به گزارش پورتال خبري
كاشان ، رضا منصوري در نشست توسعه علمي، بنيان توسعه در دبيرستان دخترانه
فرزانگان كاشان افزود: ساخت رصدخانه ملي،يك همت بزرگ است، در حالي كه مي خواستند
تلسكوپ بخرند، محققان ايراني، رصدخانه ملي را مي سازند تا نسلهاي آينده، خود را
باور كنند و به اين عزت خود افتخار كنند.
وي افزود: مقدمات ايجاد رصد خانه ملي، در سال
82 آغاز شد و پس از اندازه گيري بيش از 40 قله کوه در مناطق مختلف کشور 12 سال طول
کشيد تا منطقه کامو کاشان، به عنوان مناسب ترين قله براي استقرار تلسکوپ هاي حرفه
اي نجومي انتخاب شد.
وي با اشاره به اينکه رصدخانه بين المللي کاشان
در خاورميانه بي نظيراست، خاطر نشان کرد: بواسطه اين مکان نجومي مي توان يک پل
ارتباطي بين جزاير قناري، چين و هند را با کشور ايران بوجود آورد.
منصوري مدير رصدخانه ملي ايران، قله گرکش در
ارتفاعات شهر کامو کاشان را جزو بهترين قله هاي نجومي جهان دانست و گفت: اين مکان
باعث شده که رصدخانه بين المللي کاشان را به پيچيده ترين و بزرگترين فناوري نجومي
جهان با قابليت هاي رصدي تبديل شود.
وي با اشاره به اينکه تاکنون حدود 80 تن تجهيزات
به بالاي قله گرکش انتقال داده شده است، گفت: براي تسريع در عمليات ساخت اين
رصدخانه جاده 11 و نيم کيلومتري از شهر کامو تا محل رصد خانه بايد آسفالت شود که
تاکنون هفت کيلومتر آن اجرا شده است.
منصوري ابراز اميدواري کرد: با حمايت هاي دولت
تدبير و اميد کار ساخت و تکميل رصدخانه بين المللي کاشان تا چهارسال آينده به
اتمام برسد.
وي تاکيد کرد: موقعيت جغرافيايي ايران، براي
رصد و نجوم، يک موقعيت استراتژيک است که مي تواند پس از تکميل اين طرح، براي
استفاده منجمان کشورهاي خارجي اختصاص داده شده و اين فرصتي است كه بايد، غنيمت
شمرده و امکانات لازم خدماتي را فراهم سازند.
بنيانگذار انجمن فيزيک ايران در ادامه گفت: تغيير نگرش، از مهمترين عوامل رشد در ايران است
و ديدن عوامل رشد به معني مدرن آن است كه
بر تمام اقدام هاي اجرائي ما اثر مي گذارد.
مدير طرح رصدخانه ملي ايران گفت: متاسفانه ما ايرانيان
بيش از آنکه از تفکر استفاده کنيم فقط ديده و شنيدهايم. ولي پيچيدگي هاي توسعه
علم را بايد شناخت و براي آن برنامه ريزي كرد.
منصوري گفت : علم، همان کتاب خواندن وبلد بودن
مطالب مکتوب نيست،درس خواندن ، بري آماده كردن نسل هاست تا درست و پيچيده فكر
كنند.
مدير طرح رصدخانه ملي ايران با مقايسه هوس و
آرزو تاكيد كرد: هوس، خواسته اي است كه به
سادگي به نتيجه مي رسد اما آرزو، خواستني است كه براي رسيدن به آن بايد تلاش كرد و
دانش آموزان با علم و تلاش مي توانند به آرزوهايشان برسند.