ششمين نشست و
گردهمايي رؤساي مراکز کارآفريني دانشگاه هاي منطقه مرکزي کشور در دانشگاه کاشان با
حضور مدير کل دفتر توسعه کارآفريني وزارت علوم
برگزار شد.
رئيس دانشگاه
کاشان در اين نشست کارآفريني را در راستاي توسعه اقتصادي حايز اهميت دانست و گفت:
کارآفريني به عنوان يک پديده نوين نقش موثري را در توسعه و پيشرفت اقتصادي کشورها
داشته است.
دکتر عباس کتابي
يکي از مهمترين معضلات جامعه را فارغ
التحصيلان بيکار ذکر کرد و افزود: بايستي سعي شود ايجاد رشته ها متناسب با بازار
کار تعريف شود.
وي به ايجاد
شرکت هاي دانش بنيان ورشته هاي ميان رشته اي و علوم کاربردي را در دانشگاه ها تاکيد
کرد و اظهار داشت: اگر بخواهيم علم رشد پيدا کند بايستي در عرصه کاربرد قرار گيرد.
کتابي با اشاره
به اين که يكي از مهمترين مباحث در کارآفريني تبديل تهديد ها به فرصت ها است
افزود: يک کارآفرين موفق تهديدها را به فرصت تبديل مي کند.
رئيس مرکز
کارآفريني دانشگاه کاشان نيز در اين نشست به گزارشي از فعاليت هاي انجام شده اين
مرکز اشاره کرد و گفت: کارآفريني مبنايي براي توسعه اقتصادي واجتماعي است.
دکتر عقيقي هدف
از برگزاري اين نشست را ارائه تبادل تجربيات با مراکز کارآفريني ذکر کرد و افزود:
برگزاري نشست هاي منطقه اي فرصت تبادل نظر و ارائه راهکارهاي لازم در جهت ارتقاء
مراکز کارآفريني در دانشگاه ها را فراهم مي سازد.
در اين نشست
روساي مراکز کارآفريني دانشگاه هاي منطقه مرکزي کشور نيز به بيان مشکلات و ديدگاه
هاي خود پرداختند.
کارآفريني
منشاء توسعه اقتصادي و اشتغال است
مديرکل دفتر
توسعه كارآفريني وزارت علوم گفت: کارآفريني در دانشگاه ها، توسعه و تحول اقتصادي و
اشتغالزايي را به همراه دارد.
عليرضا الهياري
در ششمين نشست و گردهمايي رؤساي مراکز کارآفريني دانشگاه هاي منطقه مرکزي کشور در
دانشگاه کاشان، ايجاد شرکت هاي دانش بنيان در دانشگاه ها را لازم دانست و اظهار
داشت: اگر موفق شويم دانشگاه به سوي کارآفريني سوق داده شود و دانشجوي کارآفرين به
جامعه تحويل دهيم مي توانيم جامعه را
متحول سازيم.
وي با بيان اينکه
حدود 12 سال است که مراکز کارآفريني در دانشگاه ها ايجاد شده است افزود: سالانه
نشست هاي روساي مراکز کارآفريني دانشگاهاي را در شش منطقه در راستاي ارائه تبادل
تجربيات و بيان نقطه نظرات و رفع مشکلات مراکز کارآفريني برگزار مي شود.
الهياري مرکز
کارآفريني دانشگاه کاشان را يکي از مراکز موفق کارآفريني در سطح کشور نام برد و
افزود: اين مرکز در سال گذشته بر اساس ارزيابي انجام شده به عوان يکي از مراکز
برتر کارآفريني کشور معرفي شد.
وي يکي از
معضلات کارآفريني در کشور را آشنا نبودن اعضاي هيات علمي با کارآفريني ذکر کرد و
افزود: بيش از 30 درصد اعضاي هايت علمي دانشگاه ها با مفاهيم اوليه کارآفريني آشنا
نيستند.
وي خاطر نشان
کرد: اين در حاليست که از سال 1995 به اين
طرف بيشتر دانشگاههاي نسل سوم دانشگاه کارآفرين هستند و اقتصاد و بودجه دانشگاههايشان
از طريق موسسات و شرکت هاي اقتصادي اداره مي شود.
الهياري به
روند رو به رشد دانشجويان اشاره کرد و افزود: تا پنج سال آينده اگر اين روند ادامه
داشته باشد، پنج ميليون دانشجوي بيکار در کشور خواهيم داشت.
مدير توسعه
مراکز کارآفريني دانشگاههاي کشور، آموزش هاي بين رشته اي را به منظور ارتقاء
کارآفريني در دانشگاه حايز اهميت دانست و گفت: بايستي سعي شود تا در کنار دروس علمي
مهارت هاي کارآفريني نيز دانشجويان فرا گيرند.
الهياري افزود:
حمايتهاي معنوي و مادي از سرمايههاي فکري، ايجاد مرکز کارآفرين پويا در دانشگاه،
ايجاد مرکز رشد در دانشگاه، ايجاد پارک علم و فناوري در دانشگاه، توانمندي در
انتقال فناوري، تجاريسازي نتيجه تحقيقات دانشگاهي، ارتباط موثر با صنايع استان و
رفع نياز صنايع و عدم وابستگي به بودجه دولتي از ديگر شاخصهاي دانشگاه کارآفرين
به شمار ميرود