صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

چهار‌شنبه 13 اسفند 1393 - 41 : 15

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 13507

9200 بازدید


  تجليل از دکتر آيت اللهي پژوهشگر فرش دستباف ايران


 
آيين تجليل از دكتر حبيب الله آيت اللهي به عنوان پژوهشگر فرش كشور از سوي انجمن علمي فرش ايران و به همت كميته آموزش و پژوهش در محل موزه فرش ايران برگزار شد.

پورتال خبري كاشان، و به نقل از روابط عمومي دانشگاه كاشان،  دكتر اميرحسين چيت سازيان رييس انجمن علمي فرش ايران در اين آيين ضمن بيان نقش و اهميت تجليل از بزرگان پژوهش خواستار تداوم اين برنامه ها شد.
 
وي با اشاره به اينكه دكتر آيت الهي با داشتن دو دكترا درتاريخ تحليلي و تطبيقي هنر و هنرهاي تجسمي از پاريس و دانشگاه سوربون و تاليفات متعددش در سني كه بايد استراحت كند همچون يك جوان جسور از هنرمند وعالم هنر در فرش دفاع مي كند گفت: ايشان در پايان هشتادسالگي مسئوليت هايي چون سردبيري مجله علمي پژوهشي فرش، عضويت در هيئت موسس انجمن علمي فرش، عضويت در شوراي علمي دانشنامه فرش را پذيرفتند و حتي از ايشان كه سردبير مجله بودند براي چاپ نشريه كمك مالي هم گرفته ايم.
 
چيت سازيان با اشاره به تلاش هاي انجمن علمي فرش در مسير پژوهش گفت: اين انجمن دهمين سالگرد چاپ و انتشار مجله علمي فرش را كه جزو مجلات برتر در جشنواره  پژوهشگران برتر است در حالي جشن مي گيرد كه دكتر آيت الهي هميشه در اين راه يار و ياور اين  مجله بوده است.
 
وي به پروژه دايره المعارف فرش اشاره كرد و گفت: در اين پروژه حمايت هاي مالي از سوي كانون فناوري فرش مستقر در دانشگاه كاشان ونيز بنياد دانشنامه نگاري وزارت عتف و مركز ملي فرش ايران داشته ايم و تا به حال بيش از 2 هزار صفحه براي اين دايره المعارف گرد آوري شده است يعني دو برابر آن چيزي كه پيش از شروع كار تصور مي كرديم .
 
رييس انجمن علمي فرش كشور با گلايه از اينكه برخي دستگاههاي دولتي پژوهش را زنگ تفريح به حساب مي آورند در حاليكه بايد به آن به عنوان محصولي در جهت توسعه كشور چشم دوخت ،تمركز گرايي دستگاه هاي دولتي و توجه نكردن و دراختيارقرارندادن بودجه وتسهيلات به پژوهشگران ونهادهاي غير دولتي و انجمن هاي علمي براي تحقيقات كه داراي قانون و دستورالعمل است، و عدم پژوهشگر پروري را از مشكلات ديگر در اين زمينه بيان كرد و همين طور ديده نشدن كساني كه در پژوهش كار و تحقيق مي كنند را ضعف دانست. ايشان در پايان طرح ستادي با مسئوليت انجمن علمي فرش ايران و مشاركت مركز ملي فرش، سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي، وزارت علوم، كانون فناوري فرش و پژوهشكده فرش ايران رابراي تداوم جشنواره سالهاي بعد نيز ارائه داد.
 
آيت الهي هم در خلق و هم در نقد استاد است
 دكتر بهمن نامور مطلق معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، سخنران ديگر آيين تجليل از دكتر آيت الهي با اين بيان كه  اگر ده ها صدا داشتم هر چه راجع به آيت الهي مي گفتم كم بود گفت: در ميان اسطوره ها هيچ اسطوره اي مثل ژانوس بيانگر شخصيت آيت الهي نيست. چرا كه ژانوس نگهبان شهر رم است كه دو چهره يكي به داخل شهر و يكي به بيرون شهر دارد. آيت اللهي هم رويي به سنت دارد و رويي به مدرنيته. خيلي كم هستند افرادي كه اين حالت دوگانه را داشته و پيوندي باشند. آقاي آيت الهي به دلايل گوناگون اين اسطوره را بازسازي مي كند چرا كه او كسي است كه هم بدنه فرهنگ زيبايي شناسي ايراني را مي داند و هم فرهنگ و هنر غربي را.
 
نامور ادامه داد: آيت الهي هم در خلق و هم در نقد صاحب نظر است او بود كه رويكردهاي مختلف را به ما نشان داد.
 معاون سازمان ميراث فرهنگي اضافه كرد: او هم مترجم است و هم مولف و تاليفات او تاليفات واقعي است ونه حاصل چند ترجمه همان طور كه ترجمه هاي او بي نقص  است. و كم هستند كساني كه هم خلق كنند كه با عالم خيال سروكاردارد و هم نقد كنند كه با يد صرفا عقلاني باشد و هر دو ساحت را همان طور كه هست اينگونه چون آيت الهي بيافرينند و با هم خلط نكنند.
 
وي افزود كمتر مي شود مولف و منتقد را اينگونه در يك شخصيت جدا از هم ديد.
 
او همچنين به تلاش آيت الهي در حفظ زبان فارسي در فرهنگستان زبان وكوشش براي معادل سازي واژگان فارسي اشاره كرد و گفت آيت الهي كسي است كه تلفيق هنر مدرن با سنت را به خوبي پديد آورده است و نشان داده كه اين دو مي توانند باهم در تعامل باشند و تضاد ندارند. دكتر نامور مطلق در بخشي از صحبت هايشان به جديت دكتر آيت اللهي در حمايت از فرش و فصلنامه گلجام و انجمن علمي فرش درجلسات فرهنگستان هنر هم سخن به ميان آورد و گفت استاد حتي گاهي با تحكم مي خواستند كمك شود كه اين تحكم براي ما لذت بخش بود.
 
وي در پايان از برگزاري اين آيين و ادامه آن و تجليل از دكتر آيت اللهي توسط انجمن علمي فرش ايران تقدير و تشكر كرد.
 
بعضي هنرمندان به خاطر افتخاراتي كه قبول نكردند افتخار دارند
 نامور اضافه كرد: در بيوگرافي ايشان به نكته اي رسيدم كه مرا ياد خاطره اي انداخت. در سال 89، زماني كه ايشان از سوي اعضاي فرهنگستان به عنوان برگزيده هنر كشور انتخاب شدند و قرار برآن بود تا از رييس جمهور وقت لوح و چندصد سكه بگيرند، ايشان گرفتن اين لوح و سكه و اين عنوان را از سوي رييس جمهور وقت نپذيرفتند.
 
وي ادامه داد: بعضي از هنرمندان ما به خاطر افتخاراتي كه قبول نكردند افتخاردارند. آقاي آيت الهي آن روز يك نه بزرگ گفتند. نه بزرگ آيت الهي به هنر معاصر ما غيرت داد. و مناعت طبع ايشان كه نمي گذارند تا انتخاب بشوند بلكه انتخاب مي كنند قابل تحسين است. آقاي شجريان و آيت الهي اسطوره هاي هنر ما هستند كه روي عقايدشان ايستادند. درست در زماني كه افراد بسياري آرزوي چنين افتخار و قدرداني را داشتند ايشان با نپذيرفتن آن افتخار، يك افتخار تاريخي نصيبشان شد به شرطي كه دانشجويان و جوانان اين حركت را بنويسند و ثبت كنند ما بايد از آيت الهي ها پايان نامه داشته باشيم. چرا كه تاريخ هنر ما به امثال ايشان نياز دارد.
 
نامور گفت: آيت الهي صداي بخش بزرگي از هنر اصيل ما در دوره معاصر و مرجع تفكر جامعه هنري ماست. آيت اللهي هنرمندي پست مدرن با بهره مندي از سنت است تا يك مدرنيست! او آيت هنر معاصر ايراني است.
 
بازارهاي جديد فتح نمي شود مگر با پژوهش
 سهيلا جلودار زاده مشاور وزير صنعت معدن و تجارت نيز كه در اين مراسم حضور داشت در ابتداي سخنانش گفت: براي اين آيين آمادگي نداشته ولي به علت اهميتي كه براي هنر افتخارآميز فرش و ضروت پژوهش در آن قائل بوده آمده است. وي در ادامه سخنانش اشاره كرد فرش پديده اي است كه مي توان آن را به عنوان ميراث فرهنگي، اثرهنري و همين طور يك صنعت نگاه كرد. من از بچگي با فرش آشنا بودم و در كاشان مادر و مادر بزرگم هميشه فرش مي بافتند و من هم اين راه را ادامه دادم تا اينكه رشته دانشگاهي ام را هم نساجي دانشگاه امير كبير انتخاب كردم.
 
وي ادامه داد: ما در بحث فرش نياز به بازارهاي جديد داريم و يك تعريف نو كه اين امر ميسر نميشود مگر با پژوهش. همان چيزي كه امروز براي پاسداشت آن اينجاييم.
 
جلودار زاده گفت: من نمي خواهم تا از مشكلات صحبت كنم اما مي خواهم تا بگويم اثرات مطالعات كساني مثل آقاي آيت الهي صرف آباداني و آزادگي مردم در اقصي نقاط كشور خواهد شد. پژوهش خيلي معنا دارد و مطالعه بسيار ارزشمند است.
 
وي تصريح كرد: امروز ما ضرورت هماهنگي بانيان فرش و بزرگان آن را حس مي كنييم و مديريت صحيح اين بخش از اهميت ويژه اي برخورداراست.
 
جلودارزاده با بيان اينكه در چند سال گذشته با سونامي اقتصادي و خلا بهره گيري مناسب از نيروي انساني مواجه بوديم به تلاش بيشتر براي رسيدن فرش در حوزه صنعت به جايگاه ويژه اش تاكيد كرد.
 
بياييد هنر دل را پرورش دهيم
 اما حبيب اله آيت الهي به عنوان آخرين سخنران اين مراسم گفت: من معتقدم كه اگر ما به كاردست مي زنيم ما نيستيم كه كاري انجام مي دهيم ما وسيله خداونديم.
 او افزود: من يكي از اجزاي انجمن علمي فرش بودم و مي خواهم از فكر ايجاد كننده آن تشكر كنم كه دكتر چيت سازيان در زماني كه دانشجوي دكترا بود اين پيشنهاد را داد وبرايم خيلي جالب بود كه يك دانشجو اينگونه مي خواهد تا چنين فكري را عملي كند.
 
او گفت: اميدوارم كه در آينده ببينيم كه فرش ايران فرش ايران خواهد بود و نه هند و پاكستان.
 
آيت الهي ادامه داد: خيلي از جوانان ما فعال شده اند و درزمينه فرش تلاش مي كنند من ازعبارت هنر- صنعت بدم ميايد و از فرش به عنوان هنر صناعي ياد مي كنم چرا كه تحول در فرش در قالب هنرش بوده است.
 
وي به خاطره اي از كارهاي فرش بافي در يزد اشاره كرد و گفت: من در اين كار رنگ زردي به وجود آوردم كه از برگ 200 درخت انگور استفاده شده بود تا يك نسخه خاص از اين رنگ داشته باشم همانطور كه آبي و رنگ هاي ديگر فرشي كه استفاده مي كنم نسخه خودم است ... ولي هنوز در تهران باهمان رنگ هاي شيميايي كه از خارج تهيه مي شود كار مي كنيم رنگ هايي كه براي ما نيستند.
 
آيت الهي تاكيد كرد: اين هنر و طراحي فرش است كه تغيير مي كند در حاليكه تكنيك رنگ و صنعت فرش تغيير نكرده است .نبايد طرح ها ي گذشته را تكثيركرد. طراحي كردن و رنگ آميزي جديد، هنر است و هنر عبادت است. چرا كه اعتقاد داريم كه هنر زيباست و خدا زيبايي را دوست دارد پس هر چيز زيبايي را كه بيافرينيد عبادت كرديد پس بايد از هنر فرش صحبت كنيم.
 
وي گفت: فرش نياز به احساس دارد نياز به خرج كردن روح دارد و اين چيزها در صنعت نيست در هنر است چرا كه كساني روي آن كار ميكنند كه از درون دل كار مي كنند و ما بايد اين دلها را بسازيم بياييد هنر دل و احساس را پرورش  بدهيم.
 
با پايان اين برنامه از دكتر حبيب آيت الهي به پاس يك عمر تلاش و پژوهش در هنر فرش قدراني شد.
 
گفتني است حبيب آيت الهي نقاش و پژوهشگرتاريخ هنر و چهره ماندگار كشوري در سال 83، داراي دكترا در تاريخ تحليلي و تطبيقي هنر از دانشگاه پاريس و دكترا در هنرهاي تجسمي از دانشگاه سوربن، دانشياردانشگاه تهران، مدرس دانشگاه تربيت مدرس بوده و سابقه عضويت در بسياري از انجمن ها و موسسات هنري از جمله انجمن هنرهاي تجسمي  يونسكو، كميته مركزي انجمن قلم ايران، انجمن هنرهاي تجسمي، كميته پژوهش ترجمه، موزه صنايع دستي ايران و... را داشته است. او سردبير مجلات علمي پژوهشي و داور بسياري از فصلنامه ها بوده است. از وي كتاب ها و تاليفات و ترجمه هاي بسياري به چاپ رسيده است.
 
گفتني است در اين آيين چهره هاي شاخصي از جمله  سرپرست مركز ملي فرش و رئيس شركت سهامي فرش ايران، مديركل هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، مشاور اموركار آفريني زنان عشايري و روستايي نهاد رياست جمهوري، نماينده پيشين ايران دريونسكو، معاون پژوهشي دانشگاه بيرجند، نماينده كانون فناوري فرش و دانشگاه از كاشان، رئيس جهاد دانشگاهي اردكان، معاون پژوهشي مركز ملي و مشاوران مركز ، هنرمندان فرش ازجمله استاد پاكدست و ... حضوري گرم و پرشور داشتند.
 
لازم به ذكر است كه پيش از اين آيين، كارگاه اموزشي تدوين استراتژي فرش دستباف با استقبال مناسب علاقمندان و تدريس دكتر بابك خزايي به مدت سه ساعت برگزار شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi