* معرفى کامل تفسیر باران
تفسیر باران، نگاهى نو به قرآن مجید
دکتر مهدى خُدّامیان آرانى
ناشر : انتشارات وثوق
مجرى طرح: موسسه پژوهشى نشر گستر وثوق
آماده سازى و تنظیم: محمد شکروى
قیمت دوره 14 جلدى: 160 هزار تومان
شمارگان و نوبت چاپ : 3000 نسخه، چاپ اول ، 1393.
شابک : 0 - 130 - 107 - 600 - 978
آدرس انتشارات : قم ؛ خ، صفاییه ، کوچه 28 (بیگدلى) ، کوچه نهم، پلاک 159
تلفکس : 37735700 - 025
تفسیر باران به صورت مشخص، نسل جوانى را مخاطب خود مى داند که از ادبیات ثقیل خسته شده اند و کمتر با آموزه هاى دینى آشنایى دارند.
به تعبیر دیگر، مخاطب این طرح، جوانانى هستند که نمى توانند با متن هاى متداول در حوزه علوم اسلامى ارتباط برقرار کنند.
* ویژگيها
در اینجا به شیوه تدوین تفسیر باران و ویژگى هاى مهم آن اشاره مى شود:
* اوّل: سبک دیالوگ
متن کتاب به صورتى است که گویا انسان امروزى با خدا گفتگو مى کند. این سبک نوشتار را بعد از نظرسنجى فراوان از جوانان، برگزیدیم و گروه هدف هم در این کتاب، همان جوانان مى باشند.
* دوم: بیان ساده و روان
تلاش شده است تا از پیچیده گویى پرهیز شود و عباراتى که درک آن براى همگان، مشکل است در کتاب استفاده نشود.
* سوم: مکتب تفسیر روایى
براى تفسیر قرآن، مکتب ها و شیوه هاى متعددى وجود دارد، در این کتاب قرآن را در پرتو احادیث اهلبیت شده است. اهل بیت بهترین مفسّران قرآن مى باشند و ما باید تفسیر واقعى قرآن را از آنان بیاموزیم چرا که پیامبر از همه مسلمانان خواست تا از قرآن و اهل بیت پیروى کنند.
در تفسیر باران به این مهم، توجه ویژه شده است و همواره نظر تفسیرى اهل بیت که از روایات و احادیث گرفته شده است، بر نظرات دیگر، برترى داده شده است.
* چهارم: پرهیز از ابهام گویى
در تفسیر آیات، نظرات و دیدگاه هاى مختلف بررسى شده است اما از ذکر نظرات بدون نتیجه گیرى نهایى پرهیز شده است. هر جا که نظرات مختلف بیان شده است، با بررسى شواهد، یک نظر به عنوان نظر نهایى و صحیح تر، انتخاب شده است، البته بیان دیدگاه هاى مختلف در پیوست هاى تفسیر باران ذکر شده است.
* پنجم: استقلال در تفسیر سوره ها
بعضى از آموزه ها در سوره هاى مختلف قرآن تکرار شده است. بعضى از کتاب هاى تفسیر، یک آموزه را در یک سوره بیان مى کنند و در بقیه موارد به آن سوره، ارجاع مى دهند، من این شیوه را انتخاب نکردم زیرا مى خواستم تفسیر هر سوره، مستقل از سوره هاى دیگر باشد و کسى نیاز به ارجاع به سوره دیگر نداشته باشد، براى بعضى از آموزه ها تکرارشده است.
* ششم: توجه به سیر مطالعاتى
گروه هدف این تفسیر، نسل جوانى است که با قرآن آشنایى زیادى ندارد، براى همین در جلد اول تفسیر تلاش شد سادگى متن و محتوا بیشتر مراعات شود تا مخاطب کمکم با فضاى قرآن انس بگیرد.
در واقع، یک سیر مطالعاتى در این تفسیر گنجانده شده است تا کسى که با قرآن، آشنایى کمترى دارد، مثلاً با مطالعه تفسیر جلد اوّل، خسته نشود و کتاب را رها نکند.
* هفتم: گروه بندى آیات
سوره هاى طولانى قرآن را با توجه به فضاى آیات آن سوره، به فصل هاى مختلف تقسیم کرده ام و در هر فصل، مجموعه اى از آیات را که به هم پیوستگى داشته اند، بیان شده است.
* هشتم: ذکر مستندات
مخاطبان خاص که نیاز به مستندات کتاب دارند، مى توانند متنِ عربى مستندات را که در آخر کتاب آمده است، بیابند، البته متن مستندات به صورت خلاصه آمده است، هر کس که یک جمله از متنهاى عربى را در نرم افزارها جستجو کند، به راحتى مى تواند به همه متن دسترسى پیدا کند، براى همین از ذکر همه متن خوددارى شده است.
* نهم: منابع اصلى و عربى
بیشتر منابع معتبر علوم اسلامى به زبان عربى مى باشد، بنابراین بیش از 95 درصد منابع استفاده شده در این تفسیر، کتب عربى مى باشند.
* دهم: مراجعه به تفاسیر
براى درک بهتر فضاى آیات به بیش از چهل کتاب تفسیرى (شیعه و سنى) مراجعه شده است، در مواردى که بین شیعه و اهلسنّت اختلاف وجود دارد، نظر شیعه بیان شده است.
* یازدهم: بررسى احادیث
در میان کتابهاى حدیثى، بعضى از احادیث ضعیف به چشم مى آیند، سعى کردم که این احادیث شناسایى شود و از اعتماد به آنان، پرهیز شود.
* دوازدهم: پیام کاربردى آیات
تلاش کردم پیام فردى، اجتماعى آیات قرآن براى انسان امروزى بیان شود و نگاه کاربردى به آیات وجود داشته باشد.
امید است که این کتاب، گامى جهت آشنایى بیشتر جوانان با معارف قرآن باشد.
* فهرست راهنما
در اینجا فهرست راهنماى 14 جلد این کتاب ذکر مى شود تا مشخص شود که هر سوره در کدام جلد، تفسیر شده است:
جلد 1 حمد، بقره.
جلد 2 آل عمران، نساء.
جلد 3 مائده، انعام، اعراف.
جلد 4 انفال، توبه، یونس، هود.
جلد 5 یوسف، رعد، ابراهیم، حجر، نحل.
جلد 6 اِسراء، کهف، مریم، طه.
جلد 7 انبیاء، حج، مومنون، نور، فرقان.
جلد 8 شعراء، نمل، قصص، عنکبوت، روم.
جلد 9 لقمان، سجده، احزاب، سبأ، فاطر.
جلد 10 یس، صافات، ص، زُمر، غافر.
جلد 11 فُصّلت، شورى، زُخرف، دُخان، جاثیه، احقاف، محمّد، فتح.
جلد 12 حجرات، ق، ذاریات، طور، نجم، قمر، رحمن، واقعه، حدید، مجادله، حشر، مُمتحنه، صفّ.
جلد 13 جمعه، منافقون، تغابُن، طلاق، تحریم، مُلک، قلم، حاقّه، معارج، نوح، جنّ، مُزمّل، مُدثّر، قیامت، انسان، مرسلات.
جلد 14 جزء 30 قرآن
* بیوگرافى نویسنده
دکتر مهدى خُدّامیان به سال 1353 در شهرستان آران و بیدگل ـ اصفهان ـ دیده به جهان گشود. وى در سال 1368 وارد حوزه علمیّه کاشان شد و در سال 1372 در دانشگاه علامه طباطبائى تهران در رشته ادبیات عرب مشغول به تحصیل گردید.
ایشان در سال 1376 به شهر قمّ هجرت نمود و دروس حوزه را تا مقطع خارج فقه و اصول ادامه داد و مدرک سطح چهار حوزه علمیّه قم (دکتراى فقه و اصول) را أخذ نمود.
موفقیّت وى در کسب مقام اوّل مسابقه کتاب رضوى بیروت در تاریخ 8/8/88 مایه خوشحالى هموطنانش گردید و اوّلین بار بود که یک ایرانى توانست در این مسابقات، مقام اوّل را کسب نماید.
بازسازى مجموعه هشت کتاب از کتب رجالىّ شیعه از دیگر فعالیّت هاى پژوهشى این استاد است که فهارس الشیعه نام دارد، این کتاب ارزشمند در اوّلین دوره جایزه شهاب، چهاردهمین دوره کتاب فصل و یازدهمین همایش حامیان نسخ خطّى به رتبه برتر دست یافته است و در سال 1390 به عنوان اثر برگزیده سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه انتخاب شد.
دکتر خدّامیان هرگز جوانان این مرز و بوم را فراموش نکرد و در کنار فعالیّتهاى علمى، براى آنها نیز قلم زد. او تاکنون بیش از 70 کتاب فارسى نوشته است که بیشتر آنها جوایز مهمّى در جشنوارههاى مختلف کسب نموده است. قلم روان، بیان جذاب و همراه بودن با مستندات تاریخى - حدیثى از مهمترین ویژگى این آثار مى باشد.
آثار فارسى ایشان با عنوان «مجموعه اندیشه سبز» به بیان زیبایىهاى مکتب شیعه مى پردازد و تلاش مى کند تا جوانان را با آموزه هاى دینى بیشتر آشنا نماید. این مجموعه با همّت انتشارات وثوق به زیور طبع آراسته گردیده است.