معاون آموزشي دانشگاه کاشان علت برکناري 5 نفر از استادان اين دانشگاه را احراز نشدن توانايي علمي آنان اعلام کرد . در متني که در وب سايت دانشگاه کاشان به نقل از آقاي الماسي معاون آموزشي اين دانشگاه منتشر شده آمده است : در 7 ماه گذشته از بين 152 نفر از اعضای محترم هیئت علمی که بصورت پیمانی مشغول بودند صلاحيت 149 نفر و از بين 53 نفر از کساني که بورسیه بودند یا در فراخوان جذب سال گذشته شرکت کرده بودند صلاحيت 51 نفر تأیید شد و از جمع اين عده حدود 2% ( يعني 5 نفر ) نتوانستند شرایط علمی لازم را داشته باشند .
وي در سخنان خود افزوده است : برای دانشگاهی که تلاش میکند در سال 1404 در ردیف پنج دانشگاه برتر کشور قرار گيرد جذب عضو هیئت علمی با کیفیت علمی بالا ضروری است ؛ لذا اگر متقاضی جذب در دوره کارشناسی یا کارشناسیارشد مشروط شده یا نمره هاي پایینی داشته باشد نمیتواند به عنوان استاد در کلاس حاضر شود و پاسخگوی انتظارات دانشجویان دانشگاه کاشان شود - آن هم دانشجوياني که در برخی رشتهها با رتبههای دو رقمی پذیرفته میشوند - ضمن آن که متقاضیان نابغه و توانمندتري برای عضویت در هیئت علمی وجود دارند .
الماسي در ابتداي گفته هاي خود به چگونگي جذب استاد در دانشگاهها هم اشاره کرده و يادآور شده است : جذب استاد در دانشگاهها به دو روش صورت مي گيرد ، در روش اول ، افرادی که مدرک دکتری دارند پس از انتشار فراخوان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و بر اساس اعلام نیاز دانشگاه ثبتنام میکنند ؛ این افراد پس از ثبتنام در صورت داشتن شرایط لازم ، توسط دانشگاهها دعوت به مصاحبههای علمی و صلاحیت عمومی میشوند . چنانچه پرونده آموزشی متقاضيان در دوران تحصیل قابل قبول باشد به کارگروههای علمی معرفی میشوند و اگر شرايط لازم کارگروه علمی را داشته باشند به کارگروه صلاحیت عمومی معرفی میشوند و اگر شرايط لازم کارگروه صلاحيت عمومي را نيز بتوانند احراز نمایند به هیئت اجرایی جذب دانشگاه معرفی مي شوند و با موافقت آن هیئت به عنوان عضو هیئت علمی آن دانشگاه به صورت پیمانی مشغول خواهند شد . البته براي جلب نظر نهایی هیئت اجرایی ، جذب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، قبل از مرحله صدور حکم الزامی است .
معاون آموزشي دانشگاه کاشان در توضيح روش دوم جذب استادان گفته است : در برخی رشتهها که نیاز مبرم به جذب هیئت علمی باشد و فارغالتحصیل دکتری در آن رشته وجود نداشته باشد از بین دانشجویان دوره دکتری که هر سه مرحله قبلي ( تاييديه کارگروه علمي ، تاييديه کارگروه صلاحيت عمومي ، تاييديه هيئت اجرايي جذب ) را طي کرده باشند به عنوان بورسیه پذيرفته مي شوند . وي در سخنان خود افزوده است : بر اساس دستورالعمل جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری این اشخاص لزوماً عضو هیئت علمی دانشگاه نخواهند بود و پس از فراغت از تحصیل ، چنانچه دانشگاه به آنان نیاز داشته باشد و چنانچه صلاحیت هاي علمی و عمومی لازم را برای پست عضو هیئت علمی داشته باشند به صورت پيماني به عنوان عضو هیئت علمی جذب خواهند شد و چنانچه شرایط لازم را در یک سال احراز کنند حکم آنان تمدید خواهد شد . وي گفته : افرادی که در فراخوانهای جذب ، شرکت کرده یا بورسیه شده اند بايد برای شروع کار ، طبق مقررات ، فرایندهای جذب را طی نمایند !
بايد گفت سخنان آقاي الماسي که در وب سايت دانشگاه کاشان منتشر شده قانع کننده نبود و حتي بر ابهامات اين موضوع افزود ، در ابتدا با 2 درصد يا 5 نفري که آقاي الماسي بر رد صلاحيت علمي آنان تاکيد مي کند آشنا مي شويم :
- ( عباس . خ ) ، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۳ - ( محمد . ش ز ) ، مدیر فرهنگی سابق دانشگاه ، دکترای مکانیک ، نفر اول ورودی دوره دکترای سال ۱۳۸۸ ، فارغ التحصیل با درجه عالی در مقطع دکترا با معدل ۱۹/۲۵ ، دارای ۷ مقاله پژوهشی و ۱۷ کنفرانس داخلی و خارجی و … - ( محمد ه ) ، دکترای مکانیک ، دانشجوی نخبه دوره دکترای کشور ، دارای بیش از ۵۰ مقاله و ۱۰ اختراع ثبت شده - ( بهزاد ط ) ، مهندس مواد ، با تلاش و پیگیری نامبرده برای اولین بار رشته مهندسی مواد در دانشگاه کاشان راه اندازی شد - ( خانم نگین م ) ، استاد پژوهشکده نانو دانشگاه کاشان و …
حال اين سئوالات مطرح است که :
1 ) - با توجه به آيين نامه استخدامي اعضاي هيئت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي پژوهشي و فناوري ( که نسخه اي از آن در وب سايت دانشگاه کاشان نيز منتشر شده است ) مبناي قانوني برکناري اين 5 استاد دانشگاه چه بوده است ؟ با توجه به اين که توانايي علمی و عمومی اين 5 استاد ، قبلاً به تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسیده است يا حکم بورسيه آنان در زمره 36 بورسيه غيرقانوني کل کشور نبوده که دستور لغو آن صادر شده باشد ، بررسي مجدد توانايي علمي اين 5 استاد چه مبناي قانوني داشته است ؟
2 ) - چه کساني مجددا صلاحيت و توانايي علمي اين استادان را ارزشيابي کرده اند ؟ آيا ارزشيابان مستقر در کميته تجديد نظر با اين استادان هم رشته بوده اند يا خير ؟
3 ) - استاداني که عضو بنیاد ملی نخبگان هستند ، دهها مقاله ISI ، دهها مقاله علمی پژوهشی ، دهها مقاله کنفرانسی ، چندین اختراع و تاییدیه علمی و چندین محصول تجاری سازی شده دارند و صاحب چندین ایده محوری هسته های فناور و شرکت دانش بنیان و چندین پروژه افتخار آمیز ساخت و طراحی و تجهیز هستند چطور ممکن است در بررسي هاي تجديدنظري ، صلاحيت علمي شان محرز نشود ؟!
4 ) - نظام امتیاز بندی مشخصی در وزارت علوم تحقيقات و فناوري و دانشگاهها و مؤسسات علمی و پژوهشی برای سنجش اعتبار علمی داوطلبان عضويت در هیئآت علمی وجود دارد که با آن می توان برخي ادعاها را راستي آزمايي کرد ؛ در این خصوص ، فرمي براي بررسی توانايي علمی داوطلبان جذب در دانشگاه وجود دارد که در این فرم 17 معیار درج شده است و برای هر کدام از آنها نیز امتیازهايي در نظر گرفته شده است که در مجموع 175 امتیاز برای احراز توانايي علمی داوطلبان تعيين شده است . معدل نمرات دوره کارشناسي ، کارشناسي ارشد و دکتري و نمره پايان نامه کارشناسي ارشد و دکترا در فرم امتيازات توانايي علمي داوطلب ، فقط 5 امتياز از مجموع ۱۷۵ امتیاز اين فرم را به خود اختصاص داده است . حال با توجه به تمام معیارهای موجود در بررسي توانايي علمي اين 5 استاد بايد به روشني توضيح داده شود که جمع امتیازات هر يک از اين استادان چه نمره اي بوده که به رد صلاحیت علمي آنان منجر شده است ؟
5 ) - هيئت عالی جذب اعضاي هيئت علمي دانشگاهها بالاترین مرجع جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي است ؛ علي کي نژاد رئيس اين هيئت 25 تير امسال به آقاي دکتر ميلي منفرد دبير هيئت مرکزي جذب وزارت علوم تحقيقات و فناوري ابلاغ مي کند که : « ارجاع پرونده افرادی که توانايي علمی و صلاحيت عمومی آنان طبق مصوبات و مقررات مربوط در هیئت های اجرایی جذب مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی تصویب و به تایید نهایی هیئت های مرکزی جذب قرار گرفته اند به هيئت هاي اجرايي جذب مؤسسات { يعني دانشگاهها } براي بررسي و طي مجدد فرايند جذب بر خلاف مصوبات و مقررات این هیئت می باشد . حتي در بند ب اين نامه آمده است براي آن دسته از افرادي که بدون شرکت در فراخوان يا بر خلاف مصوبات و مقررات جاري جذب هيئت علمي مورد پذيرش جهت راتبه تحصيلي قرار گرفته اند تمهيداتي انديشيده شود تا ضمن شرکت در فراخوان جذب شهريور ، توانايي علمي و صلاحيت عمومي آنان طبق فرانيد موصب مورد بررسي قرار گيرد و در صورتي که واجد شرايط لازم باشند مطابق مقررات اقدام شود » .
حال چطور ممکن است وزارتخانه علوم تحقيقات و فناوري ، حکمی بر خلاف مصوبات پیشین خود صادر کند ؟ در چند ماه اخیر چه اتفاق خاصی روی داده که 5 استادي که اعلام نیاز و حکم بورسیه داشته اند یا به عنوان عضو هیئت علمی پیمانی در دانشگاه مشغول بوده اند و از تمام فیلترهای سازمان دانشجویان و دانشگاهها گذشته اند ، در بررسي مجدد صلاحيت هاي علمي با "عدم نیاز " هیئت جذب دانشگاه مواجه شده اند ؟ اين استادان قبلا چه نقشی در صدور و تایید و پذيرش خود داشتهاند جز اینکه مطابق ضوابط علمی و عمومی پذیرفته شده بودند ، اکنون چرا بايد به اسم رد صلاحيت علمي برکنار شوند ؟! از دانشگاه کاشان انتظار داريم با پاسخگويي شفاف به اين سئوالات ، ابهامات افکار عمومي و رسانه ها را در خصوص اين موضوع برطرف کند .
|