به گزارش پورتال خبري
كاشان، و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کاشان، محمد رضا اسدی صبح
امروز در بازدید از نمایشگاه آثار تحقیقاتی و پژوهشی دانش آموزان مقاطع ابتدایی
کاشان در قالب نمایشگاه جشنواره جابر بن حیان که با مدیریت آموزش و پرورش این
شهرستان همزمان با سراسر کشور در دبیرستان بزرگسالان امام حسین(ع) این شهرستان
برگزار می شود گفت: برخی طرح های مرتبط با آبفا که در راستای کاهش سرانه مصرف و مدیریت
اصلاح الگوی مصرف در این جشنواره ارائه شده است و قابلیت عملیاتی شدن دارد برای
تعمیم در سطح شهرستان استفاده می شود.
وی افزود: طراحان 400 طرح راه یافته به مرحله
منطقه ای شهرستان به عنوان حامیان آب معرفی می شوند و به 15 نفر منتخب آنها در
ارائه طرح های مرتبط با کاهش بحران آب و اصلاح الگوی مصرف جوایز نقدی تشویقی اهدا
می شود.
به گفته وی، نکته قابل توجه و تامل در طرح های
بسیار خوب دانش آموزان استفاده از ساده ترین و در دسترس ترین امکانات و ضایعات دور
ریز کاغذ، مقوا، چوب، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف بود که با نهایت تدبیر و خوش فکری
خلاقانه و مبتکرانه مورد نیاز ظهور و بروز پیدا کرده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کاشان در ادامه با
تاکید بر موقعیت و شرایط کم آبی کشور و به تبع آن منطقه گرم و خشک و کویری کاشان
که از بقیه نقاط کشور حادتر است افزود: فرهنگ سازی در مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی
مصرف یکی از راهکارهای مقابله با بحران بی آبی است که توسط دانش آموزان کاشانی به
خوبی در این نمایشگاه در قالب طرح های تحقیقاتی و پژوهشی عملیاتی شده است.
اسدی با تقدیر از مدیریت آموزش و پرورش کاشان
در برگزاری جشنواره جابر بن حیان و هدایت دانش آموزان در ارائه طرح های آنها
متناسب با چالش ها و نیازمندیهای پژوهشی شهرستان در حوزه آب گفت:تداوم و استمرار
برپایی این نمایشگاه ها با ارائه آثار پژوهشی با قابلیت عملیاتی شدن روند خوبی را
در فرهنگ سازی کاهش سرانه مصرف رقم می زند.
وی سرانه مصرف هر شهروند کاشانی را 230 لیتر در
شبانه روز تاکید کرد و گفت: این میزان مصرف 80 لیتر از استاندارد آن بالاتر است.
به گفته وی، سرانه مصرف از طریق برنامه ریزیهای
مستمر و عملیاتی نظیر طرح تحقیقاتی جشنواره جابر بن حیان و دیگر سیاست های لازم در
این مسیر می تواند کاهش و حتی به میزان استاندارد آن برسد.
مدیر اداره آموزش و پرورش کاشان، نیز در ادامه
این بازدید سابقه برگزاری جشنواره نوپای جابر بن حیان را حدود 10 سال در این
شهرستان عنوان کرد و گفت: این جشنواره با هدف تبدیل طرح های ابتکاری دانش آموزان
دوره ابتدایی به تحقیق اجرا می شود.
محمود خدمتی ارائه این طرح ها در قالب مدل، دست
ساز و تحقیقات کتابخانه ای به صورت تیمی توسط دانش آموزان را تاکید کرد و گفت:
امسال برای هفتمین سال متوالی است که جشنواره جابر بن حیان با آثار، فواید و ارائه
ایده های نابی برگزار می شود.
وی تصریح کرد: امسال بیشتر طرح های جشنواره
جابر بن حیان در کاشان نیز با توجه به بحران جدی آب در این شهرستان و پرسش رییس
جمهور نیز که مرتبط با این مبحث بود ارائه شد تا با عملیاتی شدن این طرح ها زمینه
های فرهنگ سازی و زمینه سازی مدیریت مصرف و اصلاح الگوی آن توسط تمامی شهروندان
رعایت و عملی شود.
به گفته وی، حدود 1200 طرح در تمامی مدارس
ابتدایی کاشان ارائه شد که از این تعداد 400 مورد انتخاب و در قالب نمایشگاه از 27
بهمن تا هشتم اسفند برای بازدید دانش آموزان و والدین آنها در معرض نمایش همراه با توضیح طراحان قرار گرفت.
مدیر اداره آموزش و پرورش کاشان، ارائه یکصد
طرح دانش آموزان مرتبط با آب در نمایشگاه را یادآورشد و گفت: دانش آموزان ارائه این
تعداد طرح در جشنواره را با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری درراستای فرهنگ سازی
اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف که از طریق لوح های فشرده آبفای کاشان توزیع شد در
دستور کار خود قرار داده و عمملیاتی کردند.
خدمتی،انتخاب 15 طرح برتر از بین 400 طرح ارائه
شده و راهیابی آن به مرحله استانی را یادآورشد و گفت: مرحله استانی جشنواره جابر
بن حیان اردیبهشت سال 94 در اصفهان برگزار می شود.
وی، قطره قطره تا رویش از دانش آموز مرجان عسگری
دوست، قهر آب از دانش آموزان پارسا روحانی، علیرضا ملاقلی و محمد رضا بهرامی، ایست
آلودگی کافی است از دانش آموزان پویا پیردهقان، آرمین منصوری شاد و محمد متین
ابوالحسنی پور و طرح چوب مصنوعی از جمله های طرح های ارائه شده برتر مرتبط با آب
در نمایشگاه جشنواره جابر بن حیان در کاشان است.
به گفته وی، جمع آوری و طبقه بندی، مدرن، نمایش
علمی، طراحی و ساخت، آزمایش و تحقیق از جمله موضوعات جشنواره جابر بن حیان است.
خدمتی در پایان اظهارداشت:تقویت مهارت زندگی
دانشآموزان، شکوفایی استعدادهای نهفته تحقیقاتی و عملیاتی شدن پتانسیل های برتر
پژوهشی را هدف از برگزاری جشنواره جابر بن حیان ذکرکرد و گفت:با توجه به تغییر
ساختاری كه در نظام آموزشی و پرورشی كشور به وجود آمده است، این كار باید به صورت
مستمر در مدارس انجام شود.