گاه براي ارزيابي طرز فکر مردم درباره موضوعي خاص که نسبت به آن حساسيت وجود دارد يا دريافت بازخورد نظر مسئولان يا گروههاي خاص يا اصناف جامعه ، خبري منتشر ميشود که عکسالعمل به آن ، زمينه طرح سوژه هاي بعدي قرار ميگيرد .
عوامل تبليغاتي و اشاعه دهندگان اين خبر سعي ميکنند با انتشار آن ، حساسيت ها و عکسالعمل عوام و خواص را در آن موضوع خاص ، ارزيابي و تصميم هاي آينده خود را بر اساس آن طراحي و موضوعات جديتري را در آن باره منتشر کنند .
بنابر اين در اين موقعيت ها ، گروههاي هدف بايد با تامل و تفکر بيشتر و بدون شتابزدگي در خصوص آن خبر واکنش نشان دهند ، حتي اگر منابع خبري مرتبط ، آن خبر را تکذيب کردند ، باز هوشمندي و نوع قضاوت و واکنش مردم و گروهها در برابر اين ترفند ، ضروري است و اهميت بسيار زيادي دارد .
مثلا همين چند روز پيش ...
... تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل ...