صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

شنبه 24 اسفند 1392 - 0 : 0

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 10812

11454 بازدید


  همه با هم در ميدان جهاد ...

حسين قطني باف


 
ميدان کهنه ! ميدان ولي سلطان ! ميدانگاه آقا ! ميدان سنگ ! هر کس کاشاني نباشد يا اولين بار اين اسم‌ها را بشنود به ياد محيط سبز مدوري ( فلکه اي ) خواهد افتاد که وسايل نقليه به دور آن مي گردند در حاليکه اين ميدان‌ها نه مدور هستند نه داراي فضاي سبز و زماني ساخته شده اند که نه خياباني بوده و نه وسيله نقليه اي .     

ميدان در ادبيات کهن ايران ، محلي براي رزم و بزم ، جنگ و نبرد ، داد و ستد  ،  اعلام و اجراي احکام قضايي و حکومتي و بطور خلاصه گردهمايي و جمع شدن قشرهاي مختلف مردم يا ساکنان يک منطقه و محل بوده است . 
در گذشته هاي نه چندان دور در همه سکونتگاههاي شهري و روستايي کشور ما ، ميدان يا ميدانگاهي وجود داشته که محل اجتماع مردم بوده و بعضي اماکن عمومي شامل مسجد و آب انبار و مدرسه و نهر و بازار و ... نيز در مجاور آن ساخته مي شده است . 
با احداث ميدان‌هايي همچون ميدان ولي سلطان ، ميدانگاه آقا ، ميدان کهنه در شهر ما کاشان و همچنين ميدان نقش جهان در اصفهان ، ميدان گنجعلي خان در کرمان ، ميدان خان در يزد و ... ميدان به صورت عنصري قوي وارد عرصه هاي اجتماعي ، سياسي و اقتصادي مردم ايران شد .
اين ميدان‌ها تا چندين سال پيش محلي براي برگزاري آيين عيد قربان ، عزاداري و تعزيه سيدالشهدا (ع) و مبدأ تشييع جنازه مؤمنان و ... بود و نقطه اوج تجمع مردم هر محله  و شهر محسوب مي شد . 

رفته رفته در بيشتر شهرها و  به ويژه در شهر ما کاشان ميدان هاي قديمي متناسب با رشد و توسعه شهر و همچنين افزايش جمعيت و ورود اتومبيل‌ها به شهر ،  بافت و تاثير خود را از دست داد و جاي خود را به فلکه ها داد لذا  آنچه امروز در كشور ما به ميدان مشهور است ميدان نيست ، بلكه فلكه است يعني جايي که وسايل نقليه دور آن مي چرخند . 

در دوره رژيم منحوس پهلوي که مردم مؤمن و مبارز کاشان به سبب ادامه مبارزات انقلابي خود نياز به گردهمايي ها و تجمعات بيشتري داشتند مساجد بزرگ شهر نظير مسجد آقابزرگ ، مسجد ميانچال ، مسجد خالو و چندين مسجد ديگر را به عنوان پايگاه تجمعات عمومي و مرکز تصميم گيري هاي خود قرار دادند . 
در اين بين مسجد تاريخي آقابزرگ اصلي ترين محل تجمعات مردمي براي انقلابيون محسوب مي شد . 
اين مسجد در دوران مبارزات انقلاب خاطرات جمعي شهروندان کاشان را در خود حفظ کرد تا اين که انقلاب به پيروزي رسيد و پس از آن محلي شد براي تجديد همدلي ها و مرور خاطرات مردم اين شهر . براي همين مردم کاشان سالها در روز 22 بهمن در مسجدآقابزرگ تجمع مي کردند و با اجتماع پرشور خود در اين مکان تاريخي ، خاطره باهم بودنهاي خود را زنده نگه مي داشتند .  

حضور چشمگير مردم به ويژه نسل‌هاي دوم و سوم انقلاب در اين تجمع بزرگ و ساليانه در مسجد آقابزرگ از يک سو و ضرورت حفظ اين ميراث ارزشمند ملي ، رفته رفته خلاء و نبود محل و ميداني بزرگ براي اجتماعات مردم کاشان را نشان داد .       
علاوه بر آن مسجد آقابزرگ و خيابان فاضل نراقي و مسير مشرف به آن به علت قرار داشتن در بافت فرسوده شهر ، ديگر براي حضور همزمان هزاران شهروند کاشاني گنجايش و ظرفيت کافي را نداشت و دير يا زود متوليان و مسئولان اين شهر ، بايد محيط و مکان وسيع‌تر و بازتري را براي تجمع بزرگ کاشاني ها انتخاب مي کردند . 

البته به جز مسجد آقابزرگ ، فلکه 15 خرداد براي رژه نيروهاي مسلح ، فلکه کمال الملک براي اجتماع عزاداران فاطمي ، بازار و تيمچه امين الدوله براي سوگواري سنتي هيئات مذهبي در روز تاسوعا و عاشورا سابقه برپايي تجمعات مردم کاشان را دارند که اين اماکن نيز به سبب کمبود جا و فضاي محدود ، معبر باريک ، نا ايمن بودن در برابر حوادث احتمالي ، ديگر براي اجراي اين برنامه ها مناسب نيستند .  
           
اين مسائل ، مسئولان محترم شهرستان کاشان را به صرافت انداخت تا پيرو برگزاري موفق ديدار مردم با مقام معظم رهبري و رئيس جمهور سابق در سالهاي قبل در فلکه جهاد ، تجمعات همگاني مردم کاشان نظير راهپيمايي 22 بهمن امسال را نيز به اين فلکه منتقل کنند و آن را به ميداني براي تجمعات مردمي اين شهر معرفي کنند . 
گرچه اين فلکه در آن سوي شهر و در منطقه جديد کاشان واقع شده است ولي تجمع   يکپارچه و متمرکز کاشاني ها در روز 22 بهمن امسال در اين محل جلوه ديگري داشت و  تجربه جديدي را پيش روي مردم و مسئولان شهرستان کاشان قرار داد تا از اين پس نيز تجمعات مذهبي و ملي شهر را در اين محل برگزار کنند .  

به راستي چرا کاشان سالهاست از داشتن ميدان وسيع و گسترده براي برگزاري اجتماعات مردمي محروم است و چرا مسئولان تاکنون به فکر آن نبوده اند ؟ البته مصلي در دست ساخت کاشان چه بسا براي برگزاري برخي اجتماعات بزرگ کاشان  مناسب باشد اما احداث ميداني روباز ، بزرگ و همگاني در نزديکي سکونتگاههاي مرکز شهر براي برگزاري برنامه هاي مناسبتي ضروري است  .    

گرچه فلکه جهاد نيز به سبب کاربرد ترافيکي و گردش وسايل نقليه به دور آن يک فلکه بزرگ شهري محسوب مي شود  اما به سبب وسعت و پهنه اي که دارد مي تواند  مثل ميدان آزادي تهران ، ميدان مرواريد منامه ، ميدان  التحرير قاهره و ... براي ما کاشاني ها در برخي روزهاي سال ،  به عنوان نماد و يادمان شور و شکوه و تجلي وحدت مردم کاشان معرفي شود .  
روزهايي مثل : 
- « راهپيمايي » 22 بهمن روز پيروزي انقلاب اسلامي  و « تظاهرات » آخرين جمعه ماه مبارک رمضان روز قدس 
- « رژه » يگانهاي نيروهاي مسلح در 29 فروردين روز ارتش و 31 شهريور آغاز هفته دفاع مقدس 
- «  عزاداري يکپارچه هيئات مذهبي کاشان » در روز  9 و 10 محرم تاسوعا و عاشورا و 20 صفر اربعين حسيني و 28 صفر روز رحلت نبي مکرم اسلام (ص) و  3 جمادي الثاني روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و 21 رمضان روز شهادت حضرت علي (ع) و 25 شوال روز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) 
- « جشن‌ هاي مردمي » اعياد شعبانيه 
- «  سخنراني مسئولان سه قوه » 

حتي از اين ميدان مي توان به عنوان  :
- مبدا تظاهرات روز قدس و حرکت به سمت مصلي 
- ميدا پياده روي ها و دوچرخه سواري هاي همگاني 
- محل ورزش هاي صبحگاهي و همگاني  
- محل استقبال و بدرقه نام آوران و افتخارآفرينان و زائران شهر  
- محل اجراي تعزيه و تئاترهاي خياباني
- محل استقرار تريبون هاي آزاد در ايام انتخابات 
- محل برپايي بازارهاي محلي و فصلي 
- محل برپايي نمايشگاههاي فرهنگي و هنري 
- محل برپايي نمازجماعت مغرب و عشا در فصل بهار و تابستان استفاده کرد .  

اما بيان چند نکته براي اين که فلکه جهاد به يک ميدان بزرگ تبديل شود ضروري است : 

1 ) - شهرداري کاشان با عنايت به تفاوت فاحش بين ميدان و فلکه بايد با دقت و ذوق و سليقه هنرمندانه بکوشد تا ميدان جهاد به عنوان محيط مطلوب اجتماعي در اين شهر  جايگاه خود را پيدا کند همانطور که مدتی است ميدان امام حسين تهران و ميدان امام علي اصفهان به اين جايگاه مطلوب رسيده اند .    
شهرداري بايد طرح جامعي براي تغيير کاربري فلکه جهاد به ميدان جهاد تهيه و حريم و منظر شهري و سازه ها و المانهاي اين ميدان را طراحي و ساخت و سازهاي اطراف ميدان را به دقت مديريت کند .  
اصولاً ميدان‌ ها بر محور حرکت و عبور شهروندان بنا مي شوند ، همان‌طور که فلکه‌ها بر محوريت حرکت خودروها احداث مي شوند لذا در ابتدا بايد ضمن احداث يک پياده راه منتهي به ميدان ، براي عبور و مرور خودروها و موتورسيکلت هايي که دور اين فلکه مي چرخند ، مسيرهاي جايگزين تعيين و آنها را به اين معبرها هدايت کرد تا با اين کار  جان شهرونداني که در مناسبت هاي مختلف به اين ميدان مي آيند حفظ شود .  
همچنين براي رفاه و خدمات رساني به صدها يا هزاران نفري که قرار است در برخي مناسبت هاي سال به ويژه در روزهاي گرم در اين ميدان تجمع کنند امکاناتي نظير سايبان ، آب خوري ، توقفگاه موقت براي استقرار خودروهاي شخصي، امدادي و اتوبوس‌هاي شهري ،  سرويس بهداشتي و ...تعبيه شود.
 
2) - عناصر و سازه ها و المانهاي موجود در يک ميدان ، حتي نام يک ميدان مي تواند تصوير و خاطره همدلي ها و در کنار هم بودن مردم را سال‌هاي سال در ذهن آنان حک  و به نسلهاي بعد منتقل کند ( نظير مسجد آقابزرگ که با معماري بي نظيرش ، نماد مبارزات مردم کاشان در دوران انقلاب بوده است ) متاسفانه فلکه جهاد از اين عناصر و المان‌ها محروم است و حتي عناصر زائد مثل وجود يک تلويزيون بدون استفاده در وسط اين ميدان منجر به اغتشاش بصري شده است .     
با توجه به اين که نام اين ميدان جهاد است مي توان  شعار « همه با هم » را که  در آرم وزارت جهاد کشاورزي است بصورت حجمي و با خط زيباي ريحان ، طغرا يا شکسته نستعليق طراحي کرد و در ميان اين ميدان که محل با هم بودنهاي مردم کاشان خواهد بود نصب کرد .   

3) - همانطور که در 22 بهمن شاهد بوديم ، عزم و اراده مردمي منجر به حضور و اجتماع يکپارچه آنان در اين ميدان شد ، بنابر اين در برگزاري مناسبت هاي بزرگ ديگري  که به آن اشاره شد ، اداره تبليغات اسلامي و ساير نهادهاي مرتبط نبايد منفعلانه برخورد کنند ، بالاخره کساني به سبب برخي سليقه هاي فردي و تعصبات سطحي براي اجتماعات بزرگ کاشاني ها در ميدان جهاد به ويژه در روز تاسوعا و عاشورا و روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مخالفت خواهند کرد بنابراين در بزرگداشت اين روزها بايد به خود مردم « به ويژه جوانان و نسل امروز » تکيه و با تبليغات مناسب و مهيا کردن امکانات لازم ، زمينه حضور چشمگير آنان را در ميدان جهاد فراهم کرد . 

شک نداريم همانطور که مرتضي سقاييان نژاد شهردار اصفهان توانست ميدان کهنه اصفهان را از زير ويرانه ها و بافت فرسوده اين شهر بيرون بکشد و آن را بازسازي و احيا و به نام امام علي (ع) نامگذاري کند ، همانگونه که محمدباقر قاليباف شهردار تهران توانست ، ترددهاي فلکه امام حسين (ع) را به زيرگذر منتقل و خيابان منتهي به اين فلکه را پياده راه و فلکه امام حسين (ع) را به ميدان بزرگ امام حسين (ع) براي برپايي اجتماعات مذهبي مردم تبديل کند ؛ مهندس ناظم رضوي شهردار جوان کاشان نيز مي تواند فلکه جهاد کاشان را به ميدان با هم بودنهاي کاشاني ها تبديل کند .

بي ترديد هر چقدر فلکه جهاد به سمت ميدان شدن پيش برود و شرايط لازم يک ميدان بزرگ را براي حضور مردم پيدا کند و هر چه اجتماعات مردم کاشان در اين محل منسجم تر و شکيل تر و يکپارچه تر برگزار شود طولي نخواهد کشيد که کاشان جايگاه خود را در برپايي مثال زدني و بي نظير مناسبت هاي مذهبي و ملي در کشور پيدا خواهد کرد و ميدان جهاد کاشان نيز به عنوان يکي از ميدان‌هاي تاثيرگذار کشور معرفي خواهد شد  .   
                                                                                ان شاالله

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi