي هواپيمايي و همچنين مسائل فني از 2 سال پيش تعطيل شده بود . مديرکل فرودگاههاي آذربايجانغربي مي گويد : پروازهاي فرودگاه خوي با ضمانت شوراي اسلامي شهر خوي و يک خير خويي ، 3 روز در هر هفته با هواپيماهاي فوکر 100 و آرجي در مسير تهران ، برقرار شد . شهردار خوي نيز گفت : براساس توافقنامه و قرارداد با شرکت هواپيمايي قشم اير ، پرواز هواپيماهاي اين شرکت با تضمين پرداخت ضرر صندليهاي خالي هواپيماهاي اين شرکت در پروازهاي اين فرودگاه برقرار شد که بر اساس آن 70 درصد ضرر صندليهاي خالي را شهرداري خوي و 30 درصد را نيکوکار خويي پرداخت خواهد کرد . فرودگاه خوي ، دومين فرودگاه آذربايجان غربي است که در سال 1383 به بهره برداري رسيد . فرودگاه خوي تا فرودگاه اروميه 136 کيلومتر و تا فرودگاه تبريز 176 کيلومتر فاصله دارد . شهرستان خوي 354 هزار نفر جمعيت دارد که 226 هزار نفر آنان در شهرهاي اين شهرستان زندگي مي کنند . فرودگاه خوي باتوجه به وجود مرز رازي ايران و کاپي کوي ترکيه در اين شهرستان مي تواند نقش بسيار مؤثري در جابجايي کالا ، مسافر و گردشکر از اين مرز داشته باشد . خوي از گذشته هاي دور چهار راه اقتصادي تجارت بين الملل از تبريز به خوي - خوي به ارزروم ، ترابزون ، استانبول ، تفليس و بغداد و از شهرهاي مهم در مسير جاده ابريشم به شمار مي رود . گفته مي شود فرودگاه کاشان هم بزودي و احتمالا در 20 خرداد فعاليت مسافربري خود را آغاز مي کند . فرودگاه کاشان تا فرودگاه اصفهان 220 کيلومتر و تا فرودگاه امام خميني تهران 237 کيلومتر فاصله دارد . شهرستان کاشان هم مثل خوي حدود 400 هزار نفر جمعيت دارد . صنعتي بودن شهرستان کاشان ، وجود چندين دانشگاه در اين شهرستان ، اقبال گردشگران به منطقه فرهنگي و تاريخي کاشان و رتبه برتر شهرستان کاشان در اعزام مسافران به مکه مکرمه ، مشهد و عتبات عاليات ... سبب شده مسئولان کاشان در دو سال گذشته براي مسافري کردن فرودگاه کاشان طرح هايي را در اين فرودگاه اجرا کنند . هنوز هيچ يک از مسئولان فرودگاهي و هواپيمايي کشور و همچنين مسئولان وزارت راه و شهرسازي در زمينه راه اندازي فرودگاه کاشان اظهار نظري نکرده اند . بايد اذعان کرد به دلايل مختلف ، احداث و توسعه فرودگاههاي کشور در 10 سال گذشته از الگوي اقتصادي مشخصي تبعيت نكرده و توجيه اقتصادي لازم را در برنداشته است بطوري که تقاضاي سفر در برخي از فرودگاهها در حد هواپيماهاي بدنه باريك است ، ولي آنها قادر به پذيرش هواپيماهاي بدنه متوسط و يا حتي پهن پيكر نيز مي باشند . بديهي است كه بخش عمده اي از سرمايه گذاريها و ظرفيت سازي هاي انجام شده در سطح فرودگاههاي کشور در زمان حاضر فاقد توجيه اقتصادي است هر چند در مواقع و شرايط بحراني بسيار راهگشا بوده است . از ميان 54 فرودگاه مسافري در ايران 22 فرودگاه صرفاً پرواز داخلي دارند و در 9 فرودگاه هم قابليت پروازهاي خارجي را دارند كه البته به رغم برقراري پروازهاي بينالمللي و حضور شركتهاي هواپيمايي خارجي در اين فرودگاهها، تنها سه مورد آن اقتصادي است و بقيه فرودگاههاي کشور اعم از ملي و بينالمللي زيانده هستند.
بايد منتظر ماند و ديد آيا فرودگاه کاشان صرفه اقتصادي خواهد داشت و آيا به سرنوشت فرودگاههاي کوچک مبتلا خواهد شد يا خير ؟
|