به گزارش
پورتال
خبري كاشان و به نقل از روابط عمومي دانشگاه کاشان عباس زراعت در جمع صنعتگران و کارآفرينان کا
شان گفت
: دانشگاه مهمترين کانون تحقيق و پژوهش است و اگر صنعت به دانشگاه متصل شود بسياري
از مشکلات جامعه مرتفع مي شود.
وي با اشاره به
دنياي صنعتي امروز به مديريت حرفه اي در دانشگاه ها تاکيد کرد و افزود: موج مدرک
داران بي مهارت مشکل عظيمي است که جامعه ما را تهديد مي کند.
وي خاطرنشان
کرد: از آنجا که دانشگاه مهارت توليد نمي کند و مدرک توليد مي کند افسردگي هاي
اجتماعي و مافياي علمي را در جامعه ما بوجود آورده است.
سرپرست دانشگاه
کاشان اظهار داشت: اين فشارهاي اجتماعي افسردگي نخبگان و فرار مغزها را سبب شده
است.
وي با بيان اينکه
بسياري از دانشگاههاي خارجي ماموريتشان اين است که نخبگان ما را بربايند تاکيد
کرد: امروزه برقراري ارتباط منسجم و سازمان يافته بين صنايع و دانشگاه ها يکي از نيازهاي
اساسي کشور است.
دکتر زراعت تصريح
کرد: اين ارتباط به دانشگاه ها کمک ميکند تا قسمتي از فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي
خود را در راستاي مشکلات موجود در صنايع کشور جهت دهي کرده و متخصصاني توانا و شايسته
پرورش دهند.
رئيس مرکز
کارآفريني دانشگاه کاشان نيز در اين نشست، گزارشي از فعاليت هاي انجام شده اين
مرکز در راستاي ارتباط با صنعت و توسعه کارآفريني اشاره کرد و افزود: نزديک به 30
هزار نفر ساعت دوره هاي آموزشي کارآفريني در اين مرکز برگزار شده است.
دکتر عقيقي،
شناسايي افراد کارآفرين، ايجاد مرکز مشاوره کارآفريني، برگزاري جلسات با صاحب
نظران و روساي مرکز کارآفريني دانشگاه ها و برگزاري همايش هاي مرتبط با کارآفريني
را از جمله فعاليت هاي اين مرکز بيان کرد و اظهار داشت: مرکز کارآفريني دانشگاه
کاشان بر اساس سند چشم انداز، فعاليت هاي خود را بر محورهاي آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي و فعاليت هاي ترويجي ادامه خواهد
داد.
سرمايه
اجتماعي مهمترين عامل توسعه است
مجري طرح کلان
رصدخانه ملي گفت: نيروي انساني و سرمايه اجتماعي مهمترين عامل توسعه کشور در تمامي زمينه هاست.
رضا منصوري در
نشست با اعضاي هيات علمي دانشگاه کاشان توجه بيشتر به سرمايه اجتماعي را لازم
دانست و افزود: متاسفانه به دليل نبود برنامه ريزي، سرمايه اجتماعي در ايران هدر مي
رود و بدرستي آنرا هزينه نمي کنيم.
وي با بيان اينکه
دانشگاه محل تفکر و پرورش استعدادهاي جوانان است اظهار داشت: استفاده نادرست از نيروي
انساني و سرمايه اجتماعي، 90 درصد استعدادهاي جوانان در ايران به خوبي مورد بهره برداري قرار نمي گيرد.
وي کسب مهارت و
ارائه رشته هاي کارآفريني و متناسب با بازار کار را در دانشگاه ها تاکيد کرد و
افزود: براي کارهاي علمي و تحقيقاتي بايستي جذابيت وجود داشته باشد.
منصوري به تاسيس رصد خانه ملي در کاشان اشاره و خاطر نشان
کرد: با تاسيس آن پيشرفت هاي وسيعي براي جايگاه علمي کشور به دنبال خواهد داشت.
منصوري ايجاد
پژوهشکده رصد خانه ملي را براي ارائه کارهاي تحقيقاتي و پژوهشي منجمان و علاقمندان
به علم نجوم لازم و ضروري دانست و اظهار داشت: براي ايجاد اين مرکز مطالعات زمين
شناسي، جامعه شناسي و انجام کارهاي تحقيقاتي لازم است.
وي خاطر نشان
کرد: اگر بخواهيم کشور در علم، فناوري و تجاري سازي يافتههاي علمي متحول شود راهي
جز اين نداريم که در طرحهاي کلان علمي سرمايه گذاري و نظارت کنيم.
در اين نشست
برخي اعضاي هيات علمي دانشگاه کاشان نيز نقطه نظرات خود را در خصوص پژوهشکده
رصدخانه بيان داشتند.
اجراي طرح رصدخانه ملي ايران از بهمن سال1382 با
تشکيل کميته اي به نام کارگروه رصدخانه ملي در معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات
و فناوري آغاز و در آبان ماه سال 1385 اين طرح به پژوهشگاه دانش هاي بنيادي واگذار
شد.
اين رصدخانه در ارتفاع 3 هزار و 600 متري قله
«گرگش» در روستاي کامو در 80 کيلومتري جنوب غربي شهر کاشان ساخته مي شود.