به گزارش
پورتال خبري كاشان،
آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه در كاشان دوشنبه شب در مسجد حضرت
قائم(عج) در
جلسه تفسير قرآن و در ادامه تفسير آيه 257 از سوره مباركه بقره كه مي
فرمايد يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ
أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ
أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ گفت: اين آيه يكي از آياتي
است كه هم مفسرين اهل شيعه و هم مفسرين اهل سنت تفاسير زيادي براي آن دارند.
وي افزود: يكي از
سؤوالاتي كه براي اين آيه مطرح است اين است كه مي گويد خداوند ولي كساني است كه
ايمان آورده اند و آنها را از ظلمت به سمت
نور هدايت مي كند كه در اين بخش از آيه در رابطه نور و ظلمت كه خداوند مؤمنين از
ظلمت خارج و به سمت نور هدايت مي كند دو مطلب وجود دارد كه بايد روشن شود.
آيت الله نمازي گفت: برخي
از مفسرين در توضيح دو واژه نور و ظلمت سردرگم هستند كه ظلمات و نوري كه در قرآن
از آن نام برده شده است مجازي است يا حقيقي است.
وي افزود: در رابطه با
معني ظلمت مي توان گفت هرچيز غيرخدايي ظلمت است و هرچيز خدايي نور است لذا به دليل
اين كه انسان ها در پرده حجاب قراردارند اين نور به مانند اكسيژن در آب و هوا براي انسان قابل ديدن نيست.
عضو جامعه مدرسين حوزه
علميه قم با اشاره به اين كه تمامي آنچه از سوي خدا آمده است نور است گفت: كساني
كه از سوي خدا معرفت پيدا مي كنند قلب آنان نوراني است و اين نور، نور معرفت است.
آيت الله نمازي از نبوت
، انبياء، پيامبراعظم، توحيد، ولايت، اعتقاد به معاد، اعتقاد به مرگ و قبر و برزخ
و حساب و.... به عنوان نور نام برد و گفت: نماز نور است و كسي كه نماز خوان واقعي
باشد همه چيز او درست است.
نماينده ولي فقيه
دركاشان با اشاره به اين كه هرآنچه از سوي خداوند قانونگذاري شده است نور است و در
نقطه مقابل آن كفر و شرك و نفاق و گناهان كبيره ظلمت است گفت: بنابراين نور مجازي
نيست و حقيقت است و مانند دو فرشته در طرف
چپ و راست انسان قابل ديدن نيست.
آيت الله نمازي درادامه
با اشاره به اين كه برخي از مفسرين در ارتباط با اين كه خداوند ولي اهل ايمان است توهم
كرده اند گفت: برخي از مفسرين مي گويند خداوند فقط ولي اهل ايمان است و اما برخي
ديگر مي گويند خداوند ولي همه است يعني هم ولي مومنان است و هم به كافران ولايت
دارد.
وي افزود: همه عالم
هستي تحت قيوميت خداوند است و هيچ چيز از دايره ولايت تكويني خداوند خارج نيست لذا
خداوند دراين آيه مي خواهد رابطه پيوند خود با اهل ايمان را بيان كند.
عضو جامعه مدرسين حوزه
علميه قم گفت: اين آيه مي خواهد بگويد پيوندي كه بين خدا و اهل ايمان است يك پيوند
ويژه اي است و انبياء، علما و فقها سلسله مراتب
هدايت اهل ايمان هستند.
آيت الله نمازي در
ادامه با اشاره به اين كه واژه نور در 30
آيه از آيات قرآن آمده است يادآورشد: واژه نورتنها در سوره بقره نيست در
سوره مائده نيز هست و خداوند قرآن، تورات و انجيل را به نور تعبيركرده است.
عضو جامعه مدرسين حوزه
علميه قم از واژه خُلود به معناي ابديت، دوام و بقاء و ماندگاري درجهنم نام برد و
با اشاره به اين كه واژه خُلود هم براي جهنم و هم براي بهشت است گفت: هركسي كه اگر حتي يكي از صفات خداوند
را داشته باشد حتي اگر كافر هم باشد به جهنم مي رود اما بعد از مدتي آتش به او كار
ساز نيست و اهل جهنم بدون اين كه آتش با آنها كاري داشته باشد با آتش بازي مي
كنند.
آيت الله نمازي در
ادامه با اشاره به اينكه راوي به امام صادق(ع) مي گويد برخي افراد خوب و اهل نماز و روزه و انفاق و وفاي
به عهد هستند اما ولايت ندارند اما بر عكس آن نيز برخي افراد شعار ولايت
مي دهند و خود را شيعه اميرالمومنين(ع) مي دانند اما دروغ هم مي گويند و
ايمن نيستند اين ها چگونه افرادي هستندگفت: امام صادق (ع) فرمود عبادت بدون ولايت
باطل است اما ولايت بدون عبادت امكان بازسازي و ختم به خير شدنش وجود دارد.